Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 09 aug 2008 09:17
Auto: c5 break hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ben het laatste jaar steeds meer koelvloeistof aan het verliezen.
Eerst 1 liter op de 700 km en nu 1 liter op de 100 km.
Er zit geen smurrie in het karter en hij geeft geen witte rook, geen luchtbellen.Heeft wel een enorme drukopbouw.
Heb dop met rubbers om te testen helemaal gedicht en dan kan ik de voorste slang totaal niet indrukken (zo hard als maar zijn kan).Zonder rubbers gooit hij de vloeistof er bij de dop uit.
Dop en expansievat zijn pas vervangen.
2.0 diesel uit 2004.
km 285000 en 5 jaar lang nooit problemen gehad.
Eerst 1 liter op de 700 km en nu 1 liter op de 100 km.
Er zit geen smurrie in het karter en hij geeft geen witte rook, geen luchtbellen.Heeft wel een enorme drukopbouw.
Heb dop met rubbers om te testen helemaal gedicht en dan kan ik de voorste slang totaal niet indrukken (zo hard als maar zijn kan).Zonder rubbers gooit hij de vloeistof er bij de dop uit.
Dop en expansievat zijn pas vervangen.
2.0 diesel uit 2004.
km 285000 en 5 jaar lang nooit problemen gehad.
C5club Fan


Berichten: 59
Lid geworden op: 13 jun 2013 22:10
Auto: C5 V6 Exclusive/bmw e24 633csi 1979
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 178000
Kleur: blauw
Locatie: veghel
Ben toch bang dat je koppakking het begeven heeft.
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Als er dan geen olie bij je koelvloeistof komt dan moeten het wel uitlaatgassen zijn. Die zijn vrij gemakkelijk te detecteren. Ze hebben daar een soort indicator voor die ze bij draaiende motor boven de geopende vulopening van je expansievat houden. En verandering van kleur geeft dan de eventuele aanwezigheid van uitlaatgassen weer. In dat geval hoef je dus niet meer te twijfelen.
Free beats!
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Als de koppakking lek is komen er toch sowieso altijd olie en uitlaatgassen in het koelwatercircuit terecht?
Of heb ik het mis?
Geen smurrie in de olie betekent geen water in de olie.
Geen witte rook betekent dat er geen koelwater wordt verbrand.
Hoe kan er dan sprake zijn van een lekke koppakking?
Of heb ik het mis?
Geen smurrie in de olie betekent geen water in de olie.
Geen witte rook betekent dat er geen koelwater wordt verbrand.
Hoe kan er dan sprake zijn van een lekke koppakking?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Koppakking lekkage kan op verschillende manieren en met verschillende symtomen.
oftewel het is een benaming voor verschillende defecten in de pakking.
Hier is er alleen lekkage van rookgassen (overdruk) in het koelsysteem.
Helaas moet ik je melden dat dit geen onbekend verschijnsel is.
Er is zelfs een tijdje een pakking gebruikt die hierom bekend staat. (nokje aan de voorzijde)
Als ie eraf is zal je zien dat er een kleine doorslag zit tussen de uitlaatopening naar een koelkanaal.
succes met de reparatie!
oftewel het is een benaming voor verschillende defecten in de pakking.
Hier is er alleen lekkage van rookgassen (overdruk) in het koelsysteem.
Helaas moet ik je melden dat dit geen onbekend verschijnsel is.
Er is zelfs een tijdje een pakking gebruikt die hierom bekend staat. (nokje aan de voorzijde)
Als ie eraf is zal je zien dat er een kleine doorslag zit tussen de uitlaatopening naar een koelkanaal.
succes met de reparatie!
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 09 aug 2008 09:17
Auto: c5 break hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Bedankt voor de uitleg,weet ik in ieder geval zeker dat het de koppakking is.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 09 aug 2008 09:17
Auto: c5 break hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ga m n koppakking vervangen.Wie heeft er nog een pdf als extra hulp
C5club extreme Fan


Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:52
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Locatie: Utrecht
Mijn ph1 hdi 2.0 uit 2004, 330.000km, begint ook koelwater te verslinden. Dame zit nu op 1l/500km.
Ik kan geen lekkage ontdekken. Wel druk op expansievat. Bij draaiende motor komen er kleine belletjes via achterste slang omhoog het vat in.
Is enige mogelijke conclusie: koppakking lek?
Lotgenoten, wat was bij jullie de financiele schade?
Mvg,
Willem
Ik kan geen lekkage ontdekken. Wel druk op expansievat. Bij draaiende motor komen er kleine belletjes via achterste slang omhoog het vat in.
Is enige mogelijke conclusie: koppakking lek?
Lotgenoten, wat was bij jullie de financiele schade?
Mvg,
Willem
C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
nee hoor! Je EGR koeler kan ook stuk zijn.
Da's makkelijk te checken door de koelslangen op de koeler even met elkaar door te verbinden> de koeler dus even onklaar maken. Als je dan nog steeds drukopbouw hebt......
Dan is meestal de koppakking lek.
succes!
Da's makkelijk te checken door de koelslangen op de koeler even met elkaar door te verbinden> de koeler dus even onklaar maken. Als je dan nog steeds drukopbouw hebt......
Dan is meestal de koppakking lek.
succes!
