Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Olielekkage 
Auteur Bericht
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.

Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.


18 apr 2012 22:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Eerder in dit draadje schreef BJG:
BJG schreef:
De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.

De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.


Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 apr 2012 23:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 792
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Dat is me nu ook wel duidelijk, maar hoort in geen geval op de stoep terecht te komen. Binnenkort hoop ik toch echt te weten waar het vandaan komt.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


19 apr 2012 00:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
chathanky schreef:
In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.

Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.


Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat jij je eens wat meer moet verdiepen in de turbo-techniek. Wil een turbo smering hebben dan komt die olie langs de lagers mee de inlaat in.
Dus normaal zit er in de intercooler en inlaatbuzen na de turbo best een redelijke hoeveelheid olie.
De olie in deze slang heeft niets te maken met de carterventilatie.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 apr 2012 12:23
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4125
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Bjg over hoeveel olie hebben we het dan.
Lijkt mij nou ook niet weer liters te zijn toch. :smt017 :smt017


PS ben een leek voor wat betreft turbo's :lol: :lol:

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


19 apr 2012 12:30
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Dat de lagers smering nodig hebben is logisch, dat er olie lekt niet, die hoort niet in de in of uitlaattraject te komen en dat gebeurt ook niet bij een goed werkende turbo.


19 apr 2012 15:32
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
JW-NHS schreef:
Eerder in dit draadje schreef BJG:
BJG schreef:
De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.

De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.


Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....

Groet,
JW


Olie kan via de carterventilatie aangezogen worden naar de cilinders of blijven hangen op een laag punt in het inlaattraject. Of die ventilatie nu aan het begin of aan het eind van het inlaattraject zit en dus ook voor of na de turbo.


19 apr 2012 18:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Die olie moet dan dus eerst door de compressorkant van de turbo, de olie wordt niet "aangezogen" door het vacuum van de motor.

Mijn quote was om te benadrukken dat BJG stelt dat die olie afkomstig is van de turbo zelf, niet van de carterventilatie.
Maar uit jouw reactie(s) begrijp ik dat je van mening bent dat dit niet klopt........ :smt017

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 apr 2012 18:37
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Nee een Turbo hoort normaal geen olie te lekken naar in of uitlaatzijde vanwege de smering van de lagers.
Zo wel is er echt iets mis met die turbo.

De carterventilatie kan idd niet aan de perszijde van de turbo zitten vanwege de druk die de turbo opbouwd.
Aan de zuigzijde heeft de olie die lekt bij een niet goed olieafscheidende carterventilatie de kans om aangezogen te worden en door de turbo en intercooler de cilinders te bereijken. Vaak zal er in een lager deel gevolgd door een hoger deel van de aanzuiging (een zgn u buis) olie gaan verzamelen.


19 apr 2012 18:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Chathanky ik vindt dat je onrust aan het zaaien bent.
Uit ervaring weet ik dat iedere turbo olie naar het inlaat-traject laat gaan. Het is maar weinig, maar na verloop van tijd wel zichtbaar in de inlaatbuizen en intercooler.
(trouwens ook naar het uitlaat traject, maar dat zie je niet omdat die meteen verbrandt)

Ik heb niet zoveel zin in deze nodeloze discussie maar ik zou je diverse documenten kunnen laten zien ter ondersteuning van mijn verhaal.

Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt. :shock:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 apr 2012 12:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Citaat:
Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt.


dan komt er olie uit
ik ben ook nog geen tegen gekomen, waar er geen olie uitkomt


20 apr 2012 12:48
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33549
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Idd, geheel normaal ....
Verder geen nodeloze discussie van maken zoals BJG ook al aangeeft.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


20 apr 2012 12:48
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
@ BJG

Het is nogal kort door de bocht om te sugereren dat iemand geen verstand van zaken zou hebben.
En in dit geval hoort een turbo niet te lekken, zo wel klopt er echt iets niet. Het kan aan het ontwerp liggen van de bouwer van het complete blok maar ook aan een niet goed ontworpen turbo. Het kan ook aan een slechte carterventilatie liggen.

Dat je bij regelmaat tegen komt dat er in de inlaattraject veel olie aanwezig is in de slangen hoeft nog niet te betekenen dat dat normaal is. Dat men het maar voor lief neemt of als normaal aanschouwd prima.
Zolang er niet echt veel ellende van komt accepteren velen een hoop.

Daarnaast kan er door een turbo ook veel olie lekken als de carterventilatie niet in orde is. De turbo zorgt voor overdruk op zowel de inlaatafdichting als de uitlaatafdichting. Die overdruk wordt afgevoerd naar het carter, samen met de olie komt deze in het carter. Tenzij de carterventilatie niet functioneerd. Dan kan er in dit geval overmatige olielekage optreden als men uitgaat dat de turbo wel lekt.

De liefhebber kan hier zien hoe een turbo in elkaar steekt. Ook staat er hoe er voor de afdichting wordt gezorgt om te voorkomen dat er olie weg lekt.

Je kunt iemand wel voor alles uit willen maken maar olie hoort echt niet in het inlaattraject thuis.


20 apr 2012 18:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
ik ga ervanuit dat jij je les ook wel kent...
daar twijfelt niemand aan...

maar BJG is Technisch Specialist Citroen bij Citroen
dus ik mag ervanuit gaan dat hij heel veel problemen de revu ziet passeren en daarvan kennis heeft..
en hier niet zomaar eoa verhaal neer schrijft zonder dat hij weet waar het overgaat...


20 apr 2012 18:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
theorie en praktijk,is niet altijd hetzelfde ;)


20 apr 2012 19:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.