Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Vandaag in de planning om een en ander aan te sluiten, maar het was me te warm.
En ik heb de vraag over het aansluiten op de 12V aansluiting in de achterbak ook nog eens bij JO neergelegd. Daar kreeg ik het advies om een stroomdraad vanaf de accu te trekken en niet via de aansluiting, en dus de BSI.
Ik had inmiddels begrepen dat de dealer waar ik een stuk draad en een zwevende zekering heb gehaald, het ook niet meer doet op de 12V in de achterbak.
En omdat ik niet weet hoeveel stroom de koelkast trekt tijdens het rijden, misschien te zwaar voor de gezekerde 15A, kies voor voor een geschakelde draad vaaf de accu.
Ik schakel het relais dan via de verlichting.
Johan
En ik heb de vraag over het aansluiten op de 12V aansluiting in de achterbak ook nog eens bij JO neergelegd. Daar kreeg ik het advies om een stroomdraad vanaf de accu te trekken en niet via de aansluiting, en dus de BSI.
Ik had inmiddels begrepen dat de dealer waar ik een stuk draad en een zwevende zekering heb gehaald, het ook niet meer doet op de 12V in de achterbak.
En omdat ik niet weet hoeveel stroom de koelkast trekt tijdens het rijden, misschien te zwaar voor de gezekerde 15A, kies voor voor een geschakelde draad vaaf de accu.
Ik schakel het relais dan via de verlichting.
Johan
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Ik snap niet waarom die 12V in de kofferbak daar ongeschikt voor zou zijn. Die is toch ook om bijv. een koelkastje op aan te sluiten? En wat maakt het nou uit of dat koelkastje in je kofferbak staat of in de caravan. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je zekering doorslaat. Ik heb er overigens nog een 10 ah zweefzekering tussen gezet, dus die gaat het eerste, in geval van....
Ik heb wel eens het idee dat die garages onnodig moeilijke oplossingen zoeken...
Ik heb wel eens het idee dat die garages onnodig moeilijke oplossingen zoeken...
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Het gaat niet om een "koelkastje" maar een vaste koelkast in een caravan die er op aangesloten wordt natuurlijk. Ik denk dat die al snel een 100 a 120watt vraagt. Maar ik blijf eigenlijk ook wel twijfelen over de extra klus van de kabel onder de auto door naar de accu leiden.
Aan de andere kant heb ik geen zin in storingen en problemen.
Zal dus wel de lange draad worden denk ik. En dan relais gestuurd via de verlichting. Dat zit in dezelfde hoek met de bedrading.
Johan
Aan de andere kant heb ik geen zin in storingen en problemen.
Zal dus wel de lange draad worden denk ik. En dan relais gestuurd via de verlichting. Dat zit in dezelfde hoek met de bedrading.
Johan
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nou als je niet onder de auto door wilt heb je twee mogelijkheden:
A: rechts achter in de kofferbak 12V aansluiting, kan op zich prima is reeds besproken
B: Links bij BSR achter bekleding op de dikke constante stroomdraad die is gezekerd met 30A rechtstreeks vanaf de accu. De tweede generatie BSR's haalt daar ookde voeding voor de koelkast vandaan!! Die schakelen ze in zodra de motor loopt. Je kunt dus via een relais hier rustig de voeding vandaan halen
Het grote nadeel van een draad onder de wagen door is dat deze vaak doorslijt op plaatsen waar hij tegen de carosserie oid aan ligt, vaak boven de achteras.
Op termijn krijg je vaak storingen hiermee, tenzij je hem secuur legt en op contactplaatsen een stukje benzineslang er omheen doet.
Dus eigenlijk heb je 3 mogelijkheden die allemaal kunnen.
A: rechts achter in de kofferbak 12V aansluiting, kan op zich prima is reeds besproken
B: Links bij BSR achter bekleding op de dikke constante stroomdraad die is gezekerd met 30A rechtstreeks vanaf de accu. De tweede generatie BSR's haalt daar ookde voeding voor de koelkast vandaan!! Die schakelen ze in zodra de motor loopt. Je kunt dus via een relais hier rustig de voeding vandaan halen
Het grote nadeel van een draad onder de wagen door is dat deze vaak doorslijt op plaatsen waar hij tegen de carosserie oid aan ligt, vaak boven de achteras.
Op termijn krijg je vaak storingen hiermee, tenzij je hem secuur legt en op contactplaatsen een stukje benzineslang er omheen doet.
Dus eigenlijk heb je 3 mogelijkheden die allemaal kunnen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Wat is BSR?
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat is de trekhaakmodule die op CAN carosserie wordt aangesloten. Deze module "maakt" de signalen/spanningen voor de trekhaakstekker.
De ph 1 heeft deze niet, alle Full-CAN auto's wel. Dus ph2 en 3 wel.
De ph 1 heeft deze niet, alle Full-CAN auto's wel. Dus ph2 en 3 wel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
BJG,
A: Waar rechts achterin, of doel je dan op de aansluiting van de 12Volt stekker?
B:Er zit daar links(achter de bestuurder dus) in de bundel van de auto een dikke licht bruine draad. Na een splitter gaat deze over in rood en rood/geel(dacht ik) Is dat de constante 12 Volt?
Kan ik dan daar vanaf tappen?
Johan
A: Waar rechts achterin, of doel je dan op de aansluiting van de 12Volt stekker?
B:Er zit daar links(achter de bestuurder dus) in de bundel van de auto een dikke licht bruine draad. Na een splitter gaat deze over in rood en rood/geel(dacht ik) Is dat de constante 12 Volt?
Kan ik dan daar vanaf tappen?
Johan
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@JHV:
Bij A bedoel ik inderdaad de 12V stekker, daar is reeds genoeg over gezegd.
Bij B bedoel ik de dikke voedingskabel van de BSR links in de kofferbak achter de bekleding. Het is een dikke draad met een zwarte stekker op de BSR. Daarmee wordt de BSR gevoed, daar haalt ook het nwe type BSR zowel de laadstroom als de constante stroom ook gewoon uit. Beide op BSR gezekerd met 15 A. Je zult alleen een relais moeten gebruiken om hem te schakelen. Deze draad is gezekerd in de zekeringkast naast de bsi met 30 A.
gezien de afzekering van zowel de constante als de laadstroom met 15A is dit gewoon genoeg voor een dergelijke aansluiting. Een caravan koelkast trekt gemiddeld 7 A.
Bij A bedoel ik inderdaad de 12V stekker, daar is reeds genoeg over gezegd.
Bij B bedoel ik de dikke voedingskabel van de BSR links in de kofferbak achter de bekleding. Het is een dikke draad met een zwarte stekker op de BSR. Daarmee wordt de BSR gevoed, daar haalt ook het nwe type BSR zowel de laadstroom als de constante stroom ook gewoon uit. Beide op BSR gezekerd met 15 A. Je zult alleen een relais moeten gebruiken om hem te schakelen. Deze draad is gezekerd in de zekeringkast naast de bsi met 30 A.
gezien de afzekering van zowel de constante als de laadstroom met 15A is dit gewoon genoeg voor een dergelijke aansluiting. Een caravan koelkast trekt gemiddeld 7 A.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Dank voor je reactie, A is inderdaad duidelijk besproken. En B is me nu ook duidelijk. Er zit daar maar 1 dikke draad, de lichtbruine.
Johan
Johan
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
De constant stroom is aangesloten en werkt! geschakeld via de verlichting en stroom getrokken vanaf de 12V aansluiting. Inmiddels ook de dikke 12V gevonden. Maar de andere draad was simpeler af te takken.
Via caravan forum is me duidelijk dat het type koelkast wat wij gebruiken tijdens de rit hooguit een 9 ampere trekt. Die aansluiting is 15 ampere gezekerd en de bekabeling is 2.5 4/mm.
Volgende week even voor proef de caravan erachter.
Dank voor alle reacties en overwegingen.
Johan
Via caravan forum is me duidelijk dat het type koelkast wat wij gebruiken tijdens de rit hooguit een 9 ampere trekt. Die aansluiting is 15 ampere gezekerd en de bekabeling is 2.5 4/mm.
Volgende week even voor proef de caravan erachter.
Dank voor alle reacties en overwegingen.
Johan
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Deze ochtend dus de caravan gehaald, stekker aangesloten en alle verlichting werkte prima.
Alles is goed gegaan, ook de recent aangesloten constant stroom werkte voor de koelkast.
Maar deze middag wilde ik wegrijden en opeens een storingsmelding op het display: knipperlichten kapot!!! (oid)
Rondom gelopen en alle 3 de knipperlichten deden het, ze knipperden wel snel. De caravan even weer aangesloten en geen storingsmelding meer en normale knipper snelheid. Stekker los en de versnelling.
Een losse stekker (van 13 naar 7 polige adapter) aangesloten en ook dan blijft de versnelling in het ritme van de clignoteur en d estoringsmelding.
Bij de deler voor een check, de monteur keek in de stekkerdoos en zei: "aha, ik zie het al geen contact/breek pennetije meer", "afgebroken?"
Er moest een nieuwe stekkerdoos aan. Maar de oude stekkerdoos blijkt nooit een maak/breek contact te hebben gehad!
Een nieuwe stekkerdoos gehaald, maar het maak/breek contact is voor aansluiting 2, de mistlamp.
Heeft iemand een tip wat verder te doen, wat is de zekering van de knipperlicht instalatie, staat niet in instructieboekje. Waar zit het relais hiervan, en welk nummer?
Johan
Alles is goed gegaan, ook de recent aangesloten constant stroom werkte voor de koelkast.
Maar deze middag wilde ik wegrijden en opeens een storingsmelding op het display: knipperlichten kapot!!! (oid)
Rondom gelopen en alle 3 de knipperlichten deden het, ze knipperden wel snel. De caravan even weer aangesloten en geen storingsmelding meer en normale knipper snelheid. Stekker los en de versnelling.
Een losse stekker (van 13 naar 7 polige adapter) aangesloten en ook dan blijft de versnelling in het ritme van de clignoteur en d estoringsmelding.
Bij de deler voor een check, de monteur keek in de stekkerdoos en zei: "aha, ik zie het al geen contact/breek pennetije meer", "afgebroken?"
Er moest een nieuwe stekkerdoos aan. Maar de oude stekkerdoos blijkt nooit een maak/breek contact te hebben gehad!
Een nieuwe stekkerdoos gehaald, maar het maak/breek contact is voor aansluiting 2, de mistlamp.
Heeft iemand een tip wat verder te doen, wat is de zekering van de knipperlicht instalatie, staat niet in instructieboekje. Waar zit het relais hiervan, en welk nummer?
Johan
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
heh, mijn vraag was weg??? Ik begrijp dat je er voor het overzicht 1 draadje van gemaakt hebt, maar zo is mijn directe vraag niet meer duidelijk.
Ik deed er net nog een ontdekking bij: wanneer ik de verlichting aanzet zijn er (solo) geen storingsmeldingen meer en knipert de instalatie in een normaal tempo
Maakt dit meer duidelijk?
Vanavond zal ik verder alle bedrading nalopen van de constant 12V die ik heb afgetapt en het relais van de verlichting!!!!! Aangesloten aan d ekabel van de trekhaak kabel, dus na de trailerunit.
Mogelijk dat dit een probleem geeft. Ik zal ook de massa aansluitingen nalopen. De stekkerdoos is inmiddels vervangen, geeft geen verandering.
Johan
Ik deed er net nog een ontdekking bij: wanneer ik de verlichting aanzet zijn er (solo) geen storingsmeldingen meer en knipert de instalatie in een normaal tempo
Maakt dit meer duidelijk?
Vanavond zal ik verder alle bedrading nalopen van de constant 12V die ik heb afgetapt en het relais van de verlichting!!!!! Aangesloten aan d ekabel van de trekhaak kabel, dus na de trailerunit.
Mogelijk dat dit een probleem geeft. Ik zal ook de massa aansluitingen nalopen. De stekkerdoos is inmiddels vervangen, geeft geen verandering.
Johan
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De BSR-module is geinstalleerd, daarom krijg je de melding knipperlicht defect.
De BSR denkt dat er een aanhanger gekoppeld zit en meet toch geen belasting. Daarom gerereet hij een storingsmelding over CAN-carosserie. De BSI weet dat er een BSR is aangeloten en geeft dus een melding op je display. tevens laat hij de raw sneller knipperen als waarschuwing.
Je kunt:
A: de bsr wegleren uit de bsi, de bsi negeert het signaal en je krijgt geen melding meer
B: De stekkerdoos vervangen door een originele doos, waarin de schakelaar aangesloten wordt op de 2 draden (ik dacht de grijze en de bruine draad) uit de bsr om zodoende de bsr van info te voorzien of de aanhanger wel of niet is aangesloten.
Een doos met switch voor uitschakeling van nr2 mistlamp gaat niet werken zoals je gemerkt hebt.
De BSR denkt dat er een aanhanger gekoppeld zit en meet toch geen belasting. Daarom gerereet hij een storingsmelding over CAN-carosserie. De BSI weet dat er een BSR is aangeloten en geeft dus een melding op je display. tevens laat hij de raw sneller knipperen als waarschuwing.
Je kunt:
A: de bsr wegleren uit de bsi, de bsi negeert het signaal en je krijgt geen melding meer
B: De stekkerdoos vervangen door een originele doos, waarin de schakelaar aangesloten wordt op de 2 draden (ik dacht de grijze en de bruine draad) uit de bsr om zodoende de bsr van info te voorzien of de aanhanger wel of niet is aangesloten.
Een doos met switch voor uitschakeling van nr2 mistlamp gaat niet werken zoals je gemerkt hebt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Is het niet zo dat je (ook?) foutmeldingen krijgt als je bij een Phase 2 geen BSR module gebruikt?
Welke dat zijn is tamelijk onvoorspelbaar, en zó lees ik JHV's verhaal ook een beetje.
Maar laat hij maar vertellen of die module er inderdaad tussen zit.....
Groet,
JW
Welke dat zijn is tamelijk onvoorspelbaar, en zó lees ik JHV's verhaal ook een beetje.
Maar laat hij maar vertellen of die module er inderdaad tussen zit.....
Groet,
JW



