V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: adal

Bericht door JW-C5 »

Bij de C5 is het bijna altijd de Break die ADAL problemen heeft, de Xant Break kent dat probleem nauwelijks.
Bij de Xant is het de Berline die hier ruimschoots de koploper is. En dat terwijl de Break heel wat zwaarder belast wordt aan de achterkant.
Het verschil? Bij de Xant heeft de Break grotere lagers dan de Berline. Bij de C5 zijn ze hetzelfde.

Toeval, of toch wél een oorzakelijk verband?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: adal

Bericht door chathanky »

Hoeveel breakjes en hoeveel berlines rijden er van elk type rond? Hoe is er met de wagen omgegaan?
Om het puur af te laten hangen van welk toegepast lager.... ;)
Neem de sedan an sich: ik lees 126.000 km en tja volgens mij zitten ze er bij mij 3 ton lang nog is met de eerste lagers.

Als de belasting van het lager te groot zou zijn kun je smeren wat je wilt, extra smeernippels plaatsen ed. maar dat ga je voor de levensduur van het lager weinig meerwaarde mee uithalen. Ik zie wat tegenstellingen in de berichtgevingen.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: adal

Bericht door Hollender »

Ik zie op regelmatige basis berichten voorbij komen van C5 breaks met kapotte/versleten adals bij kilometerstanden tussen de 100k en 150k . Zoiets noem ik een zwak punt, en al helemaal als het bijna alleen bij de break voorkomt en niet bij de berline...
Als zoiets dan opgelost zou zijn door montage van een groter lager zoals bij sommige andere modellen wel is gebeurd is dat wel een gemist kans, toch?
Free beats!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: adal

Bericht door Maarten »

Voor wat betreft een 'zwak punt zijn'...:

De vraag is, hoeveel C5'en rijden er rond die gedurende hun hele rijdende leven (laten we zeggen, 10 jaar of 300.000 km) nooit een ADAL hebben vervangen gekregen?

Mijn Break laat héél sporadisch een sjkrieek horen als ik kont lift met het knopje in de bagageruimte. Mjah, het is misschien wel een ADAL dan. Maar de banden slijten niet scheef af, en het veergedrag heb ik niets aan gemerkt (zoals altijd, vloeiend over lange golven en, bijna onprettig, hard op korte ribbels). Ik heb vooralsnog geen reden om te vervangen (tenzij iemand nu opspringt en roept: ja dat is 110% zeker een ADAL, laat vervangen en je kent je wagen niet terug)

Om maar aan te geven, het is lastig om te zeggen of de ADALs een slecht punt zijn, omdat je geen inzicht hebt over hoeveel C5'en er veel langer dan 150k mee rondrijden...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door EvilTwin »

Een slijtage onderdeel kán gewoon voor 250k stuk, maar dat hoeft niet. Dat het op de CX/Xm nog standaard 250dkm was viel eigenlijk nog mee ivt de DS. (supergrote ADALs)

Het is dus na de DS helaas een slijtage-onderdeel geworden, net zoals andere ophangingslagers (rubber etc.) dat zijn, op ALLE auto's. Dus het een zwak punt noemen is echt spijkers op laag water zoeken.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door BJG »

Timo 1972 schreef:Ik denk dat dit voor mij al te laat is ze piepen / kraken al.
Nu rest nog de vraag moet dit per direct verholpen worden of kan het ook een week of twee/drie wachten voordat ik dit laat repareren?
Als ze piepen en kraken liggen de lagers al helemaal uit elkaar, dus een paar week extra maakt dan niet meer uit ze zijn toch al stuk. Maar zelden beschadigt de draagarm er zodanig van dat je er geen nieuwe lagers meer in krijgt.
Hollender schreef:Ik zie op regelmatige basis berichten voorbij komen van C5 breaks met kapotte/versleten adals bij kilometerstanden tussen de 100k en 150k . Zoiets noem ik een zwak punt, en al helemaal als het bijna alleen bij de break voorkomt en niet bij de berline...
Dat mag je op zich best zo noemen, en ook bij de berline zie je het wel hoor. Maar vooral bij aanschaf van een gebruikte PH1 of 2 moet je daar zeker op letten, en is de kwalificatie zwak punt gerechtvaardigd.
Het ligt voornamelijk aan de afdichting volgens mij, want de lagers die sneuvelen zijn vrijwel altijd droog en roestig. Ik denk dat de keerring op een gegeven moment gaat lekken. Er zijn echter ook auto's die gewoon 300 000 of meer met draagarmlagers rijden.Sowieso ontstaan er aan de lagers al vrij snel platte kanten, maar dat is op zichzelf geen probleem.

@GW: als je kans ziet een vetnippel met leidinkje oid zodanig op de kunsstof bus IN de draagarm aan te sluiten dat daarlangs (langs het gaatje/leidinkje) geen vet de draagarm in kan, dan kan het in principe. De bus dicht aan de lagerzijde heel goed af op de rand van de draagarm, dus zal het vet wel het lager in gaan, alleen druk je er mss de keerring wel tussenuit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: adal

Bericht door chathanky »

Als dat de algemene bevindingen zijn van een versleten lager dan kun je de conclusie trekken dat de afdichting niet in orde is en dat ze door drooglopen het begeven.
Niet dat het lager te zwak zou zijn.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Re: adal

Bericht door chathanky »

Zo had ik het met het achterwiellager, de oude rollen waren roestig en gaven het geluid van een versleten wiellager. Rechts een nieuwe gemonteerd en links nog even vergeleken met de nieuwe, niet zorgwekkend maar meer geluid dan het nieuwe lager.
Daar de dop losgehaald en ja hoor het vet was dik en de rollen liepen daar niet echt lekker in het huis mee.
Na een nieuw likje vet zodat ze er weer goed in zaten maakte dat het lager net zo stil is als de nieuwe. De tijd zal het leren of het wat oplevert maar een verlenging geeft het iig.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door GW-tje »

Ik heb geen plannen om een vetnippel erin te plaatsen, BJG. Ik zet er wel gewoon om de 3 ton nieuwe lagers in.
Gaf alleen maar aan dat het kan.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: adal

Bericht door Maarten »

Vandaag afspraak gemaakt voor APK voor de C5, ik heb meteen mijn dorpsgarage eens gevraagd of ze de ADALs kunnen vervangen daar, en hoeveel dat kost. Misschien geeft dat handige info voor de clubleden.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
C5club Fan
C5club Fan
Re: adal

Bericht door toku »

Hallo allemaal,

Heeft iemand het nummer van het lagertype? Of moet je een hele set bestellen. Ik heb bij mij BX toen alleen de lagers zelf vervangen en dat werkte prima.

Groeten.

Ton
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door GW-tje »

Lagertype wordt niet vrijgegeven door Citroen. Als je ze bij GJO bestelt, kun je alle delen los krijgen.
Even contact zoeken met Johan Oldenhage.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: adal

Bericht door Klaverblaadje »

ET zou dat toch kunnen regelen, volgens mij heeft hij goede banden met SKF.

:smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door willy4 »

ik had ook goede banden met SKF,langs het werk maar neen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: adal

Bericht door willy4 »

willy4 schreef:daar heb ik vroeger al naar SKF naar gehoord,het zijn lagers waar citroen een patent op heeft
(vroeger toch)
zo waren dat de lagers van de waterpomp bij een CX ook
de lagers worden bij SKF ook gemaakt maar je zul ze niet in de cataloog terug vinden
Plaats reactie