KoningBarend
KoningBarend
Probleem met C5 HPi 2003

Bericht door KoningBarend »

Vandaag een 2.0 HPi exclusive uit 2003 gekocht. Het hele dashboard licht op als een kerstboom, en ik ben na een ritje van 15 km stil komen te staan. Alsof de startonderbreker me gewoon niet meer wil laten gaan. Uiteindelijk is de auto weggesleept...

De auto heeft 111.000 km gelopen wat m.i. niet veel is voor de prijs (iets meer dan drie mille) en leeftijd.

Ik lees nu van allerlei horrorverhalen op dit forum over de HPI motor en krijg na lange tijd spontaan zin om weer te gaan roken van pure stress. Wat moet ik nu doen?

Groeten uit Breda
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
vandaag gekocht dus waarschijnlijk garantie

of je kan de koop nog ongedaan laten maken.


tip volgende keer eerst naar het forum gaan en je inlezen ;)

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
En sowieso laten uitlezen indien je de auto houdt .....
Maar het kerstboom effect heeft meestal te maken met het middendisplay :idea:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 90#p230690" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 jul 2009 11:19
Auto: break 2.0 hpi exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09012
Productienummer: 10543
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100200
Kleur: EXYB onyx noir
Contacteer:
Een hpi uit 2003??
Wie slim wil lijken, praat..
Wie slim wil worden, luistert..

mijn C5
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Misschien heel lang bij de dealer gestaan alvorens verkocht te zijn, zal de eerste niet zijn ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Com 2000 ?

EDIT : je bedoelt zeker, dat ale controle lampjes branden.

dan is het niet je com 2000, zeker laten uitlezen bij de dealer, dan wordt je zeker wijzer van.

succes met je HPi
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
Kees64
Kees64
8 jaar oud en maar 111000 km voor een diesel?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hpi is geen diesel ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
KoningBarend
KoningBarend
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003

Bericht door KoningBarend »

@Erwin79
Ik zie dat jij hetzelfde model rijdt. Moet ik me zorgen maken, in de zin van: koop ongedaan maken?

Ik zit er namelijk niet op te wachten dat ik de komende jaren in een rampmobiel moet rijden. Ik wil een auto best wat extra aandacht geven, maar het moet wel leuk blijven.

@allen
Ik heb elders in het forum gezien dat dit model/type een gevalletje apart is. Ik ben geen knutselaar maar een huis- tuin- en keuken automobilist met de voorliefde voor wat tegendraadse auto's. Als de C5 HPi een auto is voor de meer gevorderde Citroenrijders, dan hoor ik dat graag...

Klopt het trouwens dat dit type veel extra onderhoud en apart tanken vraagt (zwavelarm, 98)?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2009 18:28
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Locatie: Boxtel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
@Kees...de mijne is 8,5 jaar oud en heeft nu 103000 gelopen.Gekocht met 6jaar en 68000 km en de mijne is wel een diesel...maar wat wil dat zeggen? Geen goede auto of slecht bereden?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nogmaals Hpi & Hdi zijn totaal wat anders ...
Ron 98 is idd beter voor de Hpi ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 520
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:10
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Wilfred schreef:@Kees...de mijne is 8,5 jaar oud en heeft nu 103000 gelopen.Gekocht met 6jaar en 68000 km en de mijne is wel een diesel...maar wat wil dat zeggen? Geen goede auto of slecht bereden?

nee een dure grap en goed voor de staats schatkist :D
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2009 18:28
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Locatie: Boxtel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
@Xiphy dat klopt,maar als de eigenaar er genoeg van heeft,maakt dat niet uit. Maar goed...was even OT,sorry daarvoor. En inderdaad...ron 98 is beter voor de HPI
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
KoningBarend schreef:Vandaag een 2.0 HPi exclusive uit 2003 gekocht. Het hele dashboard licht op als een kerstboom, en ik ben na een ritje van 15 km stil komen te staan.
Kerstboom? die optie ken ik niet. Misschien moet je exact aangeven welk lampje en welke melding op de BC.
En waarom rijd je 15km door terwijl er meldingen zijn?
Alsof de startonderbreker me gewoon niet meer wil laten gaan.
De startonderbreker geeft een specifieke melding:

Code: Selecteer alles

STORING ELEKTRONISCHE
DIEFSTALBEVEILIGING
Uiteindelijk is de auto weggesleept.
Je mag een Citroën niet zonder meer slepen. Ik hoop dat er voorzichting mee omgesprongen is.
De auto heeft 111.000 km gelopen wat m.i. niet veel is voor de prijs (iets meer dan drie mille) en leeftijd.
inderdaad, maar dan weet je ook wel dat je wat opzij mag zetten voor onderhoud (eventueel achterstallig)
Ik lees nu van allerlei horrorverhalen op dit forum over de HPI motor en krijg na lange tijd spontaan zin om weer te gaan roken van pure stress.
Horrorverhalen zijn onzin.
Wat moet ik nu doen?
Niet in paniek raken en het probleem oplossen.
Het kan iets simpels zijn (slechte verbinding, slechte accu) of iets complexer. Maar na 15km is het vast niets specifieks met de HPi, behalve uiteraard als dat al aanwezig was.

Hoe is het met de verkoper? Garantie? Beunhaas? Particulier?
Een hpi uit 2003?
Dat kan prima, we weten het zeker als de TS zijn ORGA-nummer opgeeft.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Uitval van de HPi en vervolgens niet meer willen aanslaan heeft vaak te maken met de drukregeling van de brandstof. De mm computer beveiligt zichzelf ongeveer 10 min na een storing in de brandstofdruk. Vaak slaat de motor na ruim een kwartier met afgezet contact weer aan.

Maar hoe dan ook is dit een storing waar je zelf niet zoveel mee kunt, je bent aangewezen op een dealer, en liefst één met redelijk wat hpi-kennis.

Verder op je eerdere vraag over brandstof:
De HPi kan gewoon euro 95 aan, maar in de praktijk geeft het toch wat problemen, daarom is het inderdaad het beste om op 98 te rijden. De beste resultaten worden in de praktijk gehaald met Pura, of Ultimate.

Over de HPi:
Het is een vooruitstrevend motorconcept. In de praktijk komen er inderdaad een aantal specifieke storingen voor, die wel op te lossen zijn. Echter garandeert dat niet dat dezelfde storingen nooit weer opnieuw zullen optreden. Zo eerlijk moeten we dan wel weer zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie