Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Mag altijd,
Overigens hoe vaak is de complete ontluchtprocedure reeds gedaan? En betreft het ESP 8.1?
Zo ja, dan is er misschien nog een andere mogelijkheid.
Overigens hoe vaak is de complete ontluchtprocedure reeds gedaan? En betreft het ESP 8.1?
Zo ja, dan is er misschien nog een andere mogelijkheid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De totale ontluchtingsprocedure is, vóór de laatste aktie mbt de achter remmen, enige malen herhaald.
En bij die achterremmen wissel zijn de klauwen er helemaal af geweest, met enigszins ingedrukt rempedaal. Daarna zijn ze ontlucht, waarbij bleek dat er geen lucht in de klauwen zat.
Heb jij twijfels of ze nu wel goed ontlucht zijn, is dat een relatie naar dat kraken?
En hoe vind ik die verwijzing naar ESP 8.1, is dat een Softwarematige aanduiding?
Met een logische vraag: waaraan denk je nu?
Tot slot: ik kom graag nog een keer bij je langs
Groet,
JW
En bij die achterremmen wissel zijn de klauwen er helemaal af geweest, met enigszins ingedrukt rempedaal. Daarna zijn ze ontlucht, waarbij bleek dat er geen lucht in de klauwen zat.
Heb jij twijfels of ze nu wel goed ontlucht zijn, is dat een relatie naar dat kraken?
En hoe vind ik die verwijzing naar ESP 8.1, is dat een Softwarematige aanduiding?
Met een logische vraag: waaraan denk je nu?
Tot slot: ik kom graag nog een keer bij je langs

Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Is dat kraken niet gewoon een gevolg van het aanknijpen van de remblokken op de schijven, waarbij een minimale verplaatsing optreedt? Of gewoon ingesloten remstof wat dit veroorzaakt? Lijkt mij niet veel kwaad te kunnen.
Even wielen demonteren en een spuitbus remmenreiniger half leegspuiten en probleem opgelost, lijkt me.
Even wielen demonteren en een spuitbus remmenreiniger half leegspuiten en probleem opgelost, lijkt me.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dat kan, hoor JW. Waar vet hoort te zitten blijft het ook zitten en wordt niet zo snel uitgespoeld met een paar drukken op de spuitbus.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club extreme Fan


Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De ESP versie is te zien als je hem uitleest met de lexia,
het is de versie die in 2007 in gebruik is in verschillende modellen, waaronder de c4 picasso. Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe je het verder nog kunt controleren, dat zal ik proberen nog even uit te zoeken.
Kun je me de laatste 8 van het chassisnummer even pb-en?
De diagbox kent namelijk toch nog verschillende ontluchtprocedures, wellicht is daar nog iets te proberen, omdat een verkeerde procedure is gebruikt. Ook de voedingsdruk op het remsysteem met een ontluchtpapparaat waarover we reeds spraken is bijvoorbeeld bij de c4 picasso ESP8.1 specifiek meer dan 2 bar
het is de versie die in 2007 in gebruik is in verschillende modellen, waaronder de c4 picasso. Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe je het verder nog kunt controleren, dat zal ik proberen nog even uit te zoeken.
Kun je me de laatste 8 van het chassisnummer even pb-en?
De diagbox kent namelijk toch nog verschillende ontluchtprocedures, wellicht is daar nog iets te proberen, omdat een verkeerde procedure is gebruikt. Ook de voedingsdruk op het remsysteem met een ontluchtpapparaat waarover we reeds spraken is bijvoorbeeld bij de c4 picasso ESP8.1 specifiek meer dan 2 bar
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De laatste acht cijfers van m'n VIN zijn 76831322....
Eerder in dit draadje is de druk bij het ontluchten aan de orde geweest. Toen is juist gesteld dat 'ie niet hoger mag zijn dan 1 bar omdat bij een hogere druk een bepaalde klep in het ESP gedeelte gesloten wordt.
Voorts de opmerking dat bij een druk van 2 bar het vaatje wel heeeel erg bol gaat staan.....
Ik ben dus heeeeel benieuwd naar wat je verder ontdekt
Groet,
JW
Eerder in dit draadje is de druk bij het ontluchten aan de orde geweest. Toen is juist gesteld dat 'ie niet hoger mag zijn dan 1 bar omdat bij een hogere druk een bepaalde klep in het ESP gedeelte gesloten wordt.
Voorts de opmerking dat bij een druk van 2 bar het vaatje wel heeeel erg bol gaat staan.....
Ik ben dus heeeeel benieuwd naar wat je verder ontdekt

Groet,
JW

C5club extreme Fan


Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Ik had het idee als c4 picasso in diagbox in te loggen, en daarmee jou esp nogmaals volgens een andere procedure geforceerd te ontluchten.
Vandaar ook dat de procedure bij de C5 anders verloopt en ook maximaal met 1 bar gevoed mag worden. Dit heeft vast te maken met de mechanische lay out van het systeem.
Natuurlijk is het nog steeds te proberen, maar ik denk dat er niet veel garantie op succes inzit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Even bijpraten.....
Eerder schreef ik dat de achterremmen enorm kraakten.
Dat was al het geval voordat er in mei achter nieuwe schijven en blokken op gekomen zijn, en zeker niet minder ná die aktie.
Bij die gelegenheid waren ook de klauwen links en rechts verwisseld, wat dus eerst links binnen tegen de klauwplaat zat kwam zó rechts buiten, en de rechts binnen kwam links buiten.
Wat heen en weer pratend met BJG kwam hij met de gedachte dat het kraken veroorzaakt zou kunnen worden door een vervorming in de klauwen als gevolg van het corrosieproces tussen klauw en ankerplaat. Dan zouden de remzuigers kunnen gaan klemmen, met als gevolg kraken bij het remmen.
Dinsdag j.l. ben ik bij BJG langsgegaan en hebben we daar naar gekeken.
Om een lang verhaal kort te houden: de hypothese klopte, en er was op de zuiger van de oorspronkelijk binnenste klauwhelft een aftekening waarneembaar die duidt op klemmem in de boring.
En er was ook al duidelijk extra slijtage waarneembaar op een blok, gemonteerd rechtsbuiten. Dat zat dus in een klauwhelft die oorspronkelijk links binnen zat.
We hebben toen nieuwe klauwen gemonteerd, en daarmee was het gekraak verleden tijd
Al met al, een dik compliment voor BJG's denkwerk.
En uiteraard een hartelijk bedankt ! aan zijn adres voor de tijd die hij heeft besteed aan het denken en vervolgens uitvoeren
Groet,
JW
Eerder schreef ik dat de achterremmen enorm kraakten.
Dat was al het geval voordat er in mei achter nieuwe schijven en blokken op gekomen zijn, en zeker niet minder ná die aktie.
Bij die gelegenheid waren ook de klauwen links en rechts verwisseld, wat dus eerst links binnen tegen de klauwplaat zat kwam zó rechts buiten, en de rechts binnen kwam links buiten.
Wat heen en weer pratend met BJG kwam hij met de gedachte dat het kraken veroorzaakt zou kunnen worden door een vervorming in de klauwen als gevolg van het corrosieproces tussen klauw en ankerplaat. Dan zouden de remzuigers kunnen gaan klemmen, met als gevolg kraken bij het remmen.
Dinsdag j.l. ben ik bij BJG langsgegaan en hebben we daar naar gekeken.
Om een lang verhaal kort te houden: de hypothese klopte, en er was op de zuiger van de oorspronkelijk binnenste klauwhelft een aftekening waarneembaar die duidt op klemmem in de boring.
En er was ook al duidelijk extra slijtage waarneembaar op een blok, gemonteerd rechtsbuiten. Dat zat dus in een klauwhelft die oorspronkelijk links binnen zat.
We hebben toen nieuwe klauwen gemonteerd, en daarmee was het gekraak verleden tijd

Al met al, een dik compliment voor BJG's denkwerk.
En uiteraard een hartelijk bedankt ! aan zijn adres voor de tijd die hij heeft besteed aan het denken en vervolgens uitvoeren

Groet,
JW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere

C5club extreme Fan


Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, een duidelijke stap in de goede richting
Ik merk nog wel dat het pedaal niet altijd een even hoog aangrijpingspunt heeft.
Dat heb ik eerder ook gehad en het toen toegeschreven aan hetfeit dat aan de voorkant een remzuiger wel wat ver terugkwam bij het loslaten van het rempedaal, dat was toen iets van een kleine mm. En met de hefboomwerking etc praat je dan zo over een extra slag van ruim meer dan een centimeter.
Maar als ik de handrem wat aantrek voordat ik ga remmen, minder dan tot de eerste tik van het vaststelmechanisme, komt het pedaal hoger te zitten. En al helemaal als je daarna een tweede keer remt, met nog altijd de handrem in die stand.
Ook als je daarna weer gewoon remt zit het pedaal hoger dan voor die tijd.
Vanmorgen stond mijn C5 op de brug, voor z'n eerste APK. En daarbij gelijk naar de speling gekeken die ontstaat tussen blok en schijf als je de rem loslaat. Die bleek iets van 0,25 mm te zijn, zowel links als rechts.
Daarbij wél de kanttekening dat kort daarvoor de rem even "gemanipuleerd was" via de handremaktie.
Tevens heb ik even in een andere C5-II gezeten, bouwjaar 2006. Die had vergelijkbare remeigenschappen, met ook een pedaal dat heel langzaam verder wegzakt als je er lang en stevig op blijft drukken.
Voor de rest remt 'ie prima, en dus denk ik dat ik het er verder bij laat. Met enige manipulaties op gezette tijden is er goed mee te leven.
Of heeft iemand nog andere suggesties?
Groet,
JW

Ik merk nog wel dat het pedaal niet altijd een even hoog aangrijpingspunt heeft.
Dat heb ik eerder ook gehad en het toen toegeschreven aan hetfeit dat aan de voorkant een remzuiger wel wat ver terugkwam bij het loslaten van het rempedaal, dat was toen iets van een kleine mm. En met de hefboomwerking etc praat je dan zo over een extra slag van ruim meer dan een centimeter.
Maar als ik de handrem wat aantrek voordat ik ga remmen, minder dan tot de eerste tik van het vaststelmechanisme, komt het pedaal hoger te zitten. En al helemaal als je daarna een tweede keer remt, met nog altijd de handrem in die stand.
Ook als je daarna weer gewoon remt zit het pedaal hoger dan voor die tijd.
Vanmorgen stond mijn C5 op de brug, voor z'n eerste APK. En daarbij gelijk naar de speling gekeken die ontstaat tussen blok en schijf als je de rem loslaat. Die bleek iets van 0,25 mm te zijn, zowel links als rechts.
Daarbij wél de kanttekening dat kort daarvoor de rem even "gemanipuleerd was" via de handremaktie.
Tevens heb ik even in een andere C5-II gezeten, bouwjaar 2006. Die had vergelijkbare remeigenschappen, met ook een pedaal dat heel langzaam verder wegzakt als je er lang en stevig op blijft drukken.
Voor de rest remt 'ie prima, en dus denk ik dat ik het er verder bij laat. Met enige manipulaties op gezette tijden is er goed mee te leven.
Of heeft iemand nog andere suggesties?
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Moest je echt nieuwe klauwen monteren? Best prijzig, denk ik? Schoonmaken was geen optie?JW-NHS schreef:We hebben toen nieuwe klauwen gemonteerd, en daarmee was het gekraak verleden tijd![]()
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km