Auteur |
Bericht |
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Als dat gebonk betekent dat ik te hard over drempels rijd, waarom kan ik dan met mijn vorige leaseauto VW Tiguan, maar bv ook een Toyota RAV4, Volvo V60, Renault Grand Scenic, om er maar eens een paar te noemen, daar aanzienlijk harder overheen? De C5 heeft toch zo'n geweldig veersysteem en zou dus elke andere auto op dat onderdeel de baas moeten zijn? Ik weet dat ik met de C5 zachter over drempels moet rijden dan met mijn leaseauto, maar nog steeds word ik regelmatig "getrakteerd" op een bonk (vooral bij steile drempels). Dit is echt niet acceptabel.
|
19 jan 2013 11:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Als je dat niet acceptabel vindt, zul je moeten overstappen naar een andere auto. Zo simpel is dat....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jan 2013 12:05 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Als je keer op keer op de aanslagen van je veerpoten "bonkt" ben je gewoon dom bezig. Je rijdt gewoon domweg te hard. Doe je dat met eender wat voor andere auto, zo is mijn ervaring, dan rijdt je zowat de voortrein er onderuit. Dus net als het ezeltje: niet meer doen, je rijdt alles aan gort. Wil je dit toch? Zoek dan een ID/DS, CX of GS/GSA. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jan 2013 12:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Het zou me toch helemaal niet verbazen wanneer er iets mis is. De mijn bonkt nooit maar je kunt wel geluiden krijgen als je belachelijk hard over drempels gaat. Ik denk hierbij aan het knokken van de stabilisatorverbindingsstangetjes, de draagarmlagers (rubber vóór) en mogelijk zelfs de veertorens. Zoals al eerder vermeld is de uitgaande slag wel degelijk gedempt. De demperkarakteristieken heb ik al eens gepost, C6 AMVAR (blauw) vs typische waarden voor HA3 (rood) en HA3+ (zwart):  Hierin is zelfs duidelijk te zien dat voor alle varianten (HA3, HA3+ en HA3+/Amver) de uitgaande demping straffer is dan de ingaande! @JW-NHS HA3+ is met 5ms niet snel genoeg om tussen de ingaande en de uitgaande slag te schakelen van ZACHT naar HARD, rijd je dus over een drempel met HA3+ dan volgt zowel het inveren als het uitveren de soepele curve, pas als de achterwielen passeren is de boel HARD. De tussenleidingen leveren wel wat demping, maar doordat hun doorlaat 20keer groter is dan de dempergaatjes, is dat erg weinig. Het is de reden dat men bij de stap van HP naar HA ten tijde van de XM naar veel dikkere leidingen is gegaan en de reden dat de middenbollen nog voorzien zijn van twee later zelfs drie sets dempercapsules.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 jan 2013 14:29 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Als je van een drempel afrijdt met een behoorlijke gang dan ontlast je de dempers met een gewicht van zo`n 800 kg aan de voorzijde. Daar hebben dempers weinig te vertellen om dit op te vangen. enkel hele stugge demping maar dat is niet van toepassing bij een een c5 met HA. Hoe soepeler de vering des te groter de reactie op plots veranderende hobbels.
|
19 jan 2013 15:54 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Waarom moet iedereen met een bollentroen toch altijd zo hard over een drempel kunnen? Ik snap dat niet, hoor, en nu met die Mcpherson voorbenen wil dat al helemaal niet meer. Je maakt de boel alleen maar stuk, drempels liggen er niet voor niets..en het is trouwens eleganter om er wat langzamer overheen te rijden.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
19 jan 2013 18:30 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Met de peugeot 107 is mijn ervaring dat als snel drempel rijden je hobby is daar veel minder om geeft dan de C5. Zal met een C1 niet anders zijn. 
|
19 jan 2013 18:36 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Nogmaals, ik rijd zeker niet hard over dempels en toch krijg ik de bonk bij uitveren (met name bij een aantal steile drempels in 30km en 50km zones). Vandaag schoot mij tijdens het rijden het volgende te binnen: Tijdens het rijden heb ik het gevoel dat de voorzijde de laatste tijd hoger staat dan normaal. Ik ben gestopt om te kijken en vond inderdaad dat de auto vóór vrij hoog stond. Tevens merk ik tijdens rijden dat onze C5 veel stugger/ hobbeliger reageert op richels in de weg. Ik heb de auto bij een snelheid van 20km/h op een hogere rijstand gezet. Bij 40km/h zakt hij automatisch weer naar de normale rijstand. Ik merkte dat de auto tijdens het "zakmoment" de C5 kortstondig comfortabeler ging rijden. Verder hoor ik wanneer ik, na achteruitrijden, op wil trekken (voorwaarts) een bonkje/klong-geluid. Het lijkt erop dat er toch ergens speling op zit. Circa 5.000km geleden zijn de draagarmen en stuurkogels vervangen, circa 25.000km geleden de koppelstangen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
|
19 jan 2013 19:54 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Dat is natuurlijk zo heel moeilijk te zien. De rubberlagers van je stabilisatorstang heb ik nog niet voorbij horen komen en je veerbollen kunnen natuurlijk op gewoon aan vervanging toe zijn. Voor de bollen geldt een levensduur van 200kkm dus die kunnen goed "leeg" zijn met alle gevolgen van dien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jan 2013 22:40 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Veerbollen een levensduur van 200kkm? Het was toch enkel zo dat bij 200kkm de systemen gecontroleerd moeten worden maar het veersysteem zelf in principe niet bij een bepaalde km-stand deels vervangen moet worden?
En was het niet ook zo dat een kapotte veerbol meteen dramatisch veergedrag geeft, en niet enkel bijgeluid?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
20 jan 2013 08:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Ja , bij 200k controleren, geen levensduur, die is in principe een autoleven lang ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 jan 2013 10:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
....waarbij je dan mag hopen dat dit niet dezelfde levensduur is die gehanteerd wordt bij het "sealed for life" van de olie in de automaten. Dat weten we intussen wel beter.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 jan 2013 12:09 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Vandaar de controle, die er bij de automaat eigenlijk niet is ( als je volgens de boekjes te werk gaat ) ...  En een bol kapot is te overzien itt de automaat
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 jan 2013 12:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Zijn er eigenlijk ondertussen gegevens bekend van de hoeveelheid stikstof onder druk in de bol na de 200kkm. Op zich zou dat toch een aardige indicatie kunnen zijn over de levensduur van de bollen. Ik weet nl. nagenoeg zeker dat als ik die onder mijn C5 zou vervangen, ik een heel andere voiture ga krijgen.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
20 jan 2013 13:12 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 'Bonken bij uitveren'
Ik heb bij mij break ooit eens de bollen na 300k laten testen, die waren z.g.a.n. Drukverlies weet ik niet meer, lang geleden 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 jan 2013 13:21 |
|
 |
|