wokkelvering <<>> HP vering discussie
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Hij wordt niet stugger bij zware belading.... De progressieve veren zorgen er voor dat de auto niet evenredig met de toename van de belasting inzakt, dat is heel wat anders dan stugger worden bij zware belading. De veren worden daarbij wel stugger, maar niet de vering van de auto. Daar zorgt die toegenomen massa wel voor. Het omgekeerde kan juist gebeuren, hij kan dan voor het gevoel soepeler worden. Immers, de dempers zijn hetzelfde gebleven, die dempen dan minder Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jun 2012 13:56 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Progresief wordt stugger naarmate de belasting groter wordt, daat heeft BGT gelijk in. Het heet niet voor niets progresief.
|
07 jun 2012 15:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
De veren zijn progressief.
Maar daarmee is de vering van de auto niet stugger naarmate de belading toeneemt. Dat heb ik hierboven uitgelegd.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jun 2012 15:21 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
...en hetzelfde geldt voor HP. De druk in de bol wordt groter, maar de verende massa met zijn traagheid neemt ook toe.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
07 jun 2012 15:50 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier. 
|
07 jun 2012 17:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
En inmiddels weet jij ook het antwoord op vraag 15 van dat verhaal......
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jun 2012 17:46 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Jemig zeg, proef ik hier een typisch rancuneus gedrag? Dat siert je niet  Maar als antwoord wilt weten, Ja. Heeft niets met dit te maken JW.
|
07 jun 2012 18:05 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
15. Zal het veersysteem stugger of soepeler worden wanneer de voordruk in de veerbol van een Citroën vermindert? Verklaar het antwoord. Antwoord is: "Ja"... 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
07 jun 2012 18:19 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Citaat: En inmiddels weet jij ook het antwoord op vraag 15 van dat verhaal...... Antwoord Ja.  JW heeft het desbetreffende topic van 2 a 3 jaar geleden niet vermeld vandaar jou verwarring waarschijnlijk. Of je dit soort rancune van een ander forum moet halen is werkelijk spijkers op laag water zoeken. gaarne bij het topic houden lijkt me wel het beste.
|
07 jun 2012 21:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
chathanky schreef: Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier.  Helaas gebruiken ze nogal kromme termen. Vering is niet soepel of stug. Vering is stijf of slap. Demping is straf of los. De combinatie van vering en demping is soepel of stug. Bij toenemende massa neemt de boldruk oneveredig meer toe, de HP vering wordt stijver (want progressief). Bovendien wordt de vering meer progressief (want het overgebleven volume is extra veel minder, verhoudingsgewijs). De demping is wat lastiger in te schatten. In de praktijk blijkt hij minder straf, omdat de massa meer toeneemt dan de olieverplaatsingen en de demping sowieso degressief is (plaatjes openen meer gaatjes). Voor pure rol gaan deze zaken met HP bovendien niet op, omdat rol uit de superdikke stabilisatorstangen komt. De combinatie voelt dus soepeler aan, voor niet al te grote bewegingen, maar is tegelijk ook extra progressief, dus qua weglegging geef je veel minder op bij zware belading dan bij wokkels. Met HA3+ heeft het systeem bovendien bij snellere inveringen de mogelijkheid te reageren en demping en vering straffer en stijver te maken: stugger dus  HA3+ merkt die grotere en snellere invering, alsmede rolhoeken. HA3+ biedt daartoe ook beperkt anti-rol (door de middendoorlaat af te sluiten), maar geen volledig anti-rol, zoals Activa (SCCAR). AMVAR tenslotte (C6V6), heeft de mogelijkheid om nog sneller te reageren het vrijwel instantaan demperwerking te variëren, de C6 heeft bovendien achter een druksensor om de aslast te bepalen en dat mee te wegen in de algoritmes voor de demperbesturing.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 jun 2012 22:41 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Voor de demping, de massa neemt toe en zal de doorstroom deels vergroten waardoor de veerweg minder gedempt wordt. Echter die massa wordt opgevangen door de stugger geworden progresieve veer. Daarmee kom je weer bij de eerste stelling dat de massa deels invloed heeft op de stugere geworden progresieve veerspiralen. Voor de hp geeft dit een gelijk effect. Voor de HA3 wordt dit nog eens extra geaccentueerd door het uitschakelen van de middenbol.
Voor wokkelvering neemt de veerweg af en is het progresieve effect zeker wenselijk bij zware last ten opzichte van lineaire vering. Voor de hp wordt de lengte van de veerweg gecompenseert waardoor deze gelijk blijft. Ook een lineare spiraalveer (meest voorkomend bij wokkelvering) zal de veerkracht progresief toenemen maar wordt te niet gedaan door het effect van de massa. De demper zal een gelijke of grotere oliestroom te verwerken krijgen waardoor de demper weer progresiever reageert.
|
07 jun 2012 23:24 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
EvilTwin schreef: chathanky schreef: Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier.  Helaas gebruiken ze nogal kromme termen. Vering is niet soepel of stug. Vering is stijf of slap. Tja jemig, het glas is niet half leeg maar half vol. Kom je dan echt zo slecht door de tekst heen met die "kromme"termen of ben je dan meer bezig met spijkers zoeken in laag water? 
|
07 jun 2012 23:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Citaat: De demping is wat lastiger in te schatten. In de praktijk blijkt hij minder straf, omdat de massa meer toeneemt dan de olieverplaatsingen en de demping sowieso degressief is (plaatjes openen meer gaatjes).
Een demper is niet een kwestie van inschatten maar een kwestie hoe deze is ontworpen. Het vervolg van de vering is de demping van de schokbreker en kun je hier vinden.
|
08 jun 2012 00:44 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
leuk al die verhalen maar t feit blijft dat die progressieve wokkels gewoon een uitkomst zijn. Tuurlijk is HA3+ beter dan wokkels maar als je dan toch wokkels hebt zijn de veren die ik nu heb gewoon de room op t toetje. Ik rij hier in Zuid Frankrijk veel op en neer op kleine weggetjes(mijn zus woont hier) en mn 5je veert echt heel comfortabel. En met de caravan(ruim 1400kg) heeft ie nog nooit zo rustig op de weg gelegen. Dus voor mij een topper.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
08 jun 2012 11:13 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Mooi dat je er zó tevreden over en mee bent Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 jun 2012 12:05 |
|
 |
|