Werking voltmeter en eco-modus
Gisteren zijn mijn kameraad en ik wezen kijken voor een C5 2 liter difference uit 2003.
In principe een nette auto alleen toen ik even de motor wilde starten lukte dit niet. Waarschijnlijk ivm. een lege accu want de auto staat al een tijdje te koop en aan de auto te zien is deze al lang niet meer van z'n plek geweest. Bij het openen van het bestuurdersportier zat deze behoorlijk vastgeklemd in z'n rubbers dus dat is al een teken.
Nu heb ik een vraag: de auto had nog wel voldoende stroom om de radio te laten spelen en het display, de elektrische ramen en de verklikkerlampjes werkten ook allemaal goed. Echter toen ik de auto op het contact zette stond de voltmeter totaal aan de linkerkant van het metertje in het rood. Het voltmetertje werkt toch al als je de auto op z'n contact hebt staan? Of moet je eerst de auto starten om te zien hoeveel spanning de accu nog heeft?
Vreemd vond ik ook dat zoals gezegd alle elektriek in de auto goed werkte en ik de radio een 10 minuten gewoon kon laten draaien. Normaal zou de auto dan toch in z'n eco-modus moeten gaan?
Ik heb de auto 3 keer proberen te starten. De eerste keer draaide de startmotor een keer moeizaam rond. De tweede en de derde keer helemaal niets meer. Alle drie de keren klonk er wel een luide piep na de startpoging en ging er een extra lampje branden op het dashboard. Als ik het me goed herinner die van storing ESP.
Wat denken jullie van dit fenomeen? We hebben de auto niet aan de lader gehad wegens tijdsgebrek. Misschien toch even moeten vragen.....maar dat kan eventueel als we voor de tweede keer de wagen bezichtigen.