Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Hallo allemaal,
Afgelopen weekend met de BX-Club naar Gouvieux geweest net boven Parijs.
Altijd gezellig zo'n weekend, maar omdat ik het simpel wilde houden dacht ik, ik ga met de C5 break, dan kan ik meteen achterin slapen. Zo gezegd, zo gedaan, matras achterin en spullen mee en vertrekken.
De eerste 250 km vlogen voorbij, maar het werd tijd om te tanken (V6...) dus bij de BP op de tolweg langs de kant.
Ontkoppelen, in vrij zetten en tanken maar...
Bij het ontkoppelen bleef echter het pedaal ingedrukt zonder dat er tijdens de afgelopen maanden ook maar een voorbode was geweest dat er iets niet goed zou zijn aan de koppeling.
Ik haalde het pedaal met de hand naar boven, ging tanken en daarna weer in de auto zitten.
Het pedaal stond nog steeds naar boven maar voelde als het rempedaal, ofwel slecht in te drukken. Ik gaf iets meer kracht erop en toen hoorde ik een krakje. Kijk ik onder het pedaal is er een plastic stangetje gebroken. Geen koppeling meer dus...
ANWB en de BX-clubbers gebeld en ik ben op de camping aangekomen zonder te koppelen met op het juiste toerental schakelen.
Waar het omgaat, wat is de diagnose in deze situatie?
1.Het stangetje is gebroken, dus moet gerepareerd worden.
2.Wat is de oorzaak geweest dat het pedaal niet mee functioneerde voordat het stangetje brak?
Iemand prijsideeen van onderdelen, de complete reparatie en of het zelf te doen is?
Mijn wagen komt binnen nu en 3 weken met de ANWB ongerepareerd naar NL, dus ik moet verzinnen hoe te handelen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Hans
Afgelopen weekend met de BX-Club naar Gouvieux geweest net boven Parijs.
Altijd gezellig zo'n weekend, maar omdat ik het simpel wilde houden dacht ik, ik ga met de C5 break, dan kan ik meteen achterin slapen. Zo gezegd, zo gedaan, matras achterin en spullen mee en vertrekken.
De eerste 250 km vlogen voorbij, maar het werd tijd om te tanken (V6...) dus bij de BP op de tolweg langs de kant.
Ontkoppelen, in vrij zetten en tanken maar...
Bij het ontkoppelen bleef echter het pedaal ingedrukt zonder dat er tijdens de afgelopen maanden ook maar een voorbode was geweest dat er iets niet goed zou zijn aan de koppeling.
Ik haalde het pedaal met de hand naar boven, ging tanken en daarna weer in de auto zitten.
Het pedaal stond nog steeds naar boven maar voelde als het rempedaal, ofwel slecht in te drukken. Ik gaf iets meer kracht erop en toen hoorde ik een krakje. Kijk ik onder het pedaal is er een plastic stangetje gebroken. Geen koppeling meer dus...
ANWB en de BX-clubbers gebeld en ik ben op de camping aangekomen zonder te koppelen met op het juiste toerental schakelen.
Waar het omgaat, wat is de diagnose in deze situatie?
1.Het stangetje is gebroken, dus moet gerepareerd worden.
2.Wat is de oorzaak geweest dat het pedaal niet mee functioneerde voordat het stangetje brak?
Iemand prijsideeen van onderdelen, de complete reparatie en of het zelf te doen is?
Mijn wagen komt binnen nu en 3 weken met de ANWB ongerepareerd naar NL, dus ik moet verzinnen hoe te handelen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Hans
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het stangetje is vermoedelijk losgeschoten (pedaal viel onderin), toen haalde je het pedaal met de hand omhoog. Vervolgens trapte je erop zodat het stangetje afbrak.
Je zult de koppelingcilinder moeten (laten) vervangen. Zelf doen kan als je handig bent, let op het ontluchten komt behoorlijk precies
Je zult de koppelingcilinder moeten (laten) vervangen. Zelf doen kan als je handig bent, let op het ontluchten komt behoorlijk precies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Hoe weet ik zeker dat t deze cilinder is en niet de andere of de koppeling of drukgroep?
Hoe werkt dat ontluchten t beste?
Bedankt voor het antwoord en de handige tekening.
Hoe werkt dat ontluchten t beste?
Bedankt voor het antwoord en de handige tekening.
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat verrast me, normaliter doet de ANWB dat alleen als de auto niet ter plekke te repareren is binnen een bepaalde termijn.citrofieltk schreef:
Mijn wagen komt binnen nu en 3 weken met de ANWB ongerepareerd naar NL, dus ik moet verzinnen hoe te handelen.
En dat kan toch gewoon in Frankrijk?
Groet,
JW
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:32
Auto: C5 Break 2.0 HDI Exclusive
Opties: 16" Toora LM pack HIFI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10598
Productienummer: 10235
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000
Kleur: Gris Aluminium
KPH: Achter
Locatie: Regio Nijmegen
Vorig jaar een soort gelijkke ervaring gehad, maar andere afloop
koppeling intrappen pedaal bleef laag
met de hand omhoog,
weer ingetrapt en daarna geen aandrijfing meer.
dit was het gevolg van drukgroep om zeep inc vliegviel.
nu kon jij door rijden dus ik neem aan dat bij jou de drukgroep
nog werkt en dat dus zoals BJG meld je pedaal kapot is en niet je koppeling
maar goed ik ben geen auto monteur

koppeling intrappen pedaal bleef laag
met de hand omhoog,
weer ingetrapt en daarna geen aandrijfing meer.
dit was het gevolg van drukgroep om zeep inc vliegviel.
nu kon jij door rijden dus ik neem aan dat bij jou de drukgroep
nog werkt en dat dus zoals BJG meld je pedaal kapot is en niet je koppeling
maar goed ik ben geen auto monteur

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als jij zeker gezien hebt dat het stangetje onder het pedaal (daar waar nr 9 bij staat) doormidden is moet dat onderdeel sowieso vervangen worden.citrofieltk schreef:Hoe weet ik zeker dat t deze cilinder is en niet de andere of de koppeling of drukgroep?
Op zich heb je een goed punt waar ik zo 1-2-3 niet aan gedacht heb:
er is een kleine kans dat er ook nog iets anders stuk is waardoor het stangetje is gebroken, het is echter lastig uitleggen hoe je dat kunt controleren. Dat kun je denk ik beter door een deskundige laten doen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Inmiddels staat de C5 weer bij mij thuis in de garage.
De garage heeft alleen luchtfilter verwijderd en in de achterbak gegooid.
Stangetje is gebroken en gerepareerd, nu nog de hoofdkoppelingscilinder. Die doen we dinsdagavond als alles meezit. Kosten zijn € 52,--
Werk ben ik benieuwd naar, maar we zien wel. Tot die tijd rij ik lekker in mijn BX Digit.
Iemand nog tips/stappenplan om hkc te vervangen? Van boven of van onder af?
Hans
De garage heeft alleen luchtfilter verwijderd en in de achterbak gegooid.
Stangetje is gebroken en gerepareerd, nu nog de hoofdkoppelingscilinder. Die doen we dinsdagavond als alles meezit. Kosten zijn € 52,--
Werk ben ik benieuwd naar, maar we zien wel. Tot die tijd rij ik lekker in mijn BX Digit.
Iemand nog tips/stappenplan om hkc te vervangen? Van boven of van onder af?
Hans
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Van de week beide cilinders vervangen.
Wat en hoe ontluchten het beste?
Wat en hoe ontluchten het beste?
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
In het vorige bericht ontbreekt het woordje "bijna".
De cilinder op het blok was geen probleem, maar die bij het pedaal, hoe ga je dan te werk bij een V6?
Moet de rembekrachtiger/cilinder eruit om erbij te kunnen?
Wie heeft een stukje uitleg?
Hoop dat ik het red voor de vakantie over een week...
De cilinder op het blok was geen probleem, maar die bij het pedaal, hoe ga je dan te werk bij een V6?
Moet de rembekrachtiger/cilinder eruit om erbij te kunnen?
Wie heeft een stukje uitleg?
Hoop dat ik het red voor de vakantie over een week...
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik heb het wel eens gedaan, het kan van binnenuit. In principe hoeft de rembekrachtiger niet los. (dat is nl wel een lastig klusje)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Geldt dat ook voor een V6?
Kun je iets gedetailleerder antwoorden? Van waaruit je dat voor elkaar hebt gekregen bijvoorbeeld?
Kun je iets gedetailleerder antwoorden? Van waaruit je dat voor elkaar hebt gekregen bijvoorbeeld?
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Vanonder de stuurkolom kun je er bij.
Natuurlijk moet je wel ff het slangetje en de leiding onder de motorkap losmaken
Ik heb nog een plaatje:
Natuurlijk moet je wel ff het slangetje en de leiding onder de motorkap losmaken

Ik heb nog een plaatje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:21
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius
Locatie: Zeeland
Contacteer:
Hallo,
Met pijn en moeite zijn we er gisteravond in geslaagd beide koppelingscilinders te vervangen.
Hulpcilinder fluitje van een cent, hoofdcilinder behoorlijk lastig klusje als je de rembekrachtiger niet wilt losmaken. Met wat handigheid van een vriend van me met lange arm zijn we erin geslaagd de hoofdcilinder vanaf de onderzijde te demonteren en monteren.
Het hydraulisch circuit is weer in werking, maar het volgende probleem diende zich aan en hier was ik al bang voor...
De hulpcilinder drukt "iets" in in de bak. Hetgeen wat ingedrukt wordt komt niet terug en dat was dus ook de reden waarom het pedaal niet meer omhoog kwam. Ik ga ervan uit dat dit koppeling/drukgroep moet zijn die nu niet meer naar behoren functioneren.
Iemand hiervan een plaatje en iemand een idee of dat zelf te doen is?
Als dit teveel gaat kosten (lees 1000+) dan zie ik me genoodzaakt de C5 te verkopen dan wel te gaan slopen wat erg jammer is van het werk wat we er gisteren aan gedaan hebben.
Ik kijk uit naar wat tips...
Hans
Met pijn en moeite zijn we er gisteravond in geslaagd beide koppelingscilinders te vervangen.
Hulpcilinder fluitje van een cent, hoofdcilinder behoorlijk lastig klusje als je de rembekrachtiger niet wilt losmaken. Met wat handigheid van een vriend van me met lange arm zijn we erin geslaagd de hoofdcilinder vanaf de onderzijde te demonteren en monteren.
Het hydraulisch circuit is weer in werking, maar het volgende probleem diende zich aan en hier was ik al bang voor...
De hulpcilinder drukt "iets" in in de bak. Hetgeen wat ingedrukt wordt komt niet terug en dat was dus ook de reden waarom het pedaal niet meer omhoog kwam. Ik ga ervan uit dat dit koppeling/drukgroep moet zijn die nu niet meer naar behoren functioneren.
Iemand hiervan een plaatje en iemand een idee of dat zelf te doen is?
Als dit teveel gaat kosten (lees 1000+) dan zie ik me genoodzaakt de C5 te verkopen dan wel te gaan slopen wat erg jammer is van het werk wat we er gisteren aan gedaan hebben.
Ik kijk uit naar wat tips...
Hans
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zo te lezen is er iets kapot in de bediening van de drukgroep. Dat kan de koppelingshefboom zijn, de maar ook het druklager, dat bij deze koppeling van het type "trekbediening" is.
Ik heb er wel wat plaatjes en beschrijvingen van, die zal ik je straks sturen als PDF's.
Je e-mailadres is me bekend
Om te constateren wat er echt aan de hand is, zal de bak er onderuit moeten.
En da's best een klus, bij de V6....
Groet,
JW
Ik heb er wel wat plaatjes en beschrijvingen van, die zal ik je straks sturen als PDF's.
Je e-mailadres is me bekend

Om te constateren wat er echt aan de hand is, zal de bak er onderuit moeten.
En da's best een klus, bij de V6....
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030