Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Motor slaat af bij inschakelen eerste versnelling
Auteur |
Bericht |
Cees Oerlemans
C5club Newbie
Auto: Break 2 ltr
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Motor slaat af bij inschakelen eerste versnelling
Een paar weken geleden begon ik last te krijgen van afslaande motor bij afremmen. Ik kreeg dan de melding "storing snelheidscontrole" en voordat ik helemaal stilstond zakte het toerental langzaam weg. Gaf ik dan gas dan had ik geen motorvermogen meer, daarna sloeg de motor af. Bij opnieuw starten verscheen dan de melding " storing motormanagement" Na een grote beurt, uitlezen en resetten van de boordcomputer en de nokkenasvervroeging ( als ik de garage goed heb begrepen) liep het weer als een zonnetje. De chef monteur gaf echter aan dat er mogelijk nog sprake kon zijn van een haarscheurtje in het inlaatspruitstuk, maar dat men dit zonder demontage niet had kunnen checken. Als dit moest worden gecontroleerd en evt. gerepareerd zouden de kosten op 300 tot 400 euro komen.
Ik moest er maar eens een paar dagen mee rijden en kijken of er nog storingen zouden komen.
Meteen de eerste dag merkte ik dat de auto onder alle omstandigheden keurig functioneerde, alleen als ik bij stilstand de eerste versnelling inschakelde sloeg de motor meteen af. In vrijstand of een andere versnelling is er echter niets aan de hand. Ook krijg ik nu met enige regelmaat de melding "storing parkeerhulp"
Probleem voorgelegd aan de garage, zij blijven bij de diagnose "lek in inlaatspruitstuk", wat mij erg onwaarschijnlijk voorkomt, gezien het feit dat het euvel zich alleen voordoet bij inschakelen van de eerste versnelling. Ook de boordcomputer geeft op dat moment geen foutmelding.
Wie heeft er enig idee wat er mis kan zijn ?
|
21 feb 2013 21:42 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Naar boven
|
 Re: Motor slaat af bij inschakelen eerste versnelling
Het lijkt dat het probleem reproduceerbaar is. Maw de auto slaat af als je hem in 1 zet (altijd?) En niet in Neutraal of R.
Als je alleen de koppeling intrapt wat gebeurt er dan?
Lijkt mij niet te komen door een scheurtje in de inlaat, maar om daat zeker van te kunnen zijn moet ik de vacuum waarden (inlaatdruk) hebben van stationaire toerental en van moment van afslaan. (dataloggen terwijl de storing wordt gereproduceerd).
Ik denk dat je gewoon even terug moet gaan naar de garage om nogmaals goed diagnose te stellen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 feb 2013 00:22 |
|
 |
Cees Oerlemans
C5club Newbie
Naar boven
|
Bij intrappen koppeling blijft de motor keurig stationair . Toch maar weer terug naar de garage dan, hoewel daar de laatste keer weinig bereidheid was om opnieuw een diagnose te stellen. Wellicht een andere garage proberen en de kosten van het uitlezen maar voor lief nemen. Is altijd goedkoper dan een uitlaatspruitstuk demonteren en tot de conclusie komen dat het daar niet aan ligt.
|
22 feb 2013 11:04 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Energielabel: C
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Klopt, want volgens de garage lag het aan je INLAATspruitstuk en niet van de UITLAAT. Maar ik ben met je eens dat dit niet echt logisch lijkt.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 feb 2013 11:31 |
|
 |
Cees Oerlemans
C5club Newbie
Naar boven
|
Scherp hoor, uiteraard bedoel ik ook inlaatspruitstuk. 
|
22 feb 2013 11:37 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|