Haat-liefde neigt steeds meer naar liefde...
Ben verse C5- rijder en kon maar moeilijk wennen; had meerdere ergerenissen w.b.t. de auto. Piepen achtervering -ze is nu een echte nekkendraaier, vertraging in de gasrespons, zoemend geluid achterzijde, mistlampen gaan spontaan aan. Dus had al veel tijd besteed op dit forum om wat wijzer te worden. Maar kon het niet met zekerheid vinden wat er nou precies mankeerde.
Vandaag bij de dealer geweest ( Hoefnagels Helmond ) en aan de lexia gehangen. Is toevallig ook dit weekend nog de thermostaat overleden dus updaten van de electronica en overnieuw inleren had geen zin zei men; de motor moet daarvoor op bedrijfstemp. kunnen komen. Maar er zat een foutmelding in het motormanagement en die is alvast gewist (wat weet ik niet, monteur ook niet). En tot mijn verbazing is hij -sorry, zij- weer bij de les. En hèhè, wat een genot! Hoef niet steeds meer rekening te houden met die vertraging, was zo irritant, leek soms m'n eerste rijles wel...
Het gepiep (klonk als droog rubber, dus vrij hoge toon) kwam van beide adals. De trekhaak is ook ingeleerd. EenThule met afn. trekhaak en 13-polige contactdoos.
Nou héb ik gelukkig nog een half jaar BOVAG-garantie, dus ik kon de garage waar ze vandaan komt het heuglijke nieuws melden vandaag. Zij willen het zelf doen, de dealer vroeg 1389,94 voor 2 kanten draagarmlagers, nieuwe stengel knipperlicht en thermostaat (+slangen, pakking koelvloeistof, sensor. Moest allemaal, want nieuwe uitvoering).
Als je zo'n dealerofferte ziet, dan lijkt het de sport zo veel mogelijk op één offerte te krijgen. Bijv. uitlijnen staat er op, dit kan helemaal niet achter, en voor is net gedaan. Lagers incl. 4,5 uur werk kost 588.21 euro.
Zoemen achter waren cuppende banden, had dat al eerder bij de 406 break die ik hier vóór had. Erfenisje van de vorige eigenaar. Ik wissel ze vanaf nu regelmatig om.
Dus, als alles weer werkt dan kan ik me meer gaan concentreren op de goede kanten van de C5, want verder is het een erg fijne auto. Moet nog 2 weken wachten voor de reparatie en krijg leenauto mee. Wel lastig bij garantie als je als Helmonder in Sliedrecht slaagt voor je C5. Maar ben al blij niet met de garage te hoeven wellis-nietissen.
We wachten af... en nog bedankt voor het meedenken. Heb nog gevraagd M.a.p.-sensor? , maar dat wist hij niet, dan moest er dieper gewroet worden in het systeem.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:04
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Locatie: Helmond
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Sterkte dan maar! 

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:04
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Locatie: Helmond
Zo, even een update.
Draagarmlagers achter zijn onder garantie vervangen. Heerlijk soepel en vooral stil! De thermostaat is vernieuwd -ook garantie gelukkig- en de linker stengel van de verlichting heeft zichzelf spontaan gerepareerd; wát een persoonlijkheid, die C5. Was zeker bang dat ze het voordeel van de twijfel zou verliezen dus heeft spontaan één storing zelf verholpen. De mistlampen schakelen zich nu niet meer vanzelf in, en ook de mistlamp achter doet het nu op MIJN commando. Ben benieuwd hoe lang het duurt eer het weer terug is, zo ja dan liefst binnen de garantie... Nu nog de vertraging in het gaspedaal opheffen, las er iets over op het forum (de parameters van het gaspedaal laten initialiseren/inleren zou moeten helpen)
Draagarmlagers achter zijn onder garantie vervangen. Heerlijk soepel en vooral stil! De thermostaat is vernieuwd -ook garantie gelukkig- en de linker stengel van de verlichting heeft zichzelf spontaan gerepareerd; wát een persoonlijkheid, die C5. Was zeker bang dat ze het voordeel van de twijfel zou verliezen dus heeft spontaan één storing zelf verholpen. De mistlampen schakelen zich nu niet meer vanzelf in, en ook de mistlamp achter doet het nu op MIJN commando. Ben benieuwd hoe lang het duurt eer het weer terug is, zo ja dan liefst binnen de garantie... Nu nog de vertraging in het gaspedaal opheffen, las er iets over op het forum (de parameters van het gaspedaal laten initialiseren/inleren zou moeten helpen)