C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Re: Voorgloeien

Bericht door gjrod »

Wel... ;)
(bij -14 in Polen, aannemende dat de locatie er niet zo toe deed, brandt het lampje voor het starten bij deze temperatuur toch wel 2-3 seconden)
Bij een collega met een 1.6 diesel Peugeot 508, ging het lichtje branden (tussen de oren) , dat voorgloeien weleens de oplossing kon zijn van het slechte starten,( bij die temperatuur dan. )

mvrgr
Gert-Jan
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Voorgloeien

Bericht door coffeecup »

Diesels en voorgloeilampjes. Het blijft mij toch verwonderen. Bij mijn Saab 9-3 uit 1999 gingen de spiralen al gloeien bij het openen van de deuren. Dit was tot pak 'm beet - 15 graden altijd voldoende.
Toen de spiralen versleten waren, brandde het lampje wat regelmatiger. Het heeft mij altijd verbaasd dat die handige feature niet bij meer moderne auto's wordt toegepast.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voorgloeien

Bericht door c5jan »

Er wordt amper meer voorgegloeid, voornamelijk nagegloeid...
Gebruikersavatar
JWR
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 apr 2013 23:04
Auto: C5 Tourer 1.6 HDIF
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11761
Productienummer: 10358
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: >235000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Voorgloeien

Bericht door JWR »

Wikipedia beweert hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilont" onclick="window.open(this.href);return false;) dat voorgloeien bij common rail motoren helemaal niet meer nodig zou zijn (laatste zin van het artikeltje).
C15E, Visa 11RE, HY, Clio, 206, 307, Alfa 156, C4, Megane, C5
雪铁龙C5在世界上是最好的汽车
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voorgloeien

Bericht door willy4 »

er word zelfs nu nog gegloeid,met deze temperatuur
maar je ziet het niet in het klokkenspel

hangt er maar is een lamp rechtstreeks op de kaarsen ;)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Voorgloeien

Bericht door coffeecup »

Nee. Die gloeilonten gebruiken we niet meer, en al helemaal niet bij common-rail ;) Ik snap trouwens niet wat de inspuittechniek te maken zou moeten hebben met het opwarmen van de cilinderkamers, zoals in die wiki-link wordt geclaimd?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voorgloeien

Bericht door willy4 »

toch is het zo,ik heb er een ledlampje op aangesloten,word gebruik voor een betere verbranding
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=195" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Voorgloeien

Bericht door coffeecup »

Dat weet ik ;) Mijn posting was in reactie op JWR's bericht. Zo is het in ieder geval bij de Fiat JTD's:

Het voorgloeisysteem bestaat uit vier delen
1) Voorgloeifunktie
2) gloeifunktie voor de start
3) startgloeifunktie
4) nagloeifunktie.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voorgloeien

Bericht door c5jan »

De inspuittechniek heeft er zeker mee te maken; bij een wervelkamer-diesel is voorgloeien veel belangrijker.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Voorgloeien

Bericht door BJG »

coffeecup schreef:Nee. Die gloeilonten gebruiken we niet meer, en al helemaal niet bij common-rail ;) Ik snap trouwens niet wat de inspuittechniek te maken zou moeten hebben met het opwarmen van de cilinderkamers, zoals in die wiki-link wordt geclaimd?
Dat is niet zo moeilijk te begrijpen als je weet dat bij een moderne direct ingespoten commonrail-diesel de verbranding in de zuiger plaatsvindt.
zodoende is er bijna geen warmteverlies naar de koude cilinderwanden en cilinderkop.

Bij de oude indirect ingespoten diesel begint de verbranding in een wervelkamer in de cilinderkop en verplaatst zich dan naar de cilinder.
er is dus heel veel warmteverlies aan het koelsysteem en heb je gloeibougies nodig om bij koude motor te kunnen starten.

Dit is ook de reden dat het verbruik/rendement veel hoger ligt bij de moderne diesels.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 jun 2012 21:39
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Voorgloeien

Bericht door coffeecup »

Achso. Duidelijk verhaal! Dank voor de uitleg.
De knetterende koudstart is me deze winter trouwens wel negatief opgevallen bij m'n Cit. Waar zou dat aan liggen? Specifieke voorgloeiafstelling o.i.d.?
Ik ken het namelijk niet van de oude pompverstuivermotor in de Saab (Opel 2.2 diesel) en ook niet van de common-rail in m'n Astra GTC (1.9 JTD Fiat). Ook de C4 1.6HDi loopt soepeler bij een (erg) koude start.

Vanochtend viel het me overigens op dat er twee voorgloeilampjes zijn. Eén in de toerenteller, en één boven de schakelindicator. Is het dash manueel/automaat anders ingedeeld? Die boven de toerenteller is degene die bij mij werkt.
Plaats reactie