Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
MichielC5 schreef: . Uiteindelijk diende het maar 1 doel: de uitlaatgassen verdunnen met "frisse" lucht voordat het de uitlaat uitging. Ook een manier om aan de milieu eisen te voldoen... Dat heet Puls-air. Hier wordt extra zuurstof in de uitlaat aangezogen die zorgt dat onverbrandde delen alsnog verbranden. Dus verdunning is het niet, puur om de HC naar beneden te krijgen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 nov 2012 21:36 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Bibendum schreef: Ik rij met een C5 zonder FAP en een C4 mét FAP en er is géén merkelijk verschil in uistoot. Niet lullig bedoeld  , maar dan is er wel iets mis met het FAPvan je C4, een auto met een goed werkend FAP stoot nl totaal geen zichtbare roet uit. De uitlaat blijft zelfs brandschoon van binnen. Daarvan kan ik je desgewenst foto's tonen met de km standen erbij...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 nov 2012 21:39 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Ik ga eens bij mijn dokter zijn endoscoop lenen en eens de binnenkant van de uitlaat (van de auto)eens bekijken!!!
|
06 nov 2012 19:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Ja goed idee! Maar ik denk dat de dokter dit niet zo'n goed idee vindt Maar je kunt ook gewoon achter in het pijpje kijken...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 nov 2012 21:04 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Haal je vinger er maar eens door. Bij mijn ex-werk 307 is de uitlaat ruim 60 dkm helemaal schoon gebleven. Later werd dat minder en schoon wordt deze daarna nooit meer. Zichtbaar roken heeft de Peus nooit gedaan, ook niet in de koplampen van een achterligger en de witte bumper heeft nooit enige aanslag vertoond. Als proef wil ik binnenkort mijn pijpjes eens goed schoonmaken, tenslotte zou ik met een recent vervangen roetfilter geen aanslag verwachten gedurende langere tijd.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
06 nov 2012 23:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
JW-NHS schreef: Aerosolen produceren gechloreerde koolwaterstoffen (Ozon killers dus) , EGR's reduceren uitstoot van NOx. Die twee dingen hebben dus helemaal niks met elkaar de maken. maar smog is juist een chemisch evenwicht tussen NO_x, zonlicht, waterdamp, ozon, HC, aerosolen, etc....en vanuit de motor gedacht zijn de twee ook gekoppeld: je kunt een motor afstellen zodat hij weinig deeltjes en HC produceert, ten koste van NO_x en andersom. Dat zie je prima bij Diesels met een FaP (die dus ook veel lager in NO_x uitkomen) of met Diesels ZONDER FaP maar met een SCR (nieuwe trucks) die ook aan de partikeluitstoot kunnen voldoen (soms zelfs zonder EGR), maar dan wel ten koste van complexe Ureum-injectie (Adblue). Daarnaast kun je (net als bij benzines) heel snel rijk-arm cycli variëren om de kats hun werk beter te laten doen. Die werken dan heel kortstondig als opslag tbv reductie danwel oxidatie.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 nov 2012 09:37 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
nu kom ik eigenlijk zelden boven de 3000 toeren dus dat betekend dat de egr eigenlijk ook bijna nooit open gaat? dan moet ik af en toe toch eens wat vaker de snelweg op met hogere snelheden. en wat te denken van het reinigen van de dpf/inlaat/egr klep? ik zie bijvoorbeeld op youtube dat er mensen zijn die alles eronder weghalen en met een hoge druk reiniger schoonmaken. ik heb zelf ook weleens een flesje met reiniger door de tank gegooid en ook tank ik wel eens V-power diesel ipv fuel save.
|
07 nov 2012 09:54 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Egr werkt bij alle toerentallen in deellast, en wordt alleen tijdelijk bij plankgas uitgeschakeld.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 nov 2012 21:05 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
BJG schreef: tijdelijk bij plankgas uitgeschakeld. en waarom is dat?
|
08 nov 2012 09:17 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Omdat je dan alle verse lucht nodig hebt die je kan krijgen.
EGR is juist om bij deellast een deel van de verbrandingsruimte uit te schakelen door deze te vullen met inert gas (uitlaatgas dus). Dit verlaagt dan NOx. Bij vollast is het probleem jusit om er zo veel mogelijk zuurstof in te krijgen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
08 nov 2012 09:59 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
je zou denken dat het bij volgas juist makkelijker is om deels vervuild lucht weer te gebruiken. de snelheden liggen veel hoger en wat je daarmee zegt suggereer je eigenlijk dat het bij deellast niet nodig is om een goede schone verbranding te hebben.
overigens heb ik even in de lijst van citroen gekeken naar modellen met en zonder fap. zo is er de C4 met en zonder in de 1.6 hdi versie. volgens de specs maakt het totaal geen verschil in vermogen, verbruik of prestatie.s echter wel voor het gewicht die door de fap in 1 catagorie hoger komt. is hiermee te concluderen dat de fap niet nadelig werkt of hebben ze de specs bewust gelijk gehouden? en tot slot, is de fap nog nadien aan te brengen?
|
01 dec 2012 20:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Bij volgas heb je juist een alle motorcapaciteit nodig om te kunnen accelereren, dus geen bijmenging van onbrandbare gassen, dat kost cilindervulling en dus vermogen. Daarom wordt dat niet gedaan.
Puur technisch beschouwd kost het FAP een heel klein beetje extra brandstof, voor de regeneratie van het filter. Een Fap is niet achteraf te monteren op een auto die dat af fabriek niet heeft omdat de software van de mmc er eenvoudig geen rekening mee houdt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 dec 2012 21:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
KWW schreef: je zou denken dat het bij volgas juist makkelijker is om deels vervuild lucht weer te gebruiken. de snelheden liggen veel hoger en wat je daarmee zegt suggereer je eigenlijk dat het bij deellast niet nodig is om een goede schone verbranding te hebben. Je denkt te veel in schoon vs vies. Bij een luchtoverschot gaat de verbrandingstemperatuur omhoog en verbrandt de lucht zélf: N2 +O2-> NO_x Dat is wat men probeert terug te dringen met een EGR. Het gaat erom een deel van de cilinder te vullen met reeds verbruikte lucht, zodat er geen groot luchtoverschot is in deellast, wat NO_x veroorzaakt. Het gaat er dus niet om "vuile" verbruikte lucht her te gebruiken, maar INERTE gebruikte lucht toe te voegen (weinig zuurstof, maar dus wel al NO_X en vooral CO_2). Citaat: en tot slot, is de fap nog nadien aan te brengen? een affabriek FaP? lijkt me erg lastig...
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 dec 2012 10:47 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
bedankt voor de uitleg, ik probeer het zo veel mogelijk te begrijpen heb het nu een paar keer gelezen maar door mijn beperkte kennis van chemie lukt het nog niet helemaal. inert is zonder zuurstof als ik google er even op nasla. lucht is de combinatie van n2+o2 = nox in deellast wordt er eigenlijk te veel lucht verbruikt? je hebt het over de temperatuur, maar het was toch ook juist een voordeel om reeds voorverwarmde lucht via de egr terug te leiden? wat doet de FaP daar dan nog bovenop?
|
02 dec 2012 11:42 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: fap, egr, dpf removal advertentie. wat denken jullie?
Het is niet dat de stikstof inert reageert met de zuurstof, want aan dit proces veranderd niets aan. Met het hergebruiken van verbrandingsgas neemt je het aandeel zuurstof weg die plaats heeft genomen voor co2 en h2o. zo blijft er niets over om deze verbinding aan te gaan zoals ET al aangaf.
Google eens op Lean burn. dan vind je ook inzichtelijk met plaatjes hoe het werkt.
|
02 dec 2012 11:48 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|