Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Die specifieke vakkennis heb ik toch ook niet in twijfel getrokken of hem daar in veroordeeld? Als BJG gewoon wat directer had gereageerd uit zijn vakkennis ipv iemand uit te maken voor het voorgaande was de discussie wellicht heel wat vriendelijker verlopen.
|
20 apr 2012 19:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
willy4 schreef: theorie en praktijk,is niet altijd hetzelfde  dat heb ik al vaker geschreven... 
|
20 apr 2012 20:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
chathanky schreef: ...Daarnaast kan er door een turbo ook veel olie lekken als de carterventilatie niet in orde is. De turbo zorgt voor overdruk op zowel de inlaatafdichting als de uitlaatafdichting. Die overdruk wordt afgevoerd naar het carter, samen met de olie komt deze in het carter. Tenzij de carterventilatie niet functioneerd. Dan kan er in dit geval overmatige olielekage optreden als men uitgaat dat de turbo wel lekt. ... Interessant De overdruk van de turbo, die tussen 0,5 bar en 1 bar zal zijn, is dus in staat tegen de oliedruk van 3-5 bar in te persen en dan naar het carter te gaan.... Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 apr 2012 21:03 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Als je de tekening van de turbo ziet komt de overdruk uit in de drukloze afvoer in het carter. De drukken links en rechts van de smeerkamer/lagerhuis worden daar afgevoerd en beinvloeden elkaar dus niet. Tenzij de carter zelf zijn druk niet kwijt kan of overdruk geeft bij bv een niet goedwerkende carterventilatie. Ook de oliedruk kan zonder belemmering (drukloos) afgevoerd worden.
|
20 apr 2012 21:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
chathanky schreef: Als BJG gewoon wat directer had gereageerd uit zijn vakkennis ipv iemand uit te maken voor het voorgaande was de discussie wellicht heel wat vriendelijker verlopen. Volgens mij heb ik zo direct mogelijk vanuit mijn vakkennis gereageerd.  Ik heb verklaard hoe het komt dat er olie in de inlaat zit. De olie in de inlaat is volstrekt normaal. De motor waarbij dit niet zo is bestaat niet.  Ik blijf bij mijn standpunt dat je nodeloos onrust zaait. Het zal je als leek maar verteld worden dat er iets mis is met je turbo  Vervolgens heb ik je (met toevoeging "niet lullig bedoeld") geadviseerd je eens te verdiepen in de turbo-techniek Nogmaals niets van dit alles is persoonlijk en vervelend bedoeld  Verder klopt je theorie over de overdruk op het carter niet geheel, bij citroen is er maar 1 motor waarbij dit zo is, en werkt het nog nét even anders...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 apr 2012 23:41 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
De enige verklaring die je gaf is dat je het volstrekt normaal is dat het voorkomt. Alle verdiepingen in de turbotechniek ten spijt vind je niet dat dit normaal is. Ik heb niet gezegd dat het genoemde probleem met de turbo te maken heeft. Gezegd is dat het niet normaal is dat een turbo normaal olie lekt zoals jij dit benoemd hebt. Een deffecte turbo zou dit kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn er andere mankementen die een zelfde lekage kunnen veroorzaken. genoemd is een slechte carterventilatie. Andere oorzaak kan zijn een vervuild luchtfilter waardoor er geen overdruk staat tussen de turbine en het lagerhuis.
Zolang dieze punten ook niet gecontroleerd zijn is er geen oorzaak aan te geven waarom die olie in de inlaat terecht komt. Mogelijke oorzaken benoemen is mijn inziens geen onrust zaaien. Mogelijke oorzaken aangeven geeft iemand de mogelijkheid deze te controleren en zo nodig uit te sluiten.
Is er een onderhoudsprotocol om die olie uit je inlaattraject te halen? Als het de normaalste zaak van de wereld is laat je het inlaattraject niet vollopen met olie, dit komt niet ten goede van de prestaties en de goede loop van de motor. Blijkbaar is er ook geen voorziening die deze olie vanzelf afvoert naar het blok. Iets wat je dan wel mag verwachten. Heel simpel die olie hoort daar niet te zitten en zal eerder een nadelige invloed hebben dan een voordeel geven. Net als olie die op straat lekt kun je dit wel normaal vinden en accepteren dat je die zo nu en dan maar moet aanvullen maar normaal is dat allerminst.
Ik heb het niet gehad over een overdruk in een motorcarter en dat dat normaal is, een carter hoort een lichte onderdruk te hebben.
|
21 apr 2012 00:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
In het, ook door jou gelinkte verhaal Hoe werkt een Turbo? is een hoofdstuk opgenomen OLIE AFDICHTING - ZUIGERVEREN Daarin staat: Citaat: Aan beide zijden van de rotoras zijn afdichtingen van het type zuigerveer gemonteerd. Aan de turbinezijde in een zuigerveergroef op de asstomp achter het turbinewiel. De zuigerveer draait niet mee en zit geklemd in een boring van het lagerhuis. Aan de compressorzijde is de zuigerveer gemonteerd in de groef van een zuigerveerbus en zit geklemd in de boring van een olieschild, achter het compressorwiel.
De zuigerveren zijn geen typische oliekeer ringen. De hoofdzakelijk functie is om ventilatie van zowel uitlaatgassen, als lucht uit de compressor, naar de binnenzijde van het lagerhuis te voorkomen. De smeerolie vanuit de motor bereikt de roterende glijlagers onder druk, waardoor de olie met lucht wordt vermengd, wat resulteert in een romige substantie. Daarom moet de olie, na het passeren van de lagers, in het carter van het lagerhuis zijn normale viscositeit terug krijgen en dan drukvrij, zonder enige restrictie, via de olie-retourleiding naar het motorcarter kunnen vloeien.
De zuigerveer afdichtingen functioneren dus maar voor een deel als olie afdichting, de olie afdichting wordt hoofdzakelijk verzorgd door de positieve drukken in zowel het compressor- als turbine gedeelte.
Hier kun je lezen dat er geen simmering toegepast is, zoals op de krukas, maar een zuigerveer. Die draait in de olie, uiteraard. Daarmee is er geen "hermetische" afdichting naar buiten, de afdichting wordt verzorgd door de balans in drukken aan weerszijden van de zuigerveren. Dat betekent ook dat, als er op een bepaald moment weinig druk is aan de compressorkant, de olie van binnen naar buiten kan gaan. En die situatie doet zich bijvoorbeeld voor als de motor stationnair draait.... Groet, JW

|
21 apr 2012 14:23 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
chathanky schreef: Zolang dieze punten ook niet gecontroleerd zijn is er geen oorzaak aan te geven waarom die olie in de inlaat terecht komt. Mogelijke oorzaken benoemen is mijn inziens geen onrust zaaien. Mogelijke oorzaken aangeven geeft iemand de mogelijkheid deze te controleren en zo nodig uit te sluiten. Zoals gezegd is het volstrekt normaal dat die olie daar zit. Dus wat dat betreft blijf ik er bij dat het onrust zaaien is. Er is maar één mogelijke oorzaak, en dat is de turbo. Dat is zoals gezegd normaal. chathanky schreef: Heel simpel die olie hoort daar niet te zitten en zal eerder een nadelige invloed hebben dan een voordeel geven. Net als olie die op straat lekt kun je dit wel normaal vinden en accepteren dat je die zo nu en dan maar moet aanvullen maar normaal is dat allerminst.. Zie ook de posting van JW over de werking van de turbo. Het is gewoon een producteigenschap inherent aan de constructie. Dat er olie in de inlaat terecht komt is absoluut niet nadelig voor de werking, het wordt gewoon mee naar binnen gevoerd en mee verbrand. Daarom wordt aan de motorolie ook bijzondere eisen gesteld in geval van een roetfilter. (ivm asvorming). En het is echt niet zoveel dat je liters moet bijvullen hoor. chathanky schreef: Ik heb het niet gehad over een overdruk in een motorcarter en dat dat normaal is, een carter hoort een lichte onderdruk te hebben. Een motorcarter heeft te allen tijde een lichte overdruk, behalve bij de THP daar komt een gedeelte van de turbodruk op het carter te staan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
|
21 apr 2012 18:02 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Citaat: Hier kun je lezen dat er geen simmering toegepast is, zoals op de krukas, maar een zuigerveer. Die draait in de olie, uiteraard. Waar staat dat de zuigerveren in de olie draait? Ik lees: De hoofdzakelijk functie is om ventilatie van zowel uitlaatgassen, als lucht uit de compressor, naar de binnenzijde van het lagerhuis te voorkomen. Als de motor stationair draait is de onderdruk te verwaarlozen in het inlaattraject De olie door de lagers valt gewoon naar beneden in het vergaarbakje wat je op de tekening ziet. De onderdruk van het carter zorgt ook voor een luchtstroom in de positieve kant zodat olie als die al aanwezig is rond de zuigerveren niet in de compressor of turbine komt. Even een vraagje hier wat doet de turbine staat deze stil of draait deze nog steeds? En lopen de uitlaatgassen nog door de turbine os via de omloop waardoor er geen luchtstroom meer is in het lagerhuis? Onderdruk is er zeker wel bij een goedwerkende carterventilatie, zo niet zit er elders echt een probleem. Krukaskeerringen lekken ook als er overdruk in het carter aanwezig is, ik denk wel algemeen bekend fenomeen, toch? Ik snap niet dat men een gevulde slang met olie waar lucht onbelemmerd moet paseren normaal gevonden wordt. Wat je krijgt is een borrelend siffon in je luchtsysteem die de weerstand verhoogt. Is dat echt normaal?
|
21 apr 2012 19:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Zuigerveren die NIET op hun glijvlakken met olie gesmeerd worden, metaal op metaal dus? Dat zullen ze niet lang volhouden, die dan lassen gewoon vast op hun wrijving En waar zou die onderdruk in het carter vandaan moeten komen? Het is een gesloten systeem, met alleen "voeding" van het carter via de zuigerveren. De enige die echt onderdruk had in het carter was de 2-cilinder boxer in de Eend cs. Daarbij gingen de zuigers simultaan naar buiten en naar binnen. Om dat in de hand te houden had deze motor een "clapet" in de carteronluchtingsslang. Groet, JW

|
21 apr 2012 19:34 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Sorry hoor JW, maar dat kun je zelf toch wel bedenken over waar die onderdruk vandaan komt. Van je inlaatsysteem, daar zit een koppeling met je blok. Wat je vroeger goed kon zien door de oliesmurrie op je luchtfilter. Bekijk het plaatje nog eens dan zie je waar er gesmeert wordt en waar het terecht komt. Tegen de wind in plassen wel eens geprobeert?  Een soortgelijke situatie vind hier ook plaats. Bij windstil weer valt het neer door de zwaartekracht. De zuigerveer raakt het asje niet, dan zou het klemmen. De lagers houden het asje in de positie door een oliefilm. De zuigerveer is om de opening die er is zo klein mogelijk te houden om zo de luchtlekkage acceptabel te verkleinen. De onderdruk in het lagerhuis zorgt voor om olielekage te voorkomen. En met een rotatiesnelheid van 100.000 rpm slijt alles heel snel en wordt bloedheet. ook al zou er smering zijn. Vandaar de olifielmlagers.
|
21 apr 2012 19:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Zuigerveren/lagers turboInderdaad dit draait in een oliefilm waar druk op staat. Daardoor komt er ook een klein beetje olie langs. Net als bij de zuigerveren van een gewone zuiger in de motor. Olie in de slangHet is echt niet zo dat de slang helemaal vol olie staat. Maar na verloop van tijd verzamelt zich er wel een hoeveelheidje in ja, en dat is gewoon nomaal laten we daar nu eens over ophouden. De wereld is ook rond, hoewel er nog steeds mensen schijnen te zijn die anders beweren Zoals gezegd neem de proef op de som en haal eens een paar van die slangen los ipv vanaf een plaatje te redeneren hoe alles zou moeten werken. Overdruk in het carterDoor de carterventilatie worden de cartergassen die voor overdruk in het carter zorgen afgevoerd. De carterventilatie zit echt niet rechtstreeks onder de gasklep zodat het inlaatvacuum zorgt voor onderdruk in het carter. Zodoende heerst er een lichte overdruk in het carter. Ik zou zeggen haal eens bij draaiende motor de olievuldop er af, en kijk/voel eens zuigt of blaast hij De peilstok zal niet gaan omdat die uitmondt in de stilstaande olielaag in het carter. Inderdaad klopt het verhaal van JW geheel over de 2cil boxer van de 2CV.
|
22 apr 2012 00:12 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Zo eenvoudig ligt het toch niet bij een moderne drukgevulde motor? De carterventilatie zit anders in elkaar dan bij een atmosferische motor. Welk type carterventilatie zit er in de HDI tjes? Lees dit eens door. Ik lees nergens overdruk in een carter, maar goed ik kan het misschien over het hoofd gezien hebben. Wat betreft de lekages: ik hou het op deze info, en die is ook niet gebaseerd op theorie maar uit ervaring van lieden die menig turbotjes onder ogen hebben gehad. http://www.caboturbo.com/webpages/nl/FO ... AGNOSE.htmBen wel benieuwd waar de lekage vandaan komt. Dit zal niet aan het inlaattraject of deze moet lek gelegen hebben. 
|
22 apr 2012 02:28 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
zoals ik dit nu lees (let op!! zoals ik het lees) ga je ervanuit dat BJG alleen zijn kennis basseert op theorie en niet op ervaring.. deze man werkt bij Citroen met alleen Citroen... dus alle problemen die bij een Citroen voorkomen passeren bij hem... waarom blijf jij nou zijn kennis in twijfel trekken?? dat begrijp ik nu eens echt niet..
mag er toch vanuit gaan dat deze persoon een expert is op het gebied van Citroen.
|
22 apr 2012 09:04 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Ik trek het ook niet in twijfel, Roman. Als het normaal voor komt bij de HDI tjes hoeft het niet te betekenen dat het ook normaal is. Net wat ik al eerder aangaf dat er zijn die olielekages van het blok op straat ook normaal vinden. Daar zal je ook vele kilometers mee kunnen rijden zonder dat op te lossen. En er zijn motorbloktypes die bekend stonden dat ze lekte op altijd dezelfde plekken. Zoals eerder gezegd is er een verschil in het accepteren dat het voorkomt ofdat het normaal is. Als er geschreven wordt dat er olie in het inlaattraject is kun je dan ook nooit zeggen dat het wel of niet normaal is. Ik gaf enkel aan over de mogelijkheid van en controle van, niet dat het de turbo zou zijn. Laat ik het iets anders formuleren dan: Stel dat het normaal is dat er olie in zit kun je nooit zomaar uitsluiten dat er iets mis is met de carterventilatie of aanverwante zaken waardoor de turbo naar het inlaattraject zou lekken. Dat er olie is aangetroffen is duidelijk. maar om hoeveel gaat het. Het beetje waar BJG het over heeft of is er meer olie dan normaal zou zijn? Begrijp je nu een beetje dat het mij niet gaat om iemand in twijfel trekken is van.....? Ik denk dat je die vraag zo ook kan omdraaien, en stel je de vraag waarom mijn antwoorden in twijfel worden getrokken. Ik vind het verder prima zo Roman.  Uiteindelijk gaat de vraag over olielekage die op straat komt te liggen en niet in de slang blijft zitten. Wat ik in het voorgaande antwoord ook al aangaf.
|
22 apr 2012 10:16 |
|
 |
|