Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
die kunt ge in een pot water leggen, met een temperatuur meter en dan dat water vewarmen, en kijken waneer hij open gaat,dat hang af opwelke graden moet open gaan,
dat staat dikwijls vermeld op de thermostaat
dat staat dikwijls vermeld op de thermostaat
Berichten: 534
Lid geworden op: 01 nov 2006 20:17
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Locatie: Leuth
Contacteer:
Bij mij werken ze op dit moment allebei niet. Zie ook na half uurje rijden op de snelweg geen enkele uitslag. Stekkertje los?
Berichten: 199
Lid geworden op: 29 aug 2010 12:18
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Sommige motoren zoals die van mij hebben een warmtewisselaar (tussen het motoroliecircuit en het koelsysteem), dan gaan de meters wel wat meer gelijk op, maar de olietemperatuur blijft nog steeds iets achter op de watertemperatuur.dsliefhebber schreef:rare vraag: heeft de thermostaat ook invloed op de OLIE(temp)meter??
Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als de koelvloeistof niet op temperatuur komt blijft de olietemperatuur ook lager, dus verband is er zeker.
Hier een tweetal plaatjes zodat je kunt zien welke wijzerstand correspondeerd met welke temperatuur: Een profisorische manier om de thermostaat te testen is de volgende:
Laat de motor geruime tijd stationair draaien
Let op dat de airo en koelfan uit zijn!
Als het goed is wordt langzaam de motor warm, en stijgt de temp meter naar een normale waarde (stand P3)
ga dan rijden met een redelijke snelheid en weinig belasting (bijv 80 in 5)
De meter zakt weer naar beneden
Als dit zo gebeurt is vrijwel zeker de thermostaat vast in geopende toestand.
Een wat meer technische manier is:
start de koude motor en laat hem 5 min draaien.
Voel aan de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur.
Wordt deze warm en de radiateurbak ook, dan is je thermostaat open. (defect)
Hier een tweetal plaatjes zodat je kunt zien welke wijzerstand correspondeerd met welke temperatuur: Een profisorische manier om de thermostaat te testen is de volgende:
Als dit zo gebeurt is vrijwel zeker de thermostaat vast in geopende toestand.
Een wat meer technische manier is:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Even een oud draadje opgegraven. Het viel mij gisteren op dat beide meters iets minder dan 1/4 deel omhoog kwamen.
Ik heb zo'n 40 minuten op een 80 km weg gereden op de cruise control met een buitentemperatuur van 9 graden. Laatste 5 minuten snelweg met 120 km/u en dan nog een stukje door de woonwijk met 30 - 40 km/u. Hieronder een onduidelijke foto, maar het geeft een idee wat ik de bedoel. Bij thuiskomt waren ze nog ongewijzigd.

Het is typisch dat beide meters vrijwel precies dezelfde uitslag hebben. Ik heb al een keer eerder gehad dat ik dacht: Jeej wat staat die meter van de olietemperatuur toch laag en even later zag ik de meter opeens oplopen naar de 'juiste' waarde.
Zit er relatie tussen de (mogelijk) onjuiste meterweergave en aansturing van bijv. de koelfan, of staat dat los van elkaar?
Ik heb zo'n 40 minuten op een 80 km weg gereden op de cruise control met een buitentemperatuur van 9 graden. Laatste 5 minuten snelweg met 120 km/u en dan nog een stukje door de woonwijk met 30 - 40 km/u. Hieronder een onduidelijke foto, maar het geeft een idee wat ik de bedoel. Bij thuiskomt waren ze nog ongewijzigd.

Het is typisch dat beide meters vrijwel precies dezelfde uitslag hebben. Ik heb al een keer eerder gehad dat ik dacht: Jeej wat staat die meter van de olietemperatuur toch laag en even later zag ik de meter opeens oplopen naar de 'juiste' waarde.
Zit er relatie tussen de (mogelijk) onjuiste meterweergave en aansturing van bijv. de koelfan, of staat dat los van elkaar?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het kan zij dat je thermostaat niet goed sluit, daardoor wordt de temperatuur van de kvs lager. Dit heeft ook invloed op de olietemperatuur. Sowieso wordt de olietemperatuur bij een lage belasting icm een lagere buitentemperatuur niet zo erg hoog.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik zal het wel een keer bekijken. Het zal wel goed zijn. Verwarming is verder goed en vloeistoffen zijn vooralsnog op peil.
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 apr 2013 19:36
Auto: Berline, 3.0V6 24V Exclusive euro4
Opties: alle opties behalve schuifdak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125.000
Kleur: metalic groen
Locatie: Zwijndrecht, Zuid-Holland
Een defecte thermostaat, heb hetzelfde probleem gehad.
De olietemperatuur meter loopt sowieso langzamer op dan watertemperatuurmeter, maar als de thermostaat goed is , waardoor je motor goed warm wordt, dan wordt je olie ook warmer .
Ik heb het bij de dealer laten doen , vanwege het V6 gebeuren, is wat meer werk, maar voor een 4 cilinder zou ik het zelf gedaan hebben.
Ik was ong. € 160 kwijt ervoor.
De olietemperatuur meter loopt sowieso langzamer op dan watertemperatuurmeter, maar als de thermostaat goed is , waardoor je motor goed warm wordt, dan wordt je olie ook warmer .
Ik heb het bij de dealer laten doen , vanwege het V6 gebeuren, is wat meer werk, maar voor een 4 cilinder zou ik het zelf gedaan hebben.
Ik was ong. € 160 kwijt ervoor.
glijdend vervoer over de weg, wat wil je nog meer
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik vermoed ook de thermostaat, maar ik laat het even voor wat het is; gezien andere ontwikkelingen. 
Berichten: 413
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Is die van een V6 zoveel lastiger dan? Die van mij moet ook nodig.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Helaas, er moet nogal wat gesloopt worden als je de thermostaat van de V6 wilt vervangen.
Bij elkaar gauw een paar uur werk als je er een beetje handig in bent.
Ik heb het laten doen tegelijk met het vervangen van de radiateur, scheelt wat werk en kost minder KVS
En als je dat dan doet, is het handig gelijk de waterslang mee te vervangen die naar de aansluiting op de kachel zit. Die worden na verloop van tijd bros op dat punt, en kan zomaar breken.
Groet,
JW
Bij elkaar gauw een paar uur werk als je er een beetje handig in bent.
Ik heb het laten doen tegelijk met het vervangen van de radiateur, scheelt wat werk en kost minder KVS
En als je dat dan doet, is het handig gelijk de waterslang mee te vervangen die naar de aansluiting op de kachel zit. Die worden na verloop van tijd bros op dat punt, en kan zomaar breken.
Groet,
JW







