Met de 2.0 op LPG is eigenlijk helemaal niks mis. Exclusive-uitvoering, geen problemen op gas en tanken voor 20 euro per 500 km.
Aan de ene kant raak je behoorlijk verslaafd aan het rijden in een V6, aan de andere kant weet je dat je behoorlijk financieel leeg gaat lopen bij een V6 als je van je werkgever alleen de fiscale vergoeding krijgt voor woon-werkverkeer.
Een V6 op LPG dan...
Die is ter NIET zegt Citroen, tenminste niet gehomologeerd op G3.
Die is ter WEL zei exroosje op de veiligheidsdag bij JO te NV, zie http://www.gasfx.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Het zaadje was geplant......
Lang over nagedacht, maar je kent het wel, eenmaal geplante zaadjes gaan ontkiemen en spruiten.
Toch maar eens gaan orienteren.
1. De gasFX website is duidelijlk, de Vialle-installatie is beschikbaar voor V6.
2. Het algemene 0800-nummer van gasFX gebeld. Call-center Miep aan de telefoon. Ja ze hadden wel C5 V6 gedaan, maar niet zo veel, dat laatste had ik zelf ook al bedacht. Hoeveel en wie van de Vialle inbouwstations het hadden gedaan met onze C5 kon of mocht ze niet zeggen.
3. Twee Vialle inbowustations gebeld die in de lijst op de website stonden. Nou, gelijk een verademing: In beide gevallen direct personen aan de telefoon die gewoon over hun vak konden praten, techneuten. Beiden geen ervaring met de C5 V6, maar wel met V6'en. Eentje was zelfs zeer eerlijk. Die zei voor inbouw in een 6-cylinder krijgen we maar 60 tientjes meer dan in een 4-cylinder en daar moeten we qua werk eigenlijk op toeleggen, maar we doen het tot toch graag, op de een wat meer marge dan op de andere, all in the game.
4. Even langs de C-dealer gegaan waar ik al 20 jaar kom, (niet Johan). Ze waren zeer vriendelijk neutraal. C. heeft geen goedkeuring voor LPG in een V6, we bouwen dus ook niet in, maar u kunt de auto wel gewoon in onderhoud bij ons laten.
5. Even de Vialle gasboer teruggebeld voor feedback op dit C standpunt.
Volgens hem berust dit op een commerciele afspraak. C heeft een commerciele deal met alleen AG. C en AG hebben de V6 niet gehomologeerd, dus einde oefening.
Vialle heeft blijkbaar wel de inspanning en kosten genomen om de V6 te homologeren.
Ik denk dat ik er wel uit ben, ik heb vertrouwen in het geheel en ben bereid het risico te nemen. Inbouw in een V6 kost 2200 euro, inclusief alles, 100 euro voor een extra jaar garantie, maar garantie is alleen op de gasinstallatie zelf, niet op gevolgschade. Nog expliciet gevraagd aan de gasboer, als je de motor opblaast tengevolge van een back-fire, wie betaalt dat dan. ´Uzelf´was het antwoord. Kijk daar hou ik nou van, geen gelul.
Nu alleen nog een leuke V6 vinden, 2003 of jonger....
Ik hou jullie op de hoogte van project "Koken voor zes"
gr. Ronald
Ps. Droom of drama, hoe dan ook, tis allemaal de schuld van exroosje
