C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
Hallo,

Ik hoop op wat informatie / hulp want ik kan er niets over vinden hier ...

Auto: Citroen C5 PH1 2002 Break 2.0i
Na ongeveer 30 km te hebben gereden (ook snelweg) slaat op een landweggetje in Duitsland de motor af ('s nacht 01:00). Alle verlichting etc. deed het nog wel maar de motor loop gewoon niet meer. Verder geen lampjes of andere symptomen. Dus auto stilgezet in de hoop weer te kunnen starten (ik ken het bobine mysterie). Maar niks.

Het lampje van de brandstof ging een paar kilometer eerder wel branden maar de computer gaf toen aan dat er nog 83 km kon worden gereden, en het is maar 20 of zo. Als de tank echt leeg zou zijn dan had de auto toch wel wat "gestoot / gebokt"?

Wat mij opviel was dat de accu het na een keer of 5 starten liet afweten, vandaar dat de auto nu in de berm staat. Zou dit euvel door een slechte accu kunnen komen? Maar dan had er toch wel ergens een lampje gebrand?

Deze auto is toch uitgerust met een bobineblok? Zit daar 1 grote bobine voor of zitten er allemaal kleine bobines in dat blok zelf? Als er 1 grote voor zit dan kan dit mogelijk ook de oorzaak zijn. In het geval van allemaal kleine, lijkt me het weer niet de oorzaak (allemaal tegelijk?).

Brandstofpomp misschien?

Ik rij er nu naar toe en hoop op een wonder. Mocht dit er niet zijn dan heb ik in ieder geval alvast hier een hulpoproep gedaan.

Alvast dank en tot snel, ik laat in elk geval weten hoe het afloopt!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2011 15:43
Auto: C5 berline 2.0 16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09552
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: grijs
Locatie: Rossum (gld)
Start hij niet of slaat hij niet aan? En als de startmotor wel rond gaat merk je dan dat de motor wel compressie heeft :?:
never get jealous when you see your ex with someone else because our parents taught us to give our used toys to the less fortunate
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
vermoedelijk toch tank leeg. Heb hetzelfde gehad, nog 70 km volgens de boordcomputer maar toch gestrand met lege tank..
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Ah, een zogenaamd Pack Harm type I
C4GP 2.0 16V LPG-G3
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Gooi eens wat brandstof in de tank en neem een startaccu mee.
Uitsluiten van mogelijkheden zou ik dit noemen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het lampje van de brandstof ging een paar kilometer eerder wel branden
Hans47 schreef:vermoedelijk toch tank leeg. Heb hetzelfde gehad, nog 70 km volgens de boordcomputer maar toch gestrand met lege tank..
Je weet toch ook hoeveel je gereden hebt sinds de laatste tankbeurt. :idea:

Ik kan er eigenlijk de klok wel op gelijk zetten, bij rond de 100km nog af te leggen afstand gaat het lampje aan (min 5L over) en iets onder de 40km verdwijnt de melding. Uiteindelijk verschil het verbruik van tank tot tank ook niet belachelijk veel dus komt de eerste melding altijd rond dezelfde afstand (800km) en volgt het verdwijnen van de actieradius ook altijd op schema. Dan weet ik sowieso dat 900km op de dagteller mogelijk moet zijn, maar gezien mijn tankgrootte is dan 950km ook nog mogelijk (weliswaar duimend).

Echter als je over het laatste stukje voor het einde van je rit relatief langzaam en zuinig rijdt, dan zal de actieradius in de laatste km (na het aangaan van het lampje) kunnen oplopen, start je daarna dan brandt het lampje nog steeds, maar zal de actieradius heel snel teruglopen, omdat je na een koude start veel onzuiniger rijdt. Dan kan de BC inderdaad binnen een paar km van 80 naar [--] gaan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Inderdaad, wanneer ik op de A28 naar Bilthoven rij, kom ik met volle tank zo een 1100km verder. Om na wat slingerweggetjes naar onze stacaravan, opeens binnen 10-15km nog maar een 800km te kunnen rijden voor tanken noodzaak is.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
waarom wachten jullie zolang om te tanken :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 aug 2010 23:38
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Locatie: voorhout
hollandse zuinigheid :D :D weetje wat dat kost :lol:
beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:00
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius
@ Allemaal: bedankt voor de snelle reacties! :smt038
Ik had niet verwacht op een zondagochtend zo snel een antwoord te krijgen en al helemaal niet zoveel. Hierbij de huidige stand van zaken:

Nadat ik deze topic gestart had ben ik met een andere auto naar de C5 gereden in de hoop dat ie het gewoon weer zou doen. 'Vol verwachting klopt ons hart op de bestuurdersstoel'; sleutel omgedraaid,... maar niks, hij gaat wel rond maar er kwam niet echt veel meer dan een enkel prutteltje. Na een paar keer te hebben geprobeerd zakte de spanning in en had ik zoiets van laat maar, misschien heb ik dadelijk nog wat accu nodig.

De digitale meter gaf overigens aan dat er nog 135km gereden kon worden. En het lampje van de benzinemeter brandde ook niet. Vreemd op zijn minst, gisteravond brandde het zeker weten. En kon ik ook maar 83 km... Maar achteraf bleek de auto wat scheef te staan, misschien dat het daardoor kwam. Ik kreeg ook de "laag oliepeil" melding

Vervolgens een 5 liter jerrycan benzine gehaald, mijn vader, startkabels en sleepkabel ook mee. Nou, eerst de benzine er maar in.

Hopplakee, lopen :oops:

Niks aan het handje, gewoon weer rijden. Raar. De digitale meter geeft met deze extra 5 liter benzine ook gewoon weer 135km aan net als zonder die 5 liter. Na een paar kilometer te hebben gereden staat ie nu op 129km te gaan.

Als je er even over nadenkt: als 83km juist zou zijn, zou 135 ook juist kunnen zijn als de auto iets scheef staat (weiland, blubber). Maar dan had ik na het toevoegen van die 5 liter een andere stand verwacht.

Anyway hij doet het weer en ik hoop echt dat het aan de benzine lag, of aan het ontbreken er van.
Mocht dit niet zo zijn dan meld ik me weer, trust me.

Inderdaad, waarom wachten we zo lang met tanken? Dat is iets raars. Maar vanaf nu gaan we gewoon voltanken, en bij halfvol, dan weer aftanken. Het is ook verstandiger om de auto niet met een lege tank naast de hut te zetten.

Nogmaals bedankt allemaal!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Als er staat: "nog 135 km te rijden" :shock:

Dan staat er eigenlijk: "Ik weet niet precies hoeveel er nog in de tank zit en ik gok dat je misschien nog 135km kunt rijden, maar het kan ook minder zijn". :smt203

Het is geen exacte meting zoals vroeger bij een mechanisch/elektrische meter.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een mogelijk probleem die ik ken is van de Astra. Daar zit een soort korfje met een pompje in de tank die het laatste restje benzine vast houdt. Dit voorkomt problemen bij bochten en scheve rijstanden met een bijna lege tank. Dat pompje wil bij de Astra wel eens de geest geven waardoor je bij weinig benzine in de tank soortgelijke problemen kunt krijgen.
Althans dit is van horen en zeggen.
Als je dit leest is dat ook een mogelijk probleem wat van toepassing kan zijn.

Of dit ook zo iets dergelijks zit bij de C5, geen idee,
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
willy4 schreef:waarom wachten jullie zolang om te tanken :smt017
Een van de voordelen van Diesel rijden (of benzine met een grote tank) is minder vaak naar de pomp te hoeven. Liever 1x veel tanken, dan 2x weinig. De tankduur scheelt (vooral met een Diesel ivm afvullen), maar het betalen nog meer. Als je ziet wat mensen hier bij de pomp halen... (België nog erger: ook bier!)

Daarnaast is het op Diesels ivm het FAP (Eolys) handiger om meer te tanken, zodat de toevoeging van Eolys nauwkeuriger kan zijn. (we verkeerden ooit in de veronderstelling dat het zelfs erg veel kon schelen, maar dat berustte op en misvatting)

Ik tank gewoon bijna altijd vol (dat geeft je de meeste vrijheid), tank alleen bij een pomp met korting en dan rijdt ik zeker door tot het lampje, omdat ik weet dat het lampje 100km is (iets te grote reserve bij Diesel). Daarna rijd ik dan nog door tot 50km, omdat dit overeen komt met wat ik vroeger op benzine deed (5L=50km), maar het hangt af van de planning en hoe ver ik ben van een goedkope tank. De prijzen kunnen hier nogal schelen, dus ik weet meestal bij het tanken al waar en wanneer ik weer ga tanken. Ik kan bovendien door mijn rijstijl aan te passen (100km/h op de snelweg ipv 140km/h) altijd wat extra afstand winnen, zelfs op de laatste 5L kan dit nog aardig schelen.

Het is ook een beetje aangeleerd/afgeleerd/aangeboren, mijn vader mag van mijn moeder nooit langer dan 1minuut met het reservelampje aan rijden, zelf gaat ze het liefst direct na het starten eerst even wat benzine tanken :lol: Zij houdt zich meer aan het amerikaanse systeem:

als het even kan een standaardbedrag tanken

Dat was daar altijd een rond bedrag bijv. 10dollar=~40L toen een Gallon nog $1 was, nu wat minder liters voor iets meer. Dat systeem houdt mijn vader ook aan voor de auto's waar hij nauwelijks mee rijdt (CX, Sm) wat iedere keer onhandig is bij een apk.

Ik ben slechts een keer echt zonder komen te staan (AX bergop) waar dus de helling in de weg zat, maar ik ben eens een benzinestation binnengerold (!) met de Sm. Maar dat had ermee te maken dat die vrijwel leeg was weggezet en wat lang moest warmdraaien om iets uit te zoeken voor een apk.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik rijd nooit door tot het lampje ( hoge uitzondering iig ) .... ;)
Maar dat is persoonlijk , bij een nieuwe/andere auto probeer ik het wel altijd uit zodat ik weet, hoe of wat ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Ik rijd eigenlijk altijd tot het lampje brand. Heeft me dus eenmaal een Pack Harm opgeleverd.

Ik kreeg op de snelweg naar huis eens de melding "emissiestoring" en de motor viel uit. Uitrollend nog net op een parkeerplaats kunnen komen. Verwachte eigenlijk dat ze na contact uit en aan zetten wel weer zou starten maar ook na enkele minuten de accu lost te hebben gehad wilde ze niet aanslaan.

Tijdens het wachten op de ANWB bedacht ik me dat 1 km eerder ik de melding laag brandstofniveau had gekregen maar ik zou nog 100 km kunnen rijden volgens de BC. Nu had ik de C5 een dag eerder redelijk leeg bij de dealer gebracht en die had ook proef gereden. Toen ik de C5 daar ophaalde gaf de BC aan dat ik nog 250 km zou kunnen rijden en dat was meer dan de BC aangaf toen ik de C5 daar gebracht had daarom dacht ik dat de dealer wat diesel had getankt om ook de proefrit te kunnen maken. Blijkbaar niet.

Dit de ANWB verteld en die heeft als eerste dus wat diesel in de tank gegooid. Probleem opgelost. Dus inderdaad niet altijd op de BC vertrouwen 8-)
Afbeelding
Plaats reactie