V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die krommes zijn wel zó, maar bij het overschakelen van 5 naar 6 raak je door de bakverhoudingen van de ML6CRbak, aan de voorwielen zo'n 20% van het koppel kwijt .
En dat telt veel harder dan het aflopen van de koppelkromme bij en boven de 4000 rpm.

Bij 4350 rpm in z'n 5, daar zou de top gehaald worden van 200 km/u, is het motorkoppel gezakt naar 230 Nm, volgens jouw plaatje.
En bij 3500 rpm is dat iets van 260 Nm, dat verschil is dus kleiner dan het verlies aan koppel door de langere gearing van de bak in z'n 6.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@Joslenssen


Dat is niet te zeggen uit deze curve.
Daarvoor is het ook nog zinnig naar de curven voor deellast te kijken. Helaas is het een hels karwei om die te maken, dus gebeurt dat maar nauwelijks en komen ze al helemaal niet op straat te liggen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat over die fut eruit was op de de eerste vraag die er was van Hollender. (het dipje bij doortrekken in de versnellingen) Had ook totaal niets van doen met de discussie over de versnellingen zoals goed opgemerkt door JW. Waarom er dan 2x naar gevraagd moet worden vraag ik me dan weer af.

Dat vlakke deel in de vermogenskromme komt in hogere vesnellingen idd niet heel kritisch. Wel voor het acceleratie belevingsgevoel.
Daarbij spelen de omstandigheden ook een rol. Bij veel wind of een niet vlakke weg heeft invloed of je met de 6 de versnelling de opgegeven topsnelheid haalt.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EvilTwin schreef:Ik heb nog eens naar de exact gegevens gekeken en volgens mij moet de BVM6 ook zijn top halen in VI.
Dat dacht ik eigenlijk ook. De 2.0 HDiF 136 pk doet dat ook dat heb ik wel eens geprobeerd.
JW-NHS schreef:Bij 4350 rpm in z'n 5, daar zou de top gehaald worden van 200 km/u, is het motorkoppel gezakt naar 230 Nm, volgens jouw plaatje.
En bij 3500 rpm is dat iets van 260 Nm, dat verschil is dus kleiner dan het verlies aan koppel door de langere gearing van de bak in z'n 6.
Dat is wel weer een logische theorie die mij aan het twijfelen brengt.

Is dat niet gewoon even te proberen? Hollender? Wat denk je ervan, ter lering ende vermaeck. :lol:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Rowi
Rowi
Klopt, BJG. M'n top haal ik in de 6e versnelling. Is beslist geen overdrive, maar zet er echt nog een tandje bij.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En hoe hoog is die top?
Is dat boven de 200 km/u, echte kilometers via de GPS vastgesteld?
Of is dat ook niet meer dan 190 km/u zoals Hollender aangaf?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Rowi
Rowi
Ja, hier was ik al bang voor. Ik wou net de posting weghalen, maar dat ging nu niet meer.
Laat ik het zo zeggen: hoe hoog z'n top ligt weet ik eigenlijk niet, ik heb dat nooit uitgeprobeerd. Het is wel zo dat er op een gegeven moment echt een eind komt aan die 5e versnelling (bij 150, 160?) en dat ik dan wel moet doorschakelen naar de 6e versnelling om door naar b.v. 170 km te gaan. De fut is er dan nog lang niet uit, uiteraard, maar bij mij dan wel. Harder hoeft niet.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Kom jij met plankgas in z'n 5 niet boven de 160 km/u :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
In mijn geval betrof het een originele auto die 205 echte km haalde. Met al best een respectabele stand van rond de 200 k km.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Ik ga gewoon even moeten proberen of het in 5de versnelling wel haalbaar is. Maar het was en is gewoon een beetje een vreemde gewaarwording dat vanaf 3400 toeren het vermogen merkbaar verminderde, wat in de 6de versnelling resulteerde in een top van 190. Het zou goed kunnen dat dat te maken heeft met het rijden in lage toerentallen. Ik zal voortaan dan ook eens wat vaker doortrekken tot boven de 3000 toeren.
Ik ben er van overtuigd dat de topsnelheid ook in 6de gehaald moet kunnen worden, maar dat dat natuurlijk een stuk moeilijker word als je tegenwind hebt of vals plat omhoog gaat.
Free beats!
Rowi
Rowi
JW-NHS schreef:Kom jij met plankgas in z'n 5 niet boven de 160 km/u :smt017

Groet,
JW
Waarschijnlijk wel, als het perse zou moeten, en ik oorkleppen opzet tegen de herrie. Maar waarom zou iemand dat willen, met een diesel? Daar koop je toch geen diesel voor?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij 160 km/u maakt hij in z'n 5 nog geen 3500 rpm, uitgaande van deze bak:

Afbeelding

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
BJG schreef:In mijn geval betrof het een originele auto die 205 echte km haalde. Met al best een respectabele stand van rond de 200 k km.
Als de koppel- en vermogenskromme er in werkelijkheid wat anders uitzien dan op het plaatje van ET, ja, dan kan dat zomaar gebeuren :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Volgens dat lijstje is de top in de 6 de versnelling 223 km/h bij 4000tpm.
Aangezien dat niet gehaald wordt zal het maximale vermogen, 98 kw, niet in de 6 de versnelling plaats vinden.
bij 205 km/h als opgegeven top vindt plaats bij minder dan 98 kw. Wat extra wind of een niet vlakke weg is direct van invloed. De snelheid zakt verder gelijk het vermogen die de motor daar weer kan leveren.

In de 5 zit je over de vermogenspiek. Meer wind of een helling zal ook de motor in toeren doen dalen maar met die daling neemt het vermogen toe tot de piek van 4000tpm. (184 km/h)
Je hebt dan minder last van het terugvallen in snelheid tot dat punt. kom je dan nog onder die 184 km/h door omstandigheden dan gaat de motor door de knieen en zak je ineens een heel stuk terug in toeren en snelheid net als dat bij de 6 de versnelling het geval is.

In de 5 de versnelling zal je om die reden maximaal door moeten trekken om bij de 6 over de 4000tpm uit te komen. Aangezien dat boven de 223 km/h moet zijn is dat 4850 tpm.
Als je de vermogenspiek bekijkt dan kan deze aan 2 kanten bereikt worden. beiden hebben een snelheid. In de 6 kan dat bv 190 zijn, voor de piek en daarachter. Lineaaltje erbij en uitzetten om het inzichtelijk te maken.

Die afgevlakte vermogenstoename die je ziet moet de weerstandstoename overbruggen die je hebt bij een hogere snelheid. Als de weerstand bij toenemen van de snelheid hoger wordt dan de vermogenstoename in het toerengebied is het simpelweg gedaan. Je gaat niet meer harder dan. als de mogelijkheden het toelaten kun je in een lagere versnelling over de vermogenspiek heen brengen.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
In geval van Hollender:

190 kmh in 6 zit het toerental op 3407 tpm.
Als je een horizontale lijn trekt en je bereikt het snijpunt over de piek genomen heb je wel een hogere snelheid omgerekend wat de auto kan halen. Kanttekening is dat een hogere snelheid een hogere rijweerstand oplevert.
je zal die snelheid niet bereiken dus.

Aangezien de top 205 km/h zou moeten zijn en de piek in 6 op 223 km/h ligt blijf je altijd aan de andere kant van de curve. Verder doortrekken in 5 heeft ook geen zin dan. in 5 blijven rijden als daar de top van 205 wel bereikt kan worden is een optie, let wel binnen het veilige toerenbereik ligt.
Wat ik al eerder aangaf, de opgegeven top van 205 zegt eigenlijk niks.
Je weet de omstandigheden niet die er was toen Hollender dit heeft ondervonden. Wind tegen en een lichte helling zijn enorm van invloed. Je bandjes met wat te weinig lucht en je kunt fluiten naar die 205 km/h die opgegeven wordt. Die 15 km/h lever je zo in dan.
Plaats reactie