C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:11
Auto: Berline V6 Exclusive
Opties: 17 inch, sportuitlaat, tellerringen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 171000
Kleur: Rood
Hallo forumleden,

Ik heb de laatste maand een (valse) melding “Koelwater temperatuur te hoog” op de display van de boordcomputer. Ook de koelwatertemperatuur meter staat stijf in het rood en er verschijnt “stop” in de teller unit.
Ik weet dat het een valse melding is omdat het meestal in de eerste 5 kilometer na een koude start is, de buitentemperatuur hooguit 10 graden was en de storing na een kilometer of 2 weer even spontaan verdween als dat die kwam. De koelwatertemperatuur meter stond vervolgens weer op een normale waarde.
In februari heb ik dit ook al gehad. Ik ben hiermee naar de garage geweest en is de koelwatertemperatuur sensor vervangen.
Maar nu is die dus weer terug. De garage kan nu niets anders vinden dan dat “er data mist”.

Wie heeft goede tips voor mij? Het gaat overigens om een 2001 Berline V6 automaat benzine met nu bijna 210.000 op de klok.

Groet,
André
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de sensor,kan terug stuk zijn
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:11
Auto: Berline V6 Exclusive
Opties: 17 inch, sportuitlaat, tellerringen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 171000
Kleur: Rood
Was het maar zo simpel. Die is niet stuk. Dat was de vorige keer wel het geval.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2007 21:09
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive 2002 LPG-G3 Aut.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9375CJ
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: Grijs metaal
En? Is de storing al gevonden? :?:
Citroen SM coupe 1971
CX Break 25TRI 1987
Xantia 2.0 16V Break LPG-G3
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als er een luchtbel in het systeem zit kan die lucht echt wel 120 graden zijn na 5 km!!
Dus ga er niet direct vanuit dat de melding vals is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Een los contact of misschien sluiting in de bekabeling van de sensor? En inderdaad kan het ontluchten van het koelsysteem in zo'n geval ook een oplossing zijn, echter ben ik dan wel benieuwd waarom er ineens na 11 jaar lucht in zou zitten. Recent koelvloeistof vervangen of bijgevuld? Heel misschien wordt het tijd om bij te vullen?
Free beats!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:11
Auto: Berline V6 Exclusive
Opties: 17 inch, sportuitlaat, tellerringen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 171000
Kleur: Rood
Hallo mede C5 rijders,


Ik ben het kerstweekend naar Parijs geweest. Dik 1100 km gereden. Geen storing op het koelvloeistof systeem.
In de dagen daarvoor wel een paar keer de melding gehad. Bijna altijd in de eerste 5 tot 10 km na een koude start. De melding blijft dan een paar minuten / 5 km staan en verdwijnt dan.

Hmm, ik ga er maar mee leren leven.

Dan jullie suggesties:
Het koelvloeistof systeem is voldoende gevuld en niet recent bijgevuld.
Losse of slechte contacten zijn nagekeken.
Niet gecheckt op luchtbel. Dus dat zou ik nog kunnen doen.

Dan voor de verhalen.
Citroen blijft leuk wat vreemde storingen betreft. Ik had eerder 2 Xantia's (VSX MI 16 en Activa Turbo CT) met bijzondere storingen. En ik heb deze zomer de C5 door de ANWB uit Frankrijk later ophalen nadat die er spontaan mee gestopt was. De motor ging inhouden en hield er vervolgens mee op. Dit is op 1 dag 3x gebeurd.
Ze konden in Frankrijk niets vinden. Ook terug in Nederland was er weer niets te vinden. Zelfs niet in het logsysteem!
De auto is vervolgens door een Nederlandse specialist (eigen bedrijf, ex PSA, krijgt van reguliere merken de probleemgevallen die ze zelf niet op kunnen lossen) een week lang op alle mogelijke manieren getest (en gepest) om de storing weer op te roepen. Niets! Hij heeft de motor ook deels uit elkaar gehaald. het resultaat ... weer niets gevonden! Maar sindsdien rijdt hij weer als een zonnetje.

Groet,
André
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 nov 2012 10:46
Auto: C5 Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 85000
Kleur: Grijs
Locatie: Muntendam
Blijkbaar, als ik over de storingen lees,dat de Japanse technologie kwaliteit stuk beter is.
Hoop dat mijn C5 in 2013 zonder storing doorkomt.

Gr. Paul
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Het is gewoon een dame met karakter.lol. Als je haar lief behandeld doet ze het heel goed en als je haar kwaad maakt begint ze te bokken. Dus gewoon met liefde behandelen.lol
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 nov 2012 10:46
Auto: C5 Berline 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 85000
Kleur: Grijs
Locatie: Muntendam
Ik behandel haar goed. Ze heeft onlangs een grote beurt gehad, en een nieuwe distibutieriem.Nu de uitlaat nog,buitentemperatuursensor en APK.En ik draai franstalige CD's van Mylene Farmer.Ze moet zich wel thuis voelen.

Gr. Paul
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:11
Auto: Berline V6 Exclusive
Opties: 17 inch, sportuitlaat, tellerringen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 171000
Kleur: Rood
Hallo mede C5 enthousiasten,

Het doek is gevallen. Nog een kleine week en dan gaat mijn C5 weg. De reden is dubbel. De (valse) melding "Koelvloeistof teperatuur te hoog" is nu 80% van de tijd aanwezig. Dus ergernis al om. Zeker omdat in dit geval de climate control wordt uitgeschakeld. Verder zaten er nog een aantal noodzakelijke onderhoudsaspecten in de pijplijn. Allemaal niet schokkend, maar wel weer een investering.

Dus de tweede reden om de C5 na 6 trouwe dienst bij km 212000 in te ruilen is ... een C6!
Jawel, opschalen naar een C6 V6 (benzine) Exclusive. Dat wordt vast afzien.

En ... moet ik naar een andere club gaan uitzien.

Groet,
André
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Veel plezier met de C6, je kan daarmee ook hier terecht ;)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewforum.php?f=88" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2012 22:08
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Ik vindt het toch diep triest dat een garage/dealer de oorzaak niet kan achterhalen. Er mist data: ja me hoela. Er mist kennis en/of ervaring en/of doorzettingsvermogen. En maar cashen schat ik zo in ?

Kan het niet zo zijn dat je thermostaat gewoon wat laat opent (5 km met dit weer kan ik me zo voorstellen, en dat er dan tijdelijk een te hoge temp gemeten wordt ?)

Mosterd na de C5, maar toch..
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2014 16:40
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 135000
Kleur: donkerblauw
Is dit probleem ooit opgelost? Ik heb nu hetzelfde (C5 uit 2005).
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Heb ooit met XM 2.5 TD exact zelfde probleem gehad, te hoge watertemp b.v. 1 sec na het starten bij -10 graden.. Er bleek een radiator dicht te zitten (het ding had er meerdere..), weet echt niet meer welke. Na vervanging nooit meer last gehad.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Plaats reactie