Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:37
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Klopt het dat er een speciale versnellingsbakolie is voor Nederland voor mijn C5 2.0? Mijn garagist had na vervanging van de drukgroep eerst Franse olie in de bak en toen schoot de versnelling steeds uit zijn 3e en 5e versnelling.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227




Wat denk je zelf van dat verhaal,.....?
Je auto raakt toch ook niet in de war als je de grens over gaat?
Olie moet bepaalde internationale eisen voldoen.
Wat een broodje aap zeg!
groeten
Boes

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Misschien bedoelde de monteur dat hij de reparatie met de franse slag heeft uitgevoerd. (grapje)
Het vervangen van de koppeling heeft normaal gezien geen invloed op het ingrijpen van de tandwielen in de versnellingsbak. Echter er moet wel nieuwe olie in de bak omdat die afgetapt moet worden voor deze reparatie. Is bij het wisselen van de koppeling in mijn C5 ook gebeurt.
Met de juiste specificatie van de olie maakt het niet uit waar deze vandaan komt, de meeste komt uit het midden-oosten.
Het vervangen van de koppeling heeft normaal gezien geen invloed op het ingrijpen van de tandwielen in de versnellingsbak. Echter er moet wel nieuwe olie in de bak omdat die afgetapt moet worden voor deze reparatie. Is bij het wisselen van de koppeling in mijn C5 ook gebeurt.
Met de juiste specificatie van de olie maakt het niet uit waar deze vandaan komt, de meeste komt uit het midden-oosten.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Misschien is er bij het loshalen van de bak iets niet goed gegaan met het schakelmechanisme en klopt de afstelling niet meer. 

(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:37
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Het gaat om het volgende: De drukgroep is vervangen vanwege slijtage. Nu zit er een nieuwe drukgroep in de bak, maar bij schakelen van vrij naar de derde en vijfde versnelling valt de versnelling terug naar de vrije stand. De monteur (niet Citroën) dacht dat het aan het type olie lag en heeft die vervangen. Maar nog gebeurt hetzelfde, alleen bij wat langer vasthouden van de pook blijft de versnelling in de gewenste versnelling hangen. Mijn vraag is: kun je de versnellingen afstellen zodanig dat ook met een lichte handbeweging de pook in de juiste versnelling blijft hangen? Of is er één vaste afstelling? Dan kan ik dat de monteur meedelen, zodat hij ermee aan de gang kan. Als dat niet kan, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van het terugspringen in de vrije stand? Vóór de vervanging ging het schakelen probleemloos, zelfs met een lichte beweging ging de versnelling in de juiste stand.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als alles voor de reparatie goed heeft gefunctioneerd is er een fout gemaakt bij het weer monteren van de kabels van de schakelbediening. Die moet dan maar eens opnieuw losgenomen en op juiste wijze weer gemonteerd worden. Dat is het enige logische wat ik kan bedenken. Verder goed kijken of alles correct en spanningsvrij gemonteerd is tussen pook en bak.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En dat opnieuw en correct afstellen moet op korte termijn gebeuren.
Op deze manier wordt het inwendige van de bak zwaar belast, met name de synchroringen en de bediening daarvan krijgen het extra voor hun kiezen.
Die zijn niet uitgelegd op een continue belasting, dat gaat heel snel van kwaad tot erger.
Groet,
JW
Op deze manier wordt het inwendige van de bak zwaar belast, met name de synchroringen en de bediening daarvan krijgen het extra voor hun kiezen.
Die zijn niet uitgelegd op een continue belasting, dat gaat heel snel van kwaad tot erger.
Groet,
JW
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Ik heb laatst gedeeltelijk zelf mijn koppeling gewisseld en ik mocht het gedeelte wat aan het uitende van de kabels zit nog niet vastdraaien! Eerst moest het worden afgesteld. Daarna heb ik de boel vast gezet. Ik gok dat dit verkeerd is gegaan. Vastgedraaid en nooit meer naar gekeken.
Afstellen dus. En die Franse olie gelijk wisselen voor Nederlandse olie! Dit kan mooi samen met het vervangen van de winterlucht door zomerlucht in de banden
Afstellen dus. En die Franse olie gelijk wisselen voor Nederlandse olie! Dit kan mooi samen met het vervangen van de winterlucht door zomerlucht in de banden

C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vul dan gelijk het droge water in je airco even bij.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:37
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
De monteur heeft geconstateerd dat een rubber ring onder de pook scheef zat. Die heeft hij vastgezet en een week lang bleef denderde versnelling goed functioneren. Nu vliegt de derde versnelling telkens weer terug in zijn vrije stand. Bij het loslaten van het gas zie en hoor je de pook bewegen en gaat hij in zijn vrij. Dat gebeurt ook soms bij het rijden over eenhobbel. Wat kan toch de oorzaak zijn?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat ik er van weet en gehoord heb begint dit soort klachten met als diagnose een verkeerde afstelling en eindigt het met vervanging van tandwielen in de bak...
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Motorsteun niet op zijn plek, waardoor de motor een beetje gekanteld ligt?
Zeg maar André

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:37
Auto: C5 2.01 HB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 93000
Kleur: grijs
Ik neem al jullie antwoorden mee als ik morgen weer naar de garage ga. De monteur is goedwillend daar niet van. Hij zegt deze bak ook in andere merken en modellen gezien en gerepareerd te hebben. Dus aan de montage van de drukgroep zal het niet liggen. Wellicht dus wel aan de stand van de motor ten opzichte van de bak. Ik heb ook het idee dat de koppeling niet goed vastgrijpt aan de tandwielen en dat zeg ik als volkomen leek wat versnellingsbakken betreft. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ga er gewoon even mee naar een Citroëndealer en laat er even naar kijken. Daar weten ze hoe de zaken in elkaar horen te zitten en kunnen ze de motorsteunen snel beoordelen. Ook zien ze direct of je schakelmechaniek op de juiste manier is gemonteerd. Een verkeerde stand van motor ten opzichte van de bak is niet mogelijk. Een monteur kan zeker goedwillend zijn, maar als dit zijn eerste C5 is, weet hij natuurlijk niet alles van deze auto en is een vergissing snel gemaakt.
Werking koppeling: Klik
In het nederlands: Klak
Werking koppeling: Klik
In het nederlands: Klak
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km