Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Tja, de wetgeving loopt nog wel eens asynchroon van de praktijk. Juist de Prius is een mooi voorbeeld. De BPM/MRB-vrijstelling/bijtelling is bepaald op basis van het verbruik, gemeten volgens een bepaalde methode. De methode die de wet toepasselijk acht is echter niet representatief voor gemiddeld autoverbruik. Als gevolg daarvan is het werkelijke verbruik hoger dan de opgegegen norm. Het zou zo maar kunnen zijn dat een fabrikant, dit wetende, de electronica zo aanpast dat juist onder genoemde norm het verbruik zo gunstig mogelijk is.
Oneerlijk? Tja. That's the way it works. Zo zijn er ook mensen die klagen dat schoolboeken tegenwoordig gratis zijn terwijl ze nu niet en nooit niet kinderen (gaan) hebben maar er wel voor opdraaien.
Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat LPG een afvalproduct is, dat, als het niet als autobrandstof werd ingezet, toch afgefakkeld zou worden en daarom sowieso accijnsvrij zou moeten zijn. Inmiddels is echter wereldwijd de vraag naar LPG zodanig, dat het werkelijk geproduceerd moet worden. Dit om even te laten zien dat het van belang is alle feiten in ogenschouw te nemen.
Dat overigens een LPG-auto qua CO_2-uitstoot beter is dan mijn diesel geloof ik acuut...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
29 jun 2011 14:09 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Waarom betaal ik dan nog steeds meer wegenbelasting dan sowieso een normale benzinewagen als ik minder CO2 en aanmerkelijk minder NOx-en en andere troep uitstoot. Een Prius is, naast het niet zijn van een complete familiewagen en aartslelijk zijn, voor mij sowieso geen optie omdat ik alleen lange trajecten rijdt en hij dan sowieso alleen benzine wegstookt. Daarnaast vraag ik me af waarom het afvalprobleem (BATTERIJEN) van deze zgn milieuwagens niet meegenomen wordt in de milieubelastingsafwegingen. Een nieuw batterij-pack kost eerst een XXXs-vermogen en daarbij zijn de oude batterijen zijn puur chemisch afval. En nog interessanter. Het grootste deel van het Prius wagenpark zijn nog steeds de oudere versies die op benzine (en de meeste leasers rijden langere benzine trajecten) zwaar vervuilend zijn. Zolang er geen serieuze grotere (EN NORMAAL GEPRIJSDE) hybrides gebouwd worden zijn deze alleen interessant als bedrijfswagens en mensen met teveel geld. Leuk Detail : Gisterenavond de C-Zero/Peug ION gezien. 35 Mille (fl 77.130  ) voor een dergelijk gebakkie. € 10.000 duurder dan mijn C5 in nieuwstaat  ? ROFLOL (x1000)
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
29 jun 2011 14:39 |
|
 |
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Maarten schreef: Dat overigens een LPG-auto qua CO_2-uitstoot beter is dan mijn diesel geloof ik acuut... Dan moet je wel een veel nieuwere auto met die van jou vergelijken. Een C5 PhI op LPG stoot ruim meer CO2 uit dan jou hdi.
|
29 jun 2011 14:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Het verhaal vd accu's wordt in dat andere draadje al ontkracht: 1) omdat de accu's in de praktijk veel langer meegaan dan verwacht. (200dkm ipv 100dkm, Toyota geeft 10jr garantie) 2) omdat ze 100% gerecycled worden. Net zoals het grootste deel van (alle) auto's zelf, btw. CitroFrance schreef: Daarnaast vraag ik me af waarom het afvalprobleem (BATTERIJEN) van deze zgn milieuwagens niet meegenomen wordt in de milieubelastingsafwegingen. Een nieuw batterij-pack kost eerst een XXXs-vermogen en daarbij zijn de oude batterijen zijn puur chemisch afval.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 jun 2011 14:58 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Ja maar je vergeet dat een LPG aanmerkelijk minder andere troep (o.a. NOx-en e.v.a.) uitstoot.
Iedereen praat echter alleen over CO2. Gevalletje tunnelvisie
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
29 jun 2011 14:59 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
EvilTwin schreef: Het verhaal vd accu's wordt in dat andere draadje al ontkracht:
Point taken
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
29 jun 2011 15:01 |
|
 |
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
EvilTwin schreef: Het verhaal vd accu's wordt in dat andere draadje al ontkracht: 1) omdat de accu's in de praktijk veel langer meegaan dan verwacht. (200dkm ipv 100dkm, Toyota geeft 10jr garantie) 2) omdat ze 100% gerecycled worden. Net zoals het grootste deel van (alle) auto's zelf, btw. CitroFrance schreef: Daarnaast vraag ik me af waarom het afvalprobleem (BATTERIJEN) van deze zgn milieuwagens niet meegenomen wordt in de milieubelastingsafwegingen. Een nieuw batterij-pack kost eerst een XXXs-vermogen en daarbij zijn de oude batterijen zijn puur chemisch afval. Ontkracht is een groot woord; het wordt in normale proporties geplaatst. Feit blijft dat de CO2 uitstoot bij de productie van de auto niet wordt meegerekend in de BPM. Hoe terecht en verstandig zijn die fiscale subsidies nou eigenlijk als je alles meeneemt (productie, transport, verbruik tijdens levensduur en recycling)? Niemand in Den Haag die zich daar volgens mij druk om maakt.
|
29 jun 2011 15:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Ook dat is niet relevant. Energie is ongeveer 30% van de kosten van een nieuwe auto (hybride of niet). Dat is sowieso minder dan het verbruik over de levensduur, vandaar dat het lonend is om zuinigere en schonere auto's het wagenpark te laten vervangen. Het exacte omslagpunt is wel te berekenen en ligt, door de brandstofbeparing met hybride aandrijving vroeger niet later. Je betaalt dus wel degelijk BPM over de energie, want de fabrikant moet betaald worden voor de energie die hij inkoopt. Als hij dat niet doet is zijn prijs niet kostendekkend. Je betaalt bij een nieuwe auto niet alleen voor het glas, rubber en staal etc. (waarin al een groot aandeel energie), maar ook voor de energie die het gekost heeft die delen te maken en het totaal, evenals de verlichting in de fabriek of het schone water voor de verfstraat. Vandaar dat met het oplopen van brandstofprijzen, de grondstoffen mee omhoog lopen. Het is alleen ondoenlijk voor autofabrikanten deze stijgingen consequent door te berekenen. Maar ergens wordt er voor betaald! Als je denkt dat dit oneerlijk is dan moet je je dus afvragen of we niet het gebruik van water, stroom, brandstof voor fabrikanten duurder moeten maken in de vorm van een directe CO_2 heffing. Die is er maar in beperkte mate: linkHet invoeren op algemene schaal hiervan zou ongetwijfeld auto's duurder maken. Maar in "den haag" heeft men dit dus al wel ingevoerd.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 jun 2011 16:29 |
|
 |
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
De productieprijs zegt eigenlijk bijna helemaal niets over de CO2 uitstoot daarbij. Doorgaans zal CO2 neutraal produceren eerder duurder dan goedkoper zijn. Kortom, je lult recht wat krom is: je kunt zo de politiek in ET!
|
29 jun 2011 17:14 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Natuurlijk wel. Energie kost geld, meer energie kost meer geld. Meer energie gebruiken betekent meer CO_2 uitstoten. Het is niet helemaal lineair, maar meer is wel meer.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 jun 2011 18:08 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Henk Hulde schreef: De productieprijs zegt eigenlijk bijna helemaal niets over de CO2 uitstoot daarbij. Doorgaans zal CO2 neutraal produceren eerder duurder dan goedkoper zijn. Kortom, je lult recht wat krom is: je kunt zo de politiek in ET! Ik ben vanmiddag bij een bedrijf op bezoek geweest die volgens de geldende overheidsregels nagenoeg CO2 neutraal gaan produceren. http://www.gasopslagbergermeer.nl/natuu ... vervuiling" Nu hebben ze nog gascompresoren staan die slechts een rendement hebben van 15% De oplossing; We plaatsen elektrisch aangedreven compressoren. Als je je dan bedenkt dat deze fabriek een vermogen gaat opnemen van 150 MW dan kan ik rustig stellen dat de overheid de weg echt een beetje kwijt is, of ze snappen iets niet 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
29 jun 2011 19:26 |
|
 |
Henk Hulde
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00 Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
EvilTwin schreef: Meer energie gebruiken betekent meer CO_2 uitstoten Volgens mij is mijn huidige, en wordt mijn nieuwe C5 met CO2 vrije kernenergie in elkaar gezet. Dat scheelt meteen alweer 30% CO2, ik ben goed bezig volgens mij! Mag ik mijn C label nu donkergroen maken? Volgens mij bedoelde je met niet helemaal lineair eigenlijk helemaal niet lineair, dat pleit eens te meer voor een politieke carriere. Wist je trouwens dat mijn naar Nederlandse maatstaven milieuvervuilende (lees hoogbelaste) diesel in veel landen als uitermate milieuvriendelijk wordt gezien? Ik voel mij persoonlijk altijd een stuk opgewekter als ik de grens over ga (maar dat kan ook zijn omdat ik dan meestal op vakantie ga). @Klussie: het doel heiligt de middelen!
|
29 jun 2011 21:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 en CO2
Je gaat er ten onrechte vanuit dat alle energie in je auto in Frankrijk uit de kraan komt, (waarschijnlijk <50%) dat Frankijk 100% kernenergie is (~85% iirc) dat Kernenergie CO_2 neutraal is (niet zo). Daarnaast is de productie van iets heel essentiëels als bijv staal sowieso niet kernenergie, of het transport over water (bij een prius is dat zo'n 10% van de totale productie energieverbruik). Komt je nieuwe C5 per boot, trein of trailer?
Jouw Diesel (of de mijne) is niet hoogbelast vanwege milieuredenen, maar die is hoogbelast om een deel van de accijnskorting terug te verdienen. Die accijnskorting is er om Nederland een transportland te houden.
Je investeert dus met de aankoop van je Diesel mee in Nederland-transportland en vervolgens win je dat terug door goedkopere brandstof te rijden. Omdat dit per definitie over een grotere afstand moet, zul je ook meer wegenbelasting gaan betalen. Dat laatste is idd disproportioneel veel, een gestaffeld MRB systeem op uitstootklasse zou veel beter zijn, maar dan gaan oldtimer rijders weer klagen.
Desalniettemin kan het nog steeds lonend zijn om Diesel te rijden.
Een CO_2 tax in de brandstof zou ook heel zuiver zijn, maar dan wel graag afrekenen per kilo: dus afrekenen aan de pomp per kilo en belast per kilo CO_2 uitstoot, minus de korting voor hernieuwbare brandstofaandeel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2011 10:29 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|