Dinxcitro
Dinxcitro
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Bericht door Dinxcitro »

krukaspoelie :smt017 :smt017 :smt017

Hoe zou dat dan moeten gaan???
Ik stuur in en raak met mijn band/stuurinrichting of wat dan ook de krukas?

Door het draaien naar uiterste stand aandrijfas onder bepaalde spanning maar zit toch niet direct op de krukas :lol: :lol: :lol:

Ben maar beetje technisch maar snap um nie hoor. Zou wel willen weten hoe dat dan werkt want als het de krukaspoelie is die speling heeft wat gaat er dan gebeuren als er nog meer speling op komt? Volgens mij veel vervelendere dingen dan beetje banden schrapen.....

Ben benieuwd wie er uitleg kan geven
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 sep 2007 12:04
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Locatie: strijen (ZH)
ook bij mijn C5 break 20 hdi uit 2006 hebben we dit gevoel. let wel op dat het verergerd kan worden als je lds bijgevuld moet worden.
garage kan niets vinden, sporing oed alleen zijn de banden slecht. Binnenkort dus eens kijken of het met nieuwe banden beter gaat
lat het julllie wel weten
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Het is door EvilTwin een keer netjes met tekeningen uitgelegd. De wijze waarop het stuurmechanisme van o.a. een C5 is gebouwd leidt ertoe, dat de wielen bij de eerste stuuruitslag niet meer de juiste lijn volgen met als gevolg 'schrapen' van de banden. Wellicht dat een nieuwe band met meer profiel dat soepeler afvangt waardoor je het niet voelt/hoort.
Het is geen defect, maar een 'feature'.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
@ ariecitroen

Klopt, naarmate de banden verder versleten zijn, lijkt het of het meer wringt.
Ik maakte me ook zorgen toen de eerste set voorbanden versleten was, met nieuwe banden was het direct veel minder en nu ze weer versleten zijn voelt het weer zorgwekkend aan maar het hoort erbij.
Net als dat een C5 relatief snel versleten achterbanden heeft.

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
Dinxcitro
Dinxcitro
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Bericht door Dinxcitro »

Karakterbak :smt190
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij de xantia was het wl duidelijker merkbaar. bij de huidige C5 ook wel maar wat minder erg.Over Dat Ackermann-principe: die zou dat juist moeten voorkomen. blijkbaar toch niet. 
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij een auto die constant van wielbasis verandert is een Ackermann principe een "rekbaar" begrip.
:smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De wielbasis verandert niet echt, zelfs bij extreem inveren is het minder dan 0.5%, niet genoeg om het Ackermann principe in de war te schoppen (0,04graad verschil).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil.

:smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je met een normale snelheid een scherpe bocht neemt, zoals je dat dan in een parkeergarage doet, dan helt de auto toch nauwelijks over en komt niet "uit z'n veren".
Oftewel, onder die omstandigheden verandert de wielbasis niet.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Klaverblaadje schreef:Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil.
het verschil is bij 90mm uitvering slechts zo'n 20mm in wielbasis (verkorting op 2740mm), bij inveren nog veel minder en dat moet je dan afzetten tegen de staal die het ingestuurde wiel maakt (5,8m bij 25graden insturen van het buitenste voorwiel) en het resulteert op het binnenste wiel bij perfecte Ackermann in 32,63 graden insturing ipv 32,36 graden. Erg weinig dus, en dat is bij vrijwel volledig insturen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2010 16:21
Auto: BERLINE SR 2.L
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 137800
Kleur: Grijs
Locatie: OOST_VLAANDEREN ERPE
Heb daar ook last van!De rechtervoorband duwt het grint gewoon weg in plaats van erover te rollen,dat is toch niet normaal!
Bij het wegrijden uit een parkeergarage met gladde en natte vloer,huppelt de voorband naar buiten.
Gezien alle ( of bijna alle ) C5'en er last van hebben,mogen we wel zeggen dat dit een groooote ontwerpfout is van Citroén.
Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....)
Heb ook de uitlijning van de voorwielen laten nazien,dacht een te groot toespoor;maar alles is normaal!
Heb ooit eens gelezen dat Michelin daar een oplossing voor had?
Wie weet meer?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
nou nou Leeuwtje,......
Om dit nou een ontwerpfout te noemen gaat wel erg....
Als je je banden op druk houdt valt alles erg mee hoor!
En nadat je het vak uitgereden bent heb je een auto met een zalig weggedrag :smt023 ,...en dat kan je bij de andere auto's uit je lijstje wel vergeten.
LEEUWTJE schreef:Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....)
Daarbij hoef je nooit geen zorgen te maken over veercomfort ,...want dat hadden ze niet :lol:
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De banden vraten bij mij ook in een langzame scherpe bocht, hoor gewoon zo.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Idd hp gerelateerd..
En hoe meer de banden slijten hoe meer ze het doen.
Mijn ph3 met wokkel had er geen last van
Plaats reactie