Zo, alles zit er weer in (al een tijdje, maar de stoelen stonden nog even bij de bekleder om het schuim te repareren en verstevigen; de kwaliteit daarvan is echt een drama imho.....)
Als het dashboard eruit is, is de rest eigenlijk simpel. De kachelunit is er relatief makkelijk uit. Het enige lastige is het afklemmen van de koelwaterslangen; daar kan je lastig bij. Als suggestie stond de inlaat verwijderen, maar dat is volgens mij nog veel lastiger
Los kachelhuis: (airco moet dus weer bijgevuld worden, en je ziet gelijk de contrastvloeistof die eruit loopt (zit met de olie vermengd; dat ding zit er echt vol mee)
Die com2000 had nog wel wat voeten in de aarde. Ik trok dus het stuur met kabels en al mee (niet gedacht aan de centrale bout terugdraaien). Toen moest ik dus eerst het mechanisme doorgronden hoe die flatcable van claxon en airbag in het opwindmechanisme paste. Daardoor was dus de middeninstelling van de stuurhoeksensor verlopen. Die meet namelijk niet alleen de hoek van het stuur, maar ook echt het aantal omwentelingen. En met het terugmonteren kreeg ik dus een asr/esp storing. Eerst kijken of ik een stekker vergeten was, en of het misschien aan de stoelen lag (dus wachten totdat ze van de bekleder terugkwamen) want misschien flipt ie over het missen van airbags oid.
Maar toen dat alles erin zat was de storing nog niet weg en ben ik ff met de lexia gaan neuzelen en bleek al gelijk dat de fout van de stuurhoeksensor kwam.
Dus com2000 opengemaakt, en ik zag daar idd een subwieltje zitten die elke omwenteling een zwiepje krijgt en over een nieuw hall contactje beweegt; zie rood omsingelde gedeelte:

Maar gegokt dat de middelste sensor ook de middelste stuurstand is. Daarna de stuurhoeksensor kalibreren met de lexia en de foutcode was weg.
Bij het openmaken van de com2000 wel even letten op 3 pinnetjes die vanaf de flatcable komen en door de print heenschuiven (achterop de print zit een connector waar ze inklemmen). Druk ze niet krom bij het in elkaar zetten anders werkt je toeter niet meer
De blauwe klep van de bestuurderskant was overigens ook al op weg aan het breken. Daar zat ook al een scheur in het asje...
Best leerzaam zo'n klusje, je leert de auto goed kennen. De 2e keer zal ongetwijfeld sneller gaan, maar ik hoop toch dat het niet nodig zal zijn want het is echt een rotklus voor zo'n klepje
Maar je kan wel op plekken de boel schoonmaken waar je anders nooit komt ....
Stukjes zacht plastic/rubber wat later oude dropjes blijken te zijn, dat soort gedoe
JW nogmaals bedankt voor de citroen documenten.