Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Nauwkeurigheid boordcomputer
Auteur |
Bericht |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Klaverblaadje schreef: BJG schreef: Waar ik verder wel benieuwd naar ben is het daadwerkelijke verbruik van de 16 hdi's van onze clubleden. Werkelijk verbruik, dus niet volgens de opgave van de boordcomputer. Ik kwam met mijn Ph2 1.6HDIF altijd uit rond de 1:17,6 met iets betere cijfers tijdens een lange rit naar Spanje. Absolute kampioen was Roman, die haalde vaak 1:20 en dat heb ik nooit gered. Die 1:17,6 haal ik alleen als ik er echt voor ga zitten. Net mijn laatste rit ingevoerd, gereden met motortrailer, haalt mijn gemiddelde naar 6.1 l/100km
_________________
|
25 mei 2010 11:46 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Een oud draadje maar eens optillen; ik ervaar een groot verschil in het aangeven van de BC en de werkelijkheid van verbruik. En dan zijn er 3 dingen die ik bedoel: - A) aangegeven verbruik tijdens het rijden - B) aangegeven gemiddelde tussen 2 tankbeurten, - C) werkelijke aantal liters.
A) tijdens het rijden over de A28 zie ik regelmatig 1 op 18 a 1op 20 staan. Natuurlijk bij heuveltje op, of harde tegenwind ook 1 op 14 a 1 op 15. Dat is dan een 350km snelweg en een 20km stad en 60km weg. B) gemiddelde tussen 2 tankbeurten staat dan bv op 1 op 16.3 of 1 op 16.8. C) De praktijkproef is dan 1 op 14 tot 1 op 15.
Ik weet natuurlijk dat stadsritten meer brandstof vragen, maar ik heb dit nu gemeten na 2 weken 2 keer een rit over de snelweg(700km). En niet half stad - half snelweg.
Zijn dit rare getallen als ik ze zo opschrijf, dus is er bij jullie ook (zovee)l verschil tussen de BC en de brandstofpomp? Geen idee of de goede bandenmaat erin staat. wat me ook nog opvalt is dat de gereden gemiddelde snelheid na 2 riiten via de a28 op een 65-70km/h staat. Terwijl het maar een 20 km 60km/h wegen zijn en 680 km een 110- 120km/h. Is dit laatste bij jullie ook zo? Johan
|
20 jun 2011 21:13 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Heb je ook een tellerafwijking (die voor je snelheid)? Als die redelijk nauwkeurig is denk ik dat de bandenmaat wel goed is.
Mijn BC is trouwens te pessimistisch. Bij tanken zit ik op ongeveer 6.3/100km terwijl de BC tussen de 7.1 en 7.3 aangeeft.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
20 jun 2011 21:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Ik herken het verhaal dat JW schrijft:
Ook mijn BC geeft een veel te laag verbruik aan.
A: Bij constant rijden tussen de 80 en 90 km/h 1 op 30 B: Gemiddeld tussen tankbeurten 1 op 20
Werkelijk is het verbruik ongeveer 1 op 16,5 gemiddeld over een aantal tankbeurten.
Bij mij klopt de snelheidsmeter exact (geeft 1 km/h teveel aan) en de bandenmaat is correct. Verder heb ik ook geen mankementen aan motor of brandstofsysteem.
De BC is gewoon bijzonder onnauwkeurig. Ik heb ook het gevoel dat bij veel snelwegkm de nauwkeurigheid afneemt. De BC is ook niet in te leren of bij te regelen in de bsi.
De gemiddelde snelheid lijkt bij mij redelijk-goed te kloppen. @JW wil je gemiddeld 75 km/h rijden dan moet je echt vrijwel uitsluitend op de snelweg rijden. Je kunt de gemiddelde snelheid best redelijk controleren door op de cruise control even de bc te resetten, en dan zodra je moet afremmen of de cruise uitschakelt even te controleren welke gem snelheid er staat.
Ik ben er aan gewend, dat een aangegeven verbruik van 1 op 20 ongeveer 1 op 16,5 is. Maar zelfs dat is niet geheel constant het geval. Niets om je zorgen over te maken, maar wel weer vreemd, het moet toch in principe nauwkeriger kunnen.
Maar een schrale troost: Mijn zwager rijdt Volkswaggel en tijdens onze gezamelijke vakantie week zijn BC nog meer af dan de mijne.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 jun 2011 22:57 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Ik heb dat ook JHV. Mijn snelheid en gemiddelde snelheid komen aardig overeen. Ook mijn snelheidsmeter geeft bijna geen verschil aan (en mijn cc ook niet). Ik gokte eens dat hier ook een verschil in zat; cc op 88 km/u en prompt kon ik enkele weken later in "Geflitst" mijn verhaal kwijt.
Mijn gemiddeld verbruik is hoger dan de bc aangeeft. Ik gebruik Spritmonitor om mijn gemiddeld verbruik een beetje in de gaten te houden.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
20 jun 2011 23:30 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Dank voor de reacties. Ik gebruik de nederlandse autoverbruik.nl om het verbruik inzichtelijk te houden. De teller geeft tov de navigatie een klein verschil aan. Op de teller 90 km/h is op de navigatie een 88km/h. Bij 120 op de teller is dat dan een 117 km/h GPS. In het display geeft staat dan de snelheid van de GPS - 1 km. Dus display 118, GPS 117, teller 120. Johan
|
21 jun 2011 22:08 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Je moet gewoon niet uitgaan van een vals gevoel van nauwkeurigheid. 1op15 en 1op 16 zijn gewoon hetzelfde. (6,25L/100km en 6,6L/100km) Zelfs 1op14 en 1op17 wijken daar maar -7% en +6% van af. Als je de dan afwijking van banden (3%) en snelheidsmeter (3%) in ogenschouw neemt (GPS is ook niet exact), evenals de verschillen van tankbeurt naar tankbeurt en hoe vol je de tank gooit (55L of 75L), dan snap je dat je jezelf gek maakt met dit soort vragen.
Daarbij is het gemiddelde van 5L/100km en 7L/100km weliswaar 6L/100km, maar uitgedrukt in 1opXX wordt dat: 1op20 + 1op14,3 = 1op16,6
Gebruik de BC gewoon waar die voor bedoelt is: om jezelf wat extra houwvast te geven bij zuinig rijden en een aardige indicatie van de resterende actieradius. De absolute getallen zijn niet echt interessant, behalve als je Diesel plotseling 1op12 gemiddeld gaat doen.
NB snelheid komt uit de voorwielen (die bij snelheid slip vertonen) de afstand komt uit de achterwielen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 jun 2011 12:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Ik begrijp best dat het vragen oproept wanneer de BC op 1/10 nauwkeurig het gemiddelde verbruik aangeeft, terwijl hij in de praktijk nog niet eens in staat is om de werkelijkheid dat met een nauwkeurigheid van 1 (plus of min 1) te benaderen. Ik zit er niet mee mar frappant is het wel. EvilTwin schreef: JNB snelheid komt uit de voorwielen (die bij snelheid slip vertonen) de afstand komt uit de achterwielen. Waar haal je dat vandaan???
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 jun 2011 22:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Zoek maar op. Het staat in de beschrijving van het ESP systeem (ABS geeft nml de snelheid en afstand aan de CAN doorgeeft) pag 85-90 C5_Doc_3.pdf Code: a - Calcul de la vitesse du véhicule La vitesse du véhicule est déterminée à partir de la moyenne arithmétique des roues avant motrices. La précision de ce calcul est de ± 2,5%. b - Calcul de la distance La distance est calculée à partir de l'information obtenue grâce aux capteurs des deux roues arrière. c - Calcul de l'accélération longitudinale L'accélération longitudinale est calculée à partir des capteurs montés sur les roues non motrice. Zoals ik al eerder zei: het was slimmer geweest om alleen weergave in L/100km te doen en wel met stappen van 0,5L (dus 5,5..6..6,5..7..etc).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 jun 2011 23:51 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Je hebt gelijk ET, ik heb altijd gedacht dat ESP het gemiddelde nam van de 4 wielen als snelheid. Ook in de citroen documentatie werkingsprincipe ESP van recentere modelen dan de ph1 vind ik het terug.
Het heeft er denk ik ook mee te maken dat de afgelegde afstand van de voorwielen in bochten groter is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jun 2011 22:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Nauwkeurigheid boordcomputer
Zuiver rollend is de afstand voor al groter, neem je slip mee dan wordt dat nog meer.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jun 2011 17:04 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|