C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Ik rij nu twee jaar in een phase 3 met de electrische handrem.

In die periode heb ik al twee keer plotseling en onverwacht stilgestaan doordat de handrem activeerde. In beide gevallen doordat er iets (telefoon, zonnebril) tussen de pook en de handremknop lag en door het schakelen in de 2, 4 of 6e versnelling "in" de knop geduwd werd waardoor deze activeerde. Twee seconden later activeert de noodrem en sta je opeens stil.

Gelukkig in beide gevallen schadevrij, maar het scheelde de tweede keer niet veel. Ik weet ook niet of de remlichten het wel doen in dit geval, maar de auto achter mij was niet blij, en dat is zacht uitgedrukt.

Eigenlijk neig ik ernaar om dit als ontwerpfout te classificeren. Immers, de ruimte om de pook nodigt uit om dingen neer te leggen. Er is ook niet veel andere ruimte om dingen neer te leggen. En het knopje is zodanig ontworpen dat iets dat op die plek ligt vrij eenvoudig het knopje omhoog kan duwen en dus zo de noodrem kan activeren.

Ik vroeg me af of ik de enige ben die dit al eens heeft meegemaakt? Zo niet dan is het wellicht een idee om eens te kijken hoe Citroen hier over denkt. Immers, het kan zomaar een flink ongeval veroorzaken en Citroen is natuurlijk niet gebaat bij Toyota achtige perikelen.

Roel.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik ken het niet, maar is er niet iets zoals een dik stukje rubber er met tweezijdig tape er voor te plakken zoiets te voorkomen?
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Ik zou in het betrefende vakje niets meer opbergen als ik jou was, als dit al twee keer is gebeurt weet je nu wel wat de gevolgen kunnen zijn. Je hebt nu al twee keer geluk gehad. En het antwoord op je vraag: Als de handrem wordt bekrachtigd gaan de remlichten uiteraard niet branden. Dus de achterliggers zien niet dat je snel vertraagd. Bij een schade van een achterop jou auto knallende bestuurder zal jij altijd voor de schade moeten opdraaien en niet diegene welke achterop knalt.
Dus gewoon zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
MMm, ik heb altijd geleerd dat degene achter jou voldoende afstand moet houden en als ie er dan toch achterop klapt hij in eerste instantie verzekeringstechnisch fout zit.
Daarnaast zal de handrem zelf misschien geen remlichten activeren, maar de noodstop zou dat wel moeten doen. Daar zou hetzelfde mechanisme in werking moeten treden als je onverwacht heel hard remt met het pedaal waarbij de alarmlichten ook aanspringen (of heeft de Ph3 dat niet meer?)

Los daarvan, nog een mooie reden automaat te gaan rijden en niet nodeloos met een pook te blijven roeren :P
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
This Game schreef:Daarnaast zal de handrem zelf misschien geen remlichten activeren, maar de noodstop zou dat wel moeten doen. Daar zou hetzelfde mechanisme in werking moeten treden als je onverwacht heel hard remt met het pedaal waarbij de alarmlichten ook aanspringen (of heeft de Ph3 dat niet meer?)
Alarmlichten gaan bij de noodstop via de handremknop iig niet aan. Ik neem aan dat het bij hard remmen met het pedaal nog wel geactiveerd wordt, maar ik ben met deze auto nog niet in een dergelijke situatie terecht gekomen. In mijn vorige ph1 inderdaad wel een keer.
Los daarvan, nog een mooie reden automaat te gaan rijden en niet nodeloos met een pook te blijven roeren :P
:-).. Tja, toen ik hem kocht was 'ie alleen nog maar met de handgeschakelde 6 bak leverbaar. De automaat kwam pas een half jaar later ofzo. Anders had ik dat zeker overwogen!

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
This Game schreef:MMm, ik heb altijd geleerd dat degene achter jou voldoende afstand moet houden en als ie er dan toch achterop klapt hij in eerste instantie verzekeringstechnisch fout zit.
Dat vervalt alleen als jij verzuimt hebt de juiste waarschuwingen te geven (dus bv als de remlichten niet functioneren). Dat moet de achterligger dan natuurlijk wel aantonen overigens

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
roelbouwman schreef:In die periode heb ik al twee keer plotseling en onverwacht stilgestaan doordat de handrem activeerde. In beide gevallen doordat er iets (telefoon, zonnebril) tussen de pook en de handremknop lag
Dit lijkt me niet onverwacht. Je klaagt toch ook niet als er iets los onder je rempedaal terecht komt? Gewoon niks los laten liggen. Daarnaast kan je een zonnebril prima doormiddenbreken als je die klemtrekt tussen pook en handrem, helemaal als hij onder een pedaal terecht komt.

Je kunt overigens met de handrem achter nooit echt een echte noodstop maken, daarvoor moet je een handrem vóór hebben.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Bedankt voor de tip. Ik heb ook zo´n fijn plekje waar je net een telefoon, pakje sigaretten of zonnebril kwijt kan, vlak voor de handremknop. Alhoewel ik een automaat heb moet ik toch maar snel afleren dat plekje te gebruiken. want je kan natuurliijk met blind het object pakken net de knop mee omhoog trekken.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Dat risico lijkt me verwaarloosbaar. Je moet hem immers ook 2 seconden omhoog houden voordat de noodrem functie bekrachtigd wordt. Met de automaat is het dus volgens mij wel redelijk veilig. Al blijft die knop daar natuurlijk gewoon onhandig ontworpen.

Aan alle ph1 rijders die reageren zou ik zeggen: koop eerst een ph3, rij er een half jaartje mee en vertel dan nog eens moralistisch dat je "natuurlijk" niets neer moet leggen in dat vak. Let wel: het is namelijk de enige plek. buiten de passagiersstoel, waar je dingen neer kunt leggen in de ph3. Dat gebruikt dus iedereen voor dat doel. Die knop had gewoon anders ontworpen moeten worden zodat dit risico er niet was.

Roel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Als er een vakje zit, hoor je dat voor klein grut te kunnen gebruiken. Of je dat nou 'hoort' te doen of niet: als het vakje er zit mag dit niet optreden als je het gebruikt.

Overigens, bij de ph1 is het met de Lexia in te stellen of de knipperlichten aan gaan bij een noodstop. Misschien is dat bij de ph3 ook zo maar staat dat uit? Als dat zo is kun je in ieder geval proberen het te laten activeren.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
De PH1 heeft een soor filtbekleding over het middenconsole en vloer enz.
Daar blijft klitterband aan haken, mijn idee is dan een stukje over de knop heen en zo blokkeren!
En nu maar zeggen nee hoor alleen maar leer! :smt190
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
roelbouwman schreef:Aan alle ph1 rijders die reageren zou ik zeggen: koop eerst een ph3, rij er een half jaartje mee en vertel dan nog eens moralistisch dat je "natuurlijk" niets neer moet leggen in dat vak.
Je moet je gewoon realiseren dat alles wat los ligt een risico is en dan niet klagen dat het iets essentiëels raakt.
Het is ook geen "vakje", net zo min als het schelpje achter de deurklink een "vakje" is.
Daar is niks moralistisch aan.

@Ronald, de C6 heeft én een echt klein vakje (sleutels ed) bij de handrem én een dubbele middenarmsteun én gigantische deurvakken, dus daar is het al helemaal niet nodig spul te laten slingeren.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie