Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.

C5club Bikkel


Berichten: 278
Lid geworden op: 07 jan 2007 11:28
Auto: Nissan X-trail T32
Opties: alles..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 0
Kleur: Imperial Amber Pearl
Locatie: Ronse - België
Blijf me als Belg nog altijd verbazen over dat APK gedoe bij onze noorderburen.... En wij maar klagen als we naar de jaarlijkse keuring moeten (nu ja 'keuring'.....)
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2009 21:19
Auto: c5 break ligne pr
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10341
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190200
Kleur: grijs
Nou mijn dame is ook weer door de APK, ook hier het derde remlicht vervangen, werkte niet meer.
Het was mij nooit opgevallen maar bleek van binnen aardig geoxideerd, dus een geheel nieuwe opgezet.
Ook de handremkabel bleek niet in orde was gescheurd en vastgerot in de metalenbuis waar hij doorheenloopt dus
ook deze is in zijn geheel vervangen.
Het viel me op dat de handrem aan de voorwielen zit, dacht altijd dat het standaard op de achterrem was.
Verder geen vreemde dingen gevonden en ik mag over twee jaar weer terugkomen.
Het was mij nooit opgevallen maar bleek van binnen aardig geoxideerd, dus een geheel nieuwe opgezet.
Ook de handremkabel bleek niet in orde was gescheurd en vastgerot in de metalenbuis waar hij doorheenloopt dus
ook deze is in zijn geheel vervangen.
Het viel me op dat de handrem aan de voorwielen zit, dacht altijd dat het standaard op de achterrem was.
Verder geen vreemde dingen gevonden en ik mag over twee jaar weer terugkomen.
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Een citroen met bollen heeft altijd de handrem voor.
Hij moet van achter op en neer kunnen blijven bewegen
Hij moet van achter op en neer kunnen blijven bewegen

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Wist ik niet.
Hoe zit het dan met de wielbasis als hij op de handrem staat en je zet de vering hoger of lager?

Hoe zit het dan met de wielbasis als hij op de handrem staat en je zet de vering hoger of lager?
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Als de auto achter op de handrem staat staan de voorwielen toch los?
Tenzij je én de versnelling inschakelt én de handrem er opzet, dubbel op dus, net als een riem én bretels om je broek op te houden.
Tenzij je én de versnelling inschakelt én de handrem er opzet, dubbel op dus, net als een riem én bretels om je broek op te houden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Is toch al tig keer langsgekomen en volgens mij heb jij dit al eerder gevraagdKlussie schreef:Wist ik niet.![]()

De achterwielophaning van de C5-3 en C6 is een meerpuntsophanging, niet de langsarmen van de DS, Gs, CX, BX BX, XM etc. De C5 heeft nog wel langsarmen. Het voordeel van langsarmen is dan weer anti-duik bij het remmen en dat effect is minder sterk op de C5-3/C6.Hoe zit het dan met de wielbasis als hij op de handrem staat en je zet de vering hoger of lager?
@Klaverblaadje: dat doe ik altijd, ook met de C6 en een automaat staat in Park altijd gelockt aan de aangedreven wielen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Jij draagt dus een riem en bretels?
Bij mij wordt de handrem maar drie keer per jaar gebruikt, twee keer met zomer/winter wielen wisselen en met de APK.
De rest van het jaar gebruik ik het P-lock van de automaat.
Thuis in de garage staat de auto altijd helemaal vrij, nadat de accu een keer leeg was en de auto niet meer uit P te halen was.
Heeft de C6 de handrem ook op de voorwielen?

Bij mij wordt de handrem maar drie keer per jaar gebruikt, twee keer met zomer/winter wielen wisselen en met de APK.
De rest van het jaar gebruik ik het P-lock van de automaat.
Thuis in de garage staat de auto altijd helemaal vrij, nadat de accu een keer leeg was en de auto niet meer uit P te halen was.
Heeft de C6 de handrem ook op de voorwielen?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Ik lees (te) weinig de ph3 draadjes, daar ben ik over een jaar of 5 pas aan toeEvilTwin schreef:Is toch al tig keer langsgekomen en volgens mij heb jij dit al eerder gevraagd

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een aanvulling op ET's reactie....
Bij de bollenkarren-met-ada's, om één punt scharnierende achterste langsarmen dus, zal er een verspanning optreden als dat wiel geblokkeerd is en er in hoogte gevarieerd wordt.
Bij de C5-3 en de C6 is dat een stuk minder, if at all, omdat daar een multi-link wielophanging gebruikt wordt.
Overigens, ook auto's als de Saxo hebben de handrem op de achterwielen. En ook die heeft een ada-achtige constructie waardoor je bij het in-en-uitstappen enige verspanning zult krijgen. Dat levert geen problemen op omdat die verspanning opgeheven wordt als je de handrem lost.
Bij een fictieve-bollenkar-met-ada en handrem achter zou dat dan ook gebeuren, maar vóór die tijd heeft de hydrauliek dan al extra druk gezet en zal de auto dan wat extra omhoog schieten als je na het instappen de handrem lost.
Of dít de reden is waarom bij de C5-I en II de handrem vóór zit weet ik niet.
Bij eerder bollenkarren was het als noodrem bedoeld bij uitvallen van de hydrauliek. En dan rem je voor meer en harder met de handrem dan achter. Dit argument geldt echter niet meer bij de C5, die heeft een eigen remsysteem, onafhankelijk van de hydrauliek in de vering.
Groet,
JW
Bij de bollenkarren-met-ada's, om één punt scharnierende achterste langsarmen dus, zal er een verspanning optreden als dat wiel geblokkeerd is en er in hoogte gevarieerd wordt.
Bij de C5-3 en de C6 is dat een stuk minder, if at all, omdat daar een multi-link wielophanging gebruikt wordt.
Overigens, ook auto's als de Saxo hebben de handrem op de achterwielen. En ook die heeft een ada-achtige constructie waardoor je bij het in-en-uitstappen enige verspanning zult krijgen. Dat levert geen problemen op omdat die verspanning opgeheven wordt als je de handrem lost.
Bij een fictieve-bollenkar-met-ada en handrem achter zou dat dan ook gebeuren, maar vóór die tijd heeft de hydrauliek dan al extra druk gezet en zal de auto dan wat extra omhoog schieten als je na het instappen de handrem lost.
Of dít de reden is waarom bij de C5-I en II de handrem vóór zit weet ik niet.
Bij eerder bollenkarren was het als noodrem bedoeld bij uitvallen van de hydrauliek. En dan rem je voor meer en harder met de handrem dan achter. Dit argument geldt echter niet meer bij de C5, die heeft een eigen remsysteem, onafhankelijk van de hydrauliek in de vering.
Groet,
JW
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dat van die noodrem klopt volledig. Om het weer even terug te trekken naar het APK draadje.
De handrem vóór (lees noodrem) is geconstrueerd om 0,5g remvertraging mogelijk te maken , dwz ongeveer 50% van je normale remkracht en het wettelijke minimum. Maar het wordt bij de APK nooit getest.
Zou je met een áchterrem een dergelijke kracht proberen op te wekken geraakt de auto zeker in een spin.
BTW handremmen op schijfremmen zijn altijd lastig geweest. Ten tijde van de DS waren er geen auto's met schijfremmen, alleen de DS en race-Jaguars dus moest Citroën zelf iets verzinnen: dat werd een handrem dmv aparte remblokjes voor op de schijven. Op auto's met trommels was het simpelweg een excentriek.
Toen schijfremmen steeds gebruikelijker werden en (zoals op de Sm en GS) ook achter kwamen stopten andere merken vaak een klein handremtrommeltje achter ín de schijfrem. De CX is de laatste Citroën met aparte blokken voor de handrem, sindsdien gebruikt Citroën een excentriek tbv de handrem, op dezelfde remcilinder die ook de normale remblokken bedient, tegelijk ingevoerd met de zwevende remklauw. De CX had voor nog vier (!) HP-remcilinders per schijf. Op een C5 is dat nog maar één cilinder per schijf.
Technisch mag men bij de APK eigenlijk geen onderdelen eraf halen ter inspectie, dus ook niet de wielen om de staat van remblokken, remkabels of remmen te controleren.
De handrem vóór (lees noodrem) is geconstrueerd om 0,5g remvertraging mogelijk te maken , dwz ongeveer 50% van je normale remkracht en het wettelijke minimum. Maar het wordt bij de APK nooit getest.
Zou je met een áchterrem een dergelijke kracht proberen op te wekken geraakt de auto zeker in een spin.
BTW handremmen op schijfremmen zijn altijd lastig geweest. Ten tijde van de DS waren er geen auto's met schijfremmen, alleen de DS en race-Jaguars dus moest Citroën zelf iets verzinnen: dat werd een handrem dmv aparte remblokjes voor op de schijven. Op auto's met trommels was het simpelweg een excentriek.
Toen schijfremmen steeds gebruikelijker werden en (zoals op de Sm en GS) ook achter kwamen stopten andere merken vaak een klein handremtrommeltje achter ín de schijfrem. De CX is de laatste Citroën met aparte blokken voor de handrem, sindsdien gebruikt Citroën een excentriek tbv de handrem, op dezelfde remcilinder die ook de normale remblokken bedient, tegelijk ingevoerd met de zwevende remklauw. De CX had voor nog vier (!) HP-remcilinders per schijf. Op een C5 is dat nog maar één cilinder per schijf.
Technisch mag men bij de APK eigenlijk geen onderdelen eraf halen ter inspectie, dus ook niet de wielen om de staat van remblokken, remkabels of remmen te controleren.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Even inhaken....
Die wettelijke eis van 0,5G is me bekend. En dát is dus de reden dat de noodrem van HP geveerde en geremde auto's op de voorwielen zit.
Wat ik in dat verband nooit gesnapt heb is dat er, vóórdat de diagonale scheiding usance werd, heel wat voor/achter gescheiden remsystemen gemaakt zijn. Die halen bij uitval van het voorste circuit de 0,5G nooit.
Voorts, waarom de C5 I en II de handrem nog op de voorwielen hebben is me ook niet duidelijk. Daar is technisch geen reden voor, en naar ik vermoed is het duurder dan een handrem op de achterwielen.
Groet,
JW
Die wettelijke eis van 0,5G is me bekend. En dát is dus de reden dat de noodrem van HP geveerde en geremde auto's op de voorwielen zit.
Wat ik in dat verband nooit gesnapt heb is dat er, vóórdat de diagonale scheiding usance werd, heel wat voor/achter gescheiden remsystemen gemaakt zijn. Die halen bij uitval van het voorste circuit de 0,5G nooit.
Voorts, waarom de C5 I en II de handrem nog op de voorwielen hebben is me ook niet duidelijk. Daar is technisch geen reden voor, en naar ik vermoed is het duurder dan een handrem op de achterwielen.
Groet,
JW

C5club extreme Fan


Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2009 18:28
Auto: Berline 2.0 HDI Ligne Prestige aut.
Opties: alles op xenon,zonnedak en leer na
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9564CJ
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 125560
Kleur: EYLC
Locatie: Boxtel
vandaag naar de keuring geweest,apk afgekeurd ivm te hoge roetuitstoot
Iemand een idee om die omlaag te krijgen?

Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Veel gasgeven?
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"