Inmiddels wat "sloopwerk" verricht.
Dat heeft heel wat meer voeten in de aarde dan nodig was bij het groene ventiel. Je moet 'm ook in langsrichting doorzagen om bij het binnenwerk te komen. Bij het groene ventiel hoefde ik slechts de omhulling door te snijden, daarna kon alles simpelweg uit elkaar gehaald worden.
IMG_1658_renamed_26515.jpg
Op dit plaatje is te zien dat de stalen omhulling inmiddels doorgesneden en vervolgens in langsrichting opengezaagd is.
Vervolgens moest ik het spoellichaam zelf doorzagen in langsrichting om uiteindelijk bij het binnenwerk te komen.
Dat is het gedeelte met het messing busje, waaromheen nog een zwart stukje zit van de drager van het spoellichaam.
IMG_1659_renamed_16292.jpg
Ook het messing buisje heb ik doorgesneden, dat blijkt alleen als afstandshouder dienst te doen, niet als geleiding van het kerntje dat je op het plaatje ziet.
Met de pen aan de rechterkant van de kern wordt het ventiel bediend dat rechts op het plaatje staat, dat gedeelte gaat/zit dus in de cilinderkop.
IMG_1661_renamed_13102.jpg
Het kerntje is aan de achterzijde met een pen gelagerd in een busje. Daarmee loopt het kerntje helemaal vrij in z'n omhulling, en niet zoals het kerntje in het groene ventiel in een dunwandig alu-busje.
Al met al is dit een veel betere constructie dan bij het groene ventiel. Lekkages zoals bij dat groene ventiel voorkwamen als gevolg van doorslijten van het alu-busje, zie
m'n openingspost zijn hierbij uitgesloten.
Uiteraard kan er altijd een O-ring afdichting gaan zweten, maar dat leidt niet tot dramatisch olieverlies zoals dat bij mij opgetreden is, iets van 2 liter in 7,5 km
Waarom men van dit principe afgestapt is, daar kan ik slechts naar gissen....
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.