Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Bij wie kun je het best je C5 laten uitlijnen en/of balanceren, een gewone kwikfit schijnt niet goed te zijn omdat het een nogal lastige klus blijkt te zijn
die niet ieder kan.......
die niet ieder kan.......
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
uitlijnen is een beetje onzinnig, je kan echt niks instellen, behalve de sporing voor.
Die gaat alleen maar 'uit de lijn' als je de spoorstanfgen los hebt gehad, of het stuurhuis gedemonteerd hebt oid. Veerkeerde sporing is simpel te detecteren, de auto gaat niet rechtuit. Of het stuur gaat uit het midden.
Je kan wel camber en caster uitlezen, maar als het niet klopt valt er niks te doen, behalve nieuwe subframes of draagarmen monteren.
Versleten ADALS leveren verkeerd camber op, net als draagarmrubbers voor of uitgesleten McPhersons. Allemaal zaken waar de kwikflut je toch niet mee kan helpen en die je pas vanaf 250dkm zou mogen zien. Bovendien is het dan slim om ook andere zaken na te laten kijken (stabilisator stangen, bollen, hoogteregelaars)
Ongelijkmatige slijtage aan de banden is het meest voor de hand liggende symptoom van een verkeerde uitlijning.
Tenslotte is er nog de hoogteafstelling van de auto, daarvoor moet je ook bij een Citro service zijn, de kwikflut zou ik niet vertrouwen met het Hydractive.
Balanseren is iets heel anders, dat gaat per band en hoort bij iedere bandenwissel te gebeuren. Het kan door iedere bandenboer gedaan worden. Symptomen van een slechte balans zijn trillingen in het stuur (onbalans!) lukt het niet om dit op te lossen met het balanseren op zo'n draaimolen, dan kan je ook de wielen op de auto laten balanseren, maar ik ken hier niemand die dat kan.
Die gaat alleen maar 'uit de lijn' als je de spoorstanfgen los hebt gehad, of het stuurhuis gedemonteerd hebt oid. Veerkeerde sporing is simpel te detecteren, de auto gaat niet rechtuit. Of het stuur gaat uit het midden.
Je kan wel camber en caster uitlezen, maar als het niet klopt valt er niks te doen, behalve nieuwe subframes of draagarmen monteren.
Versleten ADALS leveren verkeerd camber op, net als draagarmrubbers voor of uitgesleten McPhersons. Allemaal zaken waar de kwikflut je toch niet mee kan helpen en die je pas vanaf 250dkm zou mogen zien. Bovendien is het dan slim om ook andere zaken na te laten kijken (stabilisator stangen, bollen, hoogteregelaars)
Ongelijkmatige slijtage aan de banden is het meest voor de hand liggende symptoom van een verkeerde uitlijning.
Tenslotte is er nog de hoogteafstelling van de auto, daarvoor moet je ook bij een Citro service zijn, de kwikflut zou ik niet vertrouwen met het Hydractive.
Balanseren is iets heel anders, dat gaat per band en hoort bij iedere bandenwissel te gebeuren. Het kan door iedere bandenboer gedaan worden. Symptomen van een slechte balans zijn trillingen in het stuur (onbalans!) lukt het niet om dit op te lossen met het balanseren op zo'n draaimolen, dan kan je ook de wielen op de auto laten balanseren, maar ik ken hier niemand die dat kan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Sssst. Tot het te erg wordt. De balanceur daar heeft m.i. zijn beste dagen gehad, maar voor normaal gebruik gaat het nog best. Voor de kritische rijder is dat apparaat wat minder geschikt.Menno schreef:Bij mij liever nietHarm van Beek schreef:Sja, bij mij gebeurt het door de garage....![]()
Ik ga naar een bandenspecialist .... ( geen kwik-flut![]()
)
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Heren, volgens mij gaat dit niet over banden. Een C5 laten uitlijnen lijkt me een auto met schade?
geerts schreef:Bij wie kun je het best je C5 laten uitlijnen en/of balanceren
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Ja, maar een C5 uitlijnen zie ik toch anders dan de banden uitlijnen (kan ook hoor, maar dan is de vraag (mij) niet helemaal duidelijk)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Hoi,R1200C schreef:Heren, volgens mij gaat dit niet over banden. Een C5 laten uitlijnen lijkt me een auto met schade?
geerts schreef:Bij wie kun je het best je C5 laten uitlijnen en/of balanceren
ik neem aan dat hij de banden bedoelt balanceren en doe je hoofdzakelijk toch met banden?
Uiteraard gaat het over banden, mijn auto heeft last van trillen in het stuur vooral bij snelheden boven zeg 100km, ik voel rechtsvoor dat het wiel niet lekker loopt, met dit wiel die 1mm minder profiel heeft dan de andere 3 word nog al eens een stoepje gepakt bij het parkeren ivb woonsituatie, dus er kan onbalans zijn, maar ik heb helaas nog geen namen gehoord van bedrijven die mijn auto vakkundig kunnen uitbalanceren .R1200C schreef:Heren, volgens mij gaat dit niet over banden. Een C5 laten uitlijnen lijkt me een auto met schade?
geerts schreef:Bij wie kun je het best je C5 laten uitlijnen en/of balanceren
Of uitlijnen ook nodig is weet ik niet zeker maar gelijk naar laten kijken kan geen kwaad dunkt me.........
C5club Bikkel


Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
wat versta je onder "vakkundig" de meeste autobanden bedrijven
kunnen goed balanceren, maar als je de "beste" zoek
wordt het een subjectief verhaal
kunnen goed balanceren, maar als je de "beste" zoek
wordt het een subjectief verhaal
tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
C5club extreme Fan


Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:38
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik een keer gevraagd heb bij de C dealer om de banden te balanceren. En het was er nog erger op geworden, toen ik terug kwam hebben ze het nog 1x geprobeerd maar weer geen positief resultaat. Uiteindelijk hebben ze me maar naar Euromaster gestuurd op hun kosten. Daar was het in 1x gefixt en ze hebben de onbalans zoals de C dealer het had achtergelaten op een papiertje naar de C dealer gedaan. Het politiek correcte antwoord van Euromaster "Bij de C dealer hebben ze waarschijnlijk een apparaat dat aan een beurt/vervanging toe is".
Dat is dan mijn ervaring bij de dealer in Arnhem.
Dat is dan mijn ervaring bij de dealer in Arnhem.
C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
Het probleem met stuurtrilling heb ik ook gehad, zelfs na montage van nieuwe banden.
Advies: Zoek een bekende bandenspecialist. Die mannen doen de hele dag niets anders dan balanceren en weten waar ze over praten. Ik heb de mijne bij zo'n bandenspecialist laten balanceren en geen last meer van trillingen!
Advies: Zoek een bekende bandenspecialist. Die mannen doen de hele dag niets anders dan balanceren en weten waar ze over praten. Ik heb de mijne bij zo'n bandenspecialist laten balanceren en geen last meer van trillingen!



