Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2012 23:28
Auto: sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 126000
Kleur: blauw-grijs
hallo C5 rijders
Ik heb sinds 4 weken een andere auto moeten aanschaffen en mijn oog is gevallen op de C5 model 2009.
Waar we overgens heel blij mee zijn.
Het is een 1800 benzine maar zou graag wat meer pk's willen.
Nu hoor ik verschillende mens over tunen dat je dan wat meer pk's erbij kunt krijgen en dat de auto nog zuiniger wordt.
Heefd hiermee iemand ervaaring op deze motor 1800 16v
groetjes
Ik heb sinds 4 weken een andere auto moeten aanschaffen en mijn oog is gevallen op de C5 model 2009.
Waar we overgens heel blij mee zijn.
Het is een 1800 benzine maar zou graag wat meer pk's willen.
Nu hoor ik verschillende mens over tunen dat je dan wat meer pk's erbij kunt krijgen en dat de auto nog zuiniger wordt.
Heefd hiermee iemand ervaaring op deze motor 1800 16v
groetjes
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Tuning gaat niet werken op een atmosferische benzine zonder echt ingrijpende wijzigingen (nokkenassen, inlaatspruitstuk, zuigers, uitlaat, etc.)
...dus uiterst beperkt qua nut.
Veel loze beloften.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 85#p275385" onclick="window.open(this.href);return false;
...dus uiterst beperkt qua nut.
Veel loze beloften.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 85#p275385" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Als je meer PK's wilt moet je er een 6 cilinder in gooien, tunen van een motor gaat altijd ten koste van betrouwbaarheid.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Helemaal eens met EviltWin, aan een 1800 benzine zonder turbo valt vrijwel niks electronisch te tunen/chippen.
Noway street
Met 127 pk voor bijna 1500 kilo geen verstandige keus als je wilt opschieten.
Gr. Ronald
Noway street
Met 127 pk voor bijna 1500 kilo geen verstandige keus als je wilt opschieten.
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
d'r heeft een forumlid nog een V6 blok in de aanbieding 
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Die-Hard


Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
ik wil niet bot overkomen, maar dat soort dingen bekijk je toch voordat je een auto koopt?
dan had je een andere gekozen vermoedelijk.
dan had je een andere gekozen vermoedelijk.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wat, een zuinigere auto? Zet er dan geen V6 in. 
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
De TS kijkt verder lijkt me...
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Vooruit dan maar, deze zegt dat het kan:
Chiptuning Auto Citroen C5 1.8 16V 125 pk
Standaard bedrijf X Verschil
Vermogen 125 PK 141 PK 16 PK
Trekkracht 170 Nm 197 Nm 27 Nm
Topsnelheid 201 km/h 209 km/h 48km/h
Toeren max. koppel 3750 tpm 3750 tpm - tpm
Verbruik binnen beb. kom 10.40 km 9.90 km -0.50 km
Verbruik buiten beb. kom 5.90 km 5.61 km -0.29 km
Verbruik gecombineerd 7.60 km 7.22 km -0.38 km
Kosten, een 250 euro.
Ja ja , ik weet het, niet alle cijfers zijn correct opgeteld etc. Ik heb alles gekopieerd!!
Op de site kwam ik ergere voorbeelden tegen!!! Fouten in de schema's/overzichten maakt het voor mij niet betrouwbaarder. Dan maar hopen dat ze meer verstand hebben van tunen dan van cijferen en weergeven uitkomsten!
Voor onze 2.0 FAP HDI: Trekkracht 319 Nm naar 4080 Nm
Dat doe ik niet, kan de Aisin6 bak volgens mij niet hebben
of dit voor de 2.2 HDI FAP 173PK : Trekkracht 370 Nm naar 406 Nm is + 98 Nm Volgens mij is dat dus + 36 Nm.
Maar TS wilde ervaringen horen. Bij deze wat concrete en feitelijke info voor verdere discussie
.
Johan
Chiptuning Auto Citroen C5 1.8 16V 125 pk
Standaard bedrijf X Verschil
Vermogen 125 PK 141 PK 16 PK
Trekkracht 170 Nm 197 Nm 27 Nm
Topsnelheid 201 km/h 209 km/h 48km/h
Toeren max. koppel 3750 tpm 3750 tpm - tpm
Verbruik binnen beb. kom 10.40 km 9.90 km -0.50 km
Verbruik buiten beb. kom 5.90 km 5.61 km -0.29 km
Verbruik gecombineerd 7.60 km 7.22 km -0.38 km
Kosten, een 250 euro.
Ja ja , ik weet het, niet alle cijfers zijn correct opgeteld etc. Ik heb alles gekopieerd!!
Op de site kwam ik ergere voorbeelden tegen!!! Fouten in de schema's/overzichten maakt het voor mij niet betrouwbaarder. Dan maar hopen dat ze meer verstand hebben van tunen dan van cijferen en weergeven uitkomsten!
Voor onze 2.0 FAP HDI: Trekkracht 319 Nm naar 4080 Nm
Dat doe ik niet, kan de Aisin6 bak volgens mij niet hebben
of dit voor de 2.2 HDI FAP 173PK : Trekkracht 370 Nm naar 406 Nm is + 98 Nm Volgens mij is dat dus + 36 Nm.
Maar TS wilde ervaringen horen. Bij deze wat concrete en feitelijke info voor verdere discussie
Johan
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Tja, zolang tuning bestaat uit het iets scherper afstellen van het geheel is het wel haalbaar.
Maar de winst zal marginaal zijn.
Maar de winst zal marginaal zijn.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, op die manier is winst te behalen.
Dat heb ik gisteren laten doen bij de C1 die we sinds kort er bij hebben, dat is er een met EGS/Sensodrive.
Die is uiteraard op maximale zuinigheid getrimd, anders valt 'ie niet onder het gunstige MRB regime en moet je BPM betalen over de aanschafprijs.
Dat rijdt op zich goed, valt niks tegen, maar ik miste wat felheid onderin, oppakken was matig.
Bij Bullpower in Dronten heb ik 'm gisteren laten fijntunen, met voor, tijdens en na de tuning een rollenbank meting.
Het resultaat: met name helemaal onderin een forse toename van het koppel, bijna 20 % meer.
Ik zal de grafiek inscannen en 'm hier posten.
Groet,
JW
Dat heb ik gisteren laten doen bij de C1 die we sinds kort er bij hebben, dat is er een met EGS/Sensodrive.
Die is uiteraard op maximale zuinigheid getrimd, anders valt 'ie niet onder het gunstige MRB regime en moet je BPM betalen over de aanschafprijs.
Dat rijdt op zich goed, valt niks tegen, maar ik miste wat felheid onderin, oppakken was matig.
Bij Bullpower in Dronten heb ik 'm gisteren laten fijntunen, met voor, tijdens en na de tuning een rollenbank meting.
Het resultaat: met name helemaal onderin een forse toename van het koppel, bijna 20 % meer.
Ik zal de grafiek inscannen en 'm hier posten.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zo ziet het er uit:
Kijkend naar de curves van het koppel zie je de oorspronkelijke in groen.
Daarbij de opmerking dat dit het koppel is dat aan de voorwielen gemeten is in de derde versnelling, incl de omrekening met de verhoudingen in de bak.
Normaliter kan hij dat "corrigeren" naar koppel en vermogen aan de krukas, door de verliezen in de aandrijving vast te stellen. Dat doet hij dan door de koppeling in te trappen, en zo te meten hoeveel de machine aan energie moet leveren om het geheel weer tot stilstand te brengen.
Maar bij een EGS/Sensidrive gaat dat niet, vrijschakelen naar N bij hoge toeren wordt ten stelligste ontraden
Vervolgens heeft Marco, da's de eigenaar van Bullpower, de Motronic er uit gehaald en meegenomen naar z'n werkplek, de computer.
Daar ziet hij kans, door wat tricks toe te passen, de SW uit te lezen die nu geladen is. Die wordt dan gemodificeerd en de Motronic wordt dan weer geplaatst. Dat uitlezen en nieuwe SW inspelen duurde wel bijna anderhalf uur
Het leverde de rode curve op. Die laat al een boel meer koppel, en uiteraard ook meer vermogen zien, maar helemaal onderin was dat nog niet naar wens. En juist dáár was het me om te doen.
Een vervolgstap is dan relatief simpel, via de K-lijn van de Motronic is dat dan nog wat fijn te tunen.
Het resultaat is de blauwe curve. Die ligt in het gebied tot zo'n 3000 rpm iets van 20% hoger dan de oorspronkelijke groene.
In de praktijk betekent dat een duidelkijk verbeterde respons op het gaspedaal en een merkbaar fellere acceleratie.
Dat merkte ik meteen al, en de 150 kilometer die ik er sinds gisterenmiddag mee gereden heb bevestigen dat.
Opvallend was dat mijn wederhelft, a-technisch als iemand maar zijn kan, ook onmiddelijk het verschil merkte
Hoe het met het benzineverbruik zit zal nog moeten blijken. Ik hou dat zorgvuldig bij via SpritMonitor.
Maar de verwachting is dat deze fine-tuning geen signifikant hoger verbruik zal geven. Dat komt met name omdat je het gaspedaal minder ver hoeft in te trappen dan voorheen om een versnelling te bewerkstelligen.
Groet,
JW
Daarbij de opmerking dat dit het koppel is dat aan de voorwielen gemeten is in de derde versnelling, incl de omrekening met de verhoudingen in de bak.
Normaliter kan hij dat "corrigeren" naar koppel en vermogen aan de krukas, door de verliezen in de aandrijving vast te stellen. Dat doet hij dan door de koppeling in te trappen, en zo te meten hoeveel de machine aan energie moet leveren om het geheel weer tot stilstand te brengen.
Maar bij een EGS/Sensidrive gaat dat niet, vrijschakelen naar N bij hoge toeren wordt ten stelligste ontraden
Vervolgens heeft Marco, da's de eigenaar van Bullpower, de Motronic er uit gehaald en meegenomen naar z'n werkplek, de computer.
Daar ziet hij kans, door wat tricks toe te passen, de SW uit te lezen die nu geladen is. Die wordt dan gemodificeerd en de Motronic wordt dan weer geplaatst. Dat uitlezen en nieuwe SW inspelen duurde wel bijna anderhalf uur
Het leverde de rode curve op. Die laat al een boel meer koppel, en uiteraard ook meer vermogen zien, maar helemaal onderin was dat nog niet naar wens. En juist dáár was het me om te doen.
Een vervolgstap is dan relatief simpel, via de K-lijn van de Motronic is dat dan nog wat fijn te tunen.
Het resultaat is de blauwe curve. Die ligt in het gebied tot zo'n 3000 rpm iets van 20% hoger dan de oorspronkelijke groene.
In de praktijk betekent dat een duidelkijk verbeterde respons op het gaspedaal en een merkbaar fellere acceleratie.
Dat merkte ik meteen al, en de 150 kilometer die ik er sinds gisterenmiddag mee gereden heb bevestigen dat.
Opvallend was dat mijn wederhelft, a-technisch als iemand maar zijn kan, ook onmiddelijk het verschil merkte
Hoe het met het benzineverbruik zit zal nog moeten blijken. Ik hou dat zorgvuldig bij via SpritMonitor.
Maar de verwachting is dat deze fine-tuning geen signifikant hoger verbruik zal geven. Dat komt met name omdat je het gaspedaal minder ver hoeft in te trappen dan voorheen om een versnelling te bewerkstelligen.
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Kijk en dan krijg je met een geringe aanpassing toch een totaal andere auto. 20 % is echt heel erg veel. 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zeker veel , ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zonder grafiek en ijkingsrapport van de dynamometer voor die 1.8-16v geloof ik niks van 27Nm extra.
Die grafiek hierboven is van een C1 en die is redelijk ondergetuned. Ze gaan bovendien van 52pk, naar 57pk, waar de C1 volgens de boekjes al 68pk levert! Koppel is exact wat er uit zou moeten komen (93Nm) maar daar is dus wel iets te halen (93Nm/L, vgl VTi: 100Nm/L).
>15% extra bij gelijkblijvend toerental is gewoon een onhaalbare claim.
Die grafiek hierboven is van een C1 en die is redelijk ondergetuned. Ze gaan bovendien van 52pk, naar 57pk, waar de C1 volgens de boekjes al 68pk levert! Koppel is exact wat er uit zou moeten komen (93Nm) maar daar is dus wel iets te halen (93Nm/L, vgl VTi: 100Nm/L).
>15% extra bij gelijkblijvend toerental is gewoon een onhaalbare claim.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije




