marcelbest
marcelbest
hoe koelsysteem ontluchten

Bericht door marcelbest »

mijn vraag is hoe moet of kan ik mijn koelsysteem ontluchten van mijn 3.0 v6 bj 2002?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 mei 2009 14:15
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Rotterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Vorige week de radiateur vervangen, dus nog vers in mn geheugen.

Simpel:
- vullen met koelvloeistof
- warm laten lopen, vloeistofniveau in de gaten houden
- beetje gas geven, vloeistofniveau in de gaten blijven houden
- dan laat 'ie een grote boer en is het niveau flink gezakt
- weer bijvullen met koelvloeistof
- fan in de gaten houden
- fan gaat draaien
- dan laat 'ie weer een grote boer
- weer bijvullen met koelvloeistof
- beetje gas geven
- motor uitzetten en af laten koelen
- als 'ie koud is, weer wat koelvloeistof bijvullen

Officieel moet je de fans 2 keer laten draaien en een speciaal stuk voor op je expansievat hebben.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
En misschien helpt het om de ontluchtingsnippels open te draaien, dat scheelt een hoop geboer en kans op schade door een enorme luchtbel die de doorstroming kan blokkeren. Waar die nippels op een V6 zitten weet ik niet, maar kijk eens bij het schutbord bovenop de slang die de kachelradiateur in gaat en op de koelwaterslang die vanaf de radiateur voorin naar het thermostaathuis loopt. Grote kans dat je er daar 2 zult vinden. Die draai je tijdens het vullen een slagje open zodat de lucht kan ontsnappen. Vergeet niet om ze na het vullen weer dicht te draaien. :smt190
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 mei 2009 14:15
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Rotterdam
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Die zitten er niet, expansievat is het hoogste punt
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Het schijnt dat er op diverse plaatsen in het koelsysteem meerdere "hoogste punt" zitten, vandaar dat er wel degelijk ontluchtingspunten aanwezig moeten zijn. Vroeger werden de slangen/leidingen van het koelsysteem op "afschot" gemaakt zodat er maar een hoogste punt aanwezig was, maar ja er was dan ook veel meer ruimte over onder de motorkap. Op vandaag is iedere kubieke cm gebruikt en geen enkele ruimte meer over. Hierdoor kun je dus met het koelsysteem op meerdere hoogste punten uitkomen.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hier zie je de originele Citroën trechter op men V6.

Er zit wel degelijk een ontluchtingsnippel en het zit er niet voor niets!
De enige die ik me kan herinneren is die op de leidingen aan de kachelradiator, ongeveer thv de gasklep tegen het schutbord(stukkie naar onder).
Kan me niet meer herinneren of er een andere was...?

Afbeelding
Plaats reactie