V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Het antwoord op je vraag is tweeledig: technisch en finacieel.

Technisch:
is al diverse malen gezegd, geen probleem voor deze motor, zeker bij deze lage km-stand. Redelijkerwijs zou deze motor nog gemakkelijk 250.000 à 300.000km op gas moeten kunnen draaien (ik geef je geen garantie :mrgreen: ).
Vialle LPi (vloeibaar gasinjectie) is erg goed, andere merken (Prins, AG, BRC etc) zijn kwalitatief ook goed. Met de moderne gasinstallaties merk je (bijna) geen verschil tussen rijden op benzine en rijden op gas. Veel gasrijders merken dat de motor wat soepeler/stiller loopt op gas.
Houdt er rekening mee dat je een extra technische installatie in de auto hebt die -zoals elke technische installatie- storingen kan krijgen (ik bedoel niet dat je problemen gaat krijgen, maar het kan, en daar kun je beter op voorhand over geïnformeerd zijn dan later teleurgesteld zijn).

Financieel:
Je hebt de investering van de inbouw, wat hogere motorrijtuigenbelasting en eventueel wat extra onderhoudskosten aan de lpg-installatie. Je brandstofkosten zijn per km lager en afhankelijk van het aantal km's dat je per jaar rijdt ga je 'verdienen' (= minder uitgeven). Kijk maar op een calculatiesite, bijvoorbeeld http://www.garagerene.nl/Kosten.html.
Je moet je wel realiseren dat je nog enkele jaren (4 à 5) met de auto moet blijven rijden wil het echt zinvol zijn. Anders doe je de investering voor de koper van jouw auto (die heeft bij verkoop geen extra waarde omdat er lpg in zit). Stel dat je na 1,5 jaar de kosten van de lpg-installatie eruit hebt en je verkoopt de auto na 2 jaar, dan heb je een paar honderd € verdiend en dat loont m.i. de moeite niet.

Succes met de overweging.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Ploffie schreef:Volgens mij is dit wel een erg kort door de bocht rekensommetje, waarbij je een aantal parameters voor het gemak over het hoofd ziet.
Verbruik op lpg is hoger, evenals de belasting..
Mijn ervaring : Ongeveer 8-900.000 km in LPG auto's waarvan 350.000 in 2 C5's (4 Vialle gaspompen gebruikt in 250.000 km)

Verbruik ongeveer +10% (obv calorieopbrengstverschil) verder zijn natuurlijk rijstijl, bandenspanning en belading van belang (maar dat zijn ze ook bij benzine)

Belasting : Even nakijken. Normaal blijft de C5 in dezelfde gewichtsklasse. Nakijken wat de benzine en gas (G3) kosten, scheel een paar 10-tjes per kwartaal. Daarentegen steek je bijna een Euro per liter in je zak.

Installatie keuze : Er zijn geen slechte merken. Met betrekking tot Vialle een kanttekening, men werkt als enige met gasinjectiepompen. Voor hoog vermogen auto's zijn deze erg goed. Deze pompen gaan in de praktijk 70.000-120.000 km mee. Nieuwe pompen incl inbouwen kost tussen € 300-800 (afhankelijk inbouwer).

In de regio Rdam weet ik een goeie voor je (€ 1650 incl 3-4 jaar garantie)
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Mijn dame loopt op lpg 1:10. (AG G3)
Heb er een 67ltr tank in liggen en tank max 50ltr en kan dus 500km rijden.
Door de grote tank zit ik wel in de categorie 1450 t/m 1550kg bij de wegenbelasting (€1192.- p/j)

Totaal aan brandstof en wegenbelasting zit ik nu aan €230.- per maand tov benzine €346.- per maand.

€38.- per tank! Ik lach me rot bij de pomp! :lol:

Je zou het met inbouw en het verschil van gas tov benzine (exclusief afschrijving onderhoud ect.) in 13 maanden je investering er uit hebben.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Flashlube is inderdaad niet nodig. Sterker nog, achterwege laten - het spul zet zich af aan het kunststof inlaatspruit van de C5 en veroorzaakt daar een vieze vettige laag. Onze C5 ging onregelmatig lopen, het gehele inlaatgedeelte moest worden schoongemaakt.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2009 20:24
Auto: C5 break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
C5club Rookie
C5club Rookie
nog een vraagje,heeft iemand ervaring met het merk ~PRINS~ lpg installatie?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:35
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:
Enkel dat Prins een heel goed merk is, ten minste... van horen zeggen dan.
Is overigens een klant van ons :)
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:59
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Locatie: Schagen
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In 2006 heb ik een Chrysler Voyager 2.4 met een Prins gasinstallatie gehad. Was een nieuwe lease auto van de zaak. In 3 jaar tijd 150.000 km afgelegd met regelmatig storingen aan de gasinstallatie.

De installatie is door Prins zelf ingebouwd en de auto is daar 2x heen geweest om de storing op te lossen.

Niet geheel probleemloos dus.
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2009 14:46
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Locatie: hilversum
Na alle voornamelijk positive berichten en de hoge bezineprijs heb ik ook een LPG3 installatie laten plaatsen in mijn Type II V6 break. KM stand 182.000.
Het is een Vogels VGi met extra een kleppensmeersysteem. Het is ingebouwd door Carbalt in Amsterdam voor in totaal 1950 euro. Ik had via de website autogasinfo.nl een aantal offertes laten maken en zij waren de goedkoopste. Ik ben bij drie installateurs langs geweest om de sfeer te proeven en uiteindelijk voor Carbalt gekozen. Krijg ook gratis een leenauto mee.
HIj vond dat gezien de kilometerstand een kleppensmeersysteem dat hij tegen kostprijs in zou bouwen, wel zo verstandig was. Toen maar laten doen.

Bij het ophalen zei de bouwer: "een knappe, maar een krappe auto meneer."
Van de verdamper en van de regelunit is niks te zien, die zitten allemaal ergens diep verstopt.

Het is allemaal heel netjes geïnstalleerd, zie de foto's. Ik ben er afgelopen vrijdag 12 april mee weggereden en eigenlijk helemaal niets gemerkt van het rijden op gas. Behalve bij de eerste keer tanken! Ik liep ook flink te klooien met de aansluiting want het was mijn eerste keer.
Na 1000 km de eerste contrôle en dan per 20.000km een nieuw filter. Verder helemaal niks.

Het Vialle systeem, wat veel duurder is, werd door alle drie bouwers aangemerkt als technisch heel vernuftig maar alle drie raden ze het af vanwege de drooglopende pomp en de hoge kosten van vervanging.

Zoals gezegd heb ik helemaal nog geen verschil gemerkt tussen het rijden op gas of benzine. De motor is zijdezacht in beide gevallen en van vermogensverlies merk ik helemaal niets.
Ik heb via die autogasinfo site mijn voordeel uitgerekend en ergens in het tweede jaar zou ik de boel er al uit hebben, bij een 20.000 km per jaar.

Harmjan
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is allemaal heel netjes geïnstalleerd, zie de foto's

maar de onderste foto rechts,waar de darm naar beneden gaat
hebben de ratten dat gedaan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat viel mij ook al op, en dus verdient dat enige nabewerking, met een vijl of een Dremeltje.
Dan kan de afgezaagde rand van de afdekking ook even rechtgemaakt worden :idea:

Maar voor de rest: ziet er netjes uit :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
:smt190 Hmm tja 5 min werk was netter. :smt023
Kleppensmeer sysyteem gewoon dichtdraaien, heb ik ook maar niet nodig en dacht voor de V6 ook niet, scheelt weer kosten.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Dichtdraaien inderdaad. Zat er bij mij ook in.

Het doorzichtige deel van het druppelsysteem (pijpje) heeft trouwens een twijfelachtige reputatie. Het is vaak niet vloeistofdicht waardoor er een hoop vieze olietroep/vuil rondom dit vat gaat ontstaan en het druppelsysteem niet goed (meer) werkt.
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Het klepsmeersysteem heeft bij mijn C5 voor ernstige vervuiling van het gehele inlaatsysteem gezorgd (één vettige boel binnen in het kunststof inlaatgedeelte - redelijk kostbare reparatie). De werking van een dergelijk systeem is niet goed onderzocht - meestal werkt het niet goed om dat het ergens in de luchtinlaat via het vacuüm wordt aangezogen en niet direct via de injectors. Het is de vraag of het smeermiddel daadwerkelijk bij alle kleppen terecht komt (bij mijn C5 in elk geval niet). Ik zou het onmiddellijk afsluiten, de extra klepsmering is niet noodzakelijk bij een C5.
Plaats reactie