Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 53  Volgende
 Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak 
Auteur Bericht
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ja dat zal wel, maar voor een garage is tijd ook geld, en moet vlot werken zonder te veel poespas dan kun je de prijs ook netjes houden waardoor er meer klanten komen.
Maar proficiat voor al het werk van Johan en de jongens om dit uit te zoeken.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


24 jan 2012 10:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Dat "onnauwkeurige" zit in het niet goed kunnen bepalen hoeveel olie er nou werkelijk uitgekomen is en hoeveel er ter vervanging in moet.
Om die reden moest Johan twee keer extra olie bijvullen via de normale vulopening aan de bovenkant. Daarvoor moet het luchtfilter er elke keer af, dan bijvullen en vervolgens het filter weer monteren om te kunnen "warmdraaien".
Zoiets kost veel extra tijd, en dus geld.

JO kijkt nu naar een alternatief waarbij die hoeveelheden nauwkeuriger vastgesteld worden.
Daarbij wordt dan gelijk een beetje extra verse olie toegevoegd, op die manier hoef je na het vullen via de machine en het warmdraaien naar 65 graden, alleen maar een check te doen via het pijpje aan de onderkant.
Dat scheelt een boel tijd en dus lagere kosten voor z'n klant.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 jan 2012 11:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
chathanky schreef:
Mooi dat het gelukt is en dat Jo rustig heeft kunnen kijken of alles vlekkeloos verloopt.
Met een hand vol mensen om je heen kan ik me voorstellen dat je niet op gemak voelt.


Het meeste werk is door Johan zelf gedaan :idea:
Hij heeft de onderplaat gedemonteerd, de lambdasonde weggehaald en weer terugeplaatst, de oliekoeler losgehaald en vervangen door de adapter, en later alles weer opnieuw gemonteerd.
Voorts heeft hij die checks op niveau gedaan en de daarvoor benodigde handelingen uitgevoerd.

De leverancier van de machine heeft dat allemaal aangezien en zich beperkt tot het bedienen van zijn machine.
Oftewel, precies het omgekeerde ;)

Citaat:
Frapant ook dat de olie na zeggen zwart uit komt terwijl bij een eerdere drain de olie er helder uit kwam


Dat begrijp ik niet.
Eerder schreef ik dat de olie, bij de gedeeltelijke verversing in oktober 2010 nog niet pikzwart was maar dat er nog iets van een rode kleur in te herkennen was.
Dát was ook nu het geval. En de olie stonk ook nog niet, gelukkig.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 jan 2012 12:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Is er niet een simpele debietmeter in de leiding op te nemen die meet hoeveel olie er uit de bak komt? Of een systeem waar bij de inhoud wordt gewogen?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


24 jan 2012 13:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Dat laatste is wat JO wil, en er zijn machines die deze mogelijkheid hebben.
Dáár gaat hij nu naar kijken, zo heb ik begrepen :idea:

Overigens, voor de duidelijkheid: het óóóvergrote deel van de olie is nu ververst.
Dat bleek bij het checken van het niveau. Daartoe moest de bak met draaiende motor eerst weer op temperatuur gebracht worden. En daarbij circuleert die olie door de bak, incl. de koppelomvormer.
En bij het vervolgens checken van het niveau kwam er gewoon rode olie uit :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 jan 2012 13:42
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
het tweede apparaat wat ik op oog heb heeft twee weegunits. 1 voor de nieuwe olie en 1 voor de oude olie. Wat er uit gaat moet er ook in, zou dus de logica van dat apparaat moeten zijn. Dat is een stuk nauwkeuriger. Ook is dat apparaat beveiligd tegen verkeerd aansluiten.

Morgen ga ik bellen met een gebruiker van zo'n apparaat.

@GW-tje een debietmeter zou idd heel mooi zijn. Maar een niet zo'n hele dure ben ik nog niet tegen gekomen. Het is er in ieder geval zo tussen te plaatsen. Een gebruikelijke debietmeter (olieafgifte meter) kost al snel 300 - 400 euro. Voordeel is natuurlijk dat die dan digitaal is en na iedere beurt te "nullen" is.

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


25 jan 2012 00:43
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Let op dat vieze olie, vervuilde deeltjes ook wat meer wegen dan schone olie. :smt190

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


25 jan 2012 09:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Is het niet gewoon mogelijk om de juiste hoeveelheid nieuwe olie af te meten met een kleine overmaat om aan de peilprocedure tegemoet te komen? Dus oude olie eruit, ongeacht hoeveel, nieuwe afgemeten hoeveelheid erin. Voor het peilen dan even de plug eruit, klein straaltje opvangen totdat het druppelt en plug er weer in.

Of is dat niet mogelijk? (en evt. waarom dan niet?)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


25 jan 2012 11:48
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33550
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Dit was bij het apparaat wat nu ter demonstratie was idd niet mogelijk ....

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


25 jan 2012 11:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Oldenhage schreef:
een debietmeter zou idd heel mooi zijn. Maar een niet zo'n hele dure ben ik nog niet tegen gekomen.


Even bij Conrad kijken, die hebben er een stuk of twaalf in het programma, tussen 24 en 400 euro.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


25 jan 2012 14:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Da's een goeie:

Deze bijvoorbeeld:Flowmetertje

Met G1/8" aansluitingen. Moet er alleen nog even een digitaal metertje aangeknoopt worden. Er is vast wel een electronica hobbyist die hier iets moois mee kan maken voor JO. :smt190

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


25 jan 2012 16:56
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
http://shop.conrad.nl/componenten/sensoren/doorstroom-vulstandsensor-schakelaars/150404.html
AfbeeldingDebietmeter voor het meten van de kleinste hoeveelheden
Afbeelding
Samen 230 euro dus geen 400!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


25 jan 2012 17:43
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Het bereik is wel klein, ik denk niet dat deze geschikt is.

Citaat:
Meetbereik: (met sproeier 1 mm) 0,01 - 1,0 l/min/(zonder sproeier, D


Maar hoeveel je moet bijvullen blijft altijd de vraag als je niet weet of de oude olie op peil was. Klakkeloos uitgaan van de debieten kun je niet. Ook niet als je warme olie vervangt door koude olie. (uitzetten, krimpen)
De arbeidsuren zullen waarschijnlijk wel rond de 3 uur zitten en blijven in totaal.

Als je de glazen bol vuller neemt is het je ook niet opgevallen dat de olie die er uit komt met een liniaal overgezet wordt waarnaar men de verse olie op afgestemd wordt?
Hoe is dat te rijmen als je koude olie in volume vergelijkt met warme olie? Olie zet naar zeggen behoorlijk uit.


25 jan 2012 18:01
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Met de proef bij JWS vind ik de aanmerking wel interessant dat de olie behoorlijk verkleurd was. De helft is in oktober gedaan en na een paar maanden is de olie naar horen zeggen hetzelfde.
Ik ga er van uit dat de olie in die paar maanden de kans heeft gekregen om het neergeslagen vervuiling op te nemen en dat wat dat betreft je net zo ver bent als in oktober. De olie is immers net zo vervuild met deeltjes.

Als dat Niet zo zou zijn kun je van de kleur van de olie niets zeggen of deze nog goed is en zeker niet beoordelen dat verversen zin heeft gehad.


25 jan 2012 18:23
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Nog even over de debietmeter:
Met het wisselen van 8 liter olie is de maximale afwijking van deze meters 320 cc.
Van uitgaande dat je 2 meters gebruikt, 1 voor de oude en de andere voor de verse olie.
Komen de andere genoemde punten nog eens boven op.


25 jan 2012 18:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 53  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.