V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
De diesel heeft zijn zwarte beurt (160k) al gehad, als het goed is. De V6 moet hem nog krijgen (120k).
Als je dat meetelt is de aankooprijs zowat gelijk. De km-prijs van de V6 bij 25.000 km per jaar zal substantieel hoger liggen dan van de diesel. Carvantrekken doet de diesel waarschijnlijk gelijkwaardig aan de V6.
Kortom de diesel is de verstandigste keuze hier. Mijn advies: koop de V6 :smt190

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2011 16:12
Auto: Berline LP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 121000
Kleur: Donker grijs Metal.
C5club Rookie
C5club Rookie
Haha, ja precies. Het verstand zegt...Caravan trekken is zeker niet het enige criterium. De auto moet voor woon-werk-plezier natuurlijk ook voldoen. Ik ben alleen in dit geval aan het twijfelen omdat dat de V6 nog maar 111000 gelopen heeft. Werd eerder gezegd dat de HDI met 176K net ingelopen is, maar dat geldt ongetwijfeld ook voor de V6 met 111k.
Autohistorie: Opel Kadett '83, Renault 5 '85, Peugeot 505 '86, VW Vento '97, Scenic '00, Scenic DCi '03, Astra tourer CDti '05, Cherokee 4.0 '89, Vento '92, Xantia break '98, Volvo S40 TD '96, 205 '97, C5 HDi '02, Xantia Collection '98
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik denk dat de verwachte levensduur van de V6 zeker voldoende is om die investering van de DRiem te doen.

Het voordeel van de km-prijs voor de Diesel moet ook niet overdreven worden.
Het verschil in MRB moet nml. ook nog terugverdiend worden en je hoeft niet elk jaar voor een (duurdere!) APK. Dat scheelt zo een tank brandstof.
Je verzekering tenslotte kan ook flink duurder zijn met een Diesel.
Alles bij elkaar is het verschil nog geen 600eur/jr.

maw het kan zo maar vier jaar duren eer je het verschil in aanschaf terugverdient hebt met je Diesel.
Dan zit de HDi op >270dkm en de V6 op >210dkm.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Marthijn schreef:Werd eerder gezegd dat de HDI met 176K net ingelopen is, maar dat geldt ongetwijfeld ook voor de V6 met 111k.
Ik heb mijn V6 met 120K gekocht, LPG in laten bouwen en zit nu op 275k. Enige probleem: bobines, genoeg hier over te vinden en een te vroeg overleden LPG pomp. Wel heel dik geld aan onderhoud kwijt.
Lees mijn historie: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... n+voor+zes" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Inderdaad! De V6 kopen en er gas in hangen.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
V6 .....

Geen gas :smt190

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zó denk ik daar ook over.... :smt203

Met daarbij wel de kanttekening dat, als ik 25 kkm per jaar zou rijden of nog wat meer, een V6 op benzine een dure hobby zou worden.
Gelukkig kom ik niet zó ver met de kilometers, het blijft bij iets van 16 à 18 kkm/jr. En dan is het overwegen er een LPG installatie in te leggen een non-discussie, wat mij betreft :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik denk dat het ook afhangt de technische staat van de auto's. Versleten remmen, handremkabels een paar banden en nog wat ander achterstallig onderhoud kost maar zo 2000 euro.

Bij gelijkwaardige technische staat en te verwachten (achterstallig) onderhoud zal de diesel bij 25 000 km per jaar de voordeligste keuze zijn.
Laat echter ook je persoonlijke voorkeur meespreken, een 6 cilinder is gewoon een prettige motor in een C5. Maar dan heb je natuurlijk wel enorme benzinekosten.
LPG is de minst aan te raden optie, zowel technisch als economisch gezien. Reken maar eens uit hoeveel km je kunt rijden voor de kosten van inbouw van LPG, en dan laat ik de technische nadelen nog maar ff buiten beschouwing
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2011 16:12
Auto: Berline LP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 121000
Kleur: Donker grijs Metal.
C5club Rookie
C5club Rookie
Bovendien heb ik ooit een Renault Scenic met G3 met 0 km op de teller gereden tot +- 160k. Dit is mij niet bepaald meegevallen. Ben geen gas liefhebber.
Autohistorie: Opel Kadett '83, Renault 5 '85, Peugeot 505 '86, VW Vento '97, Scenic '00, Scenic DCi '03, Astra tourer CDti '05, Cherokee 4.0 '89, Vento '92, Xantia break '98, Volvo S40 TD '96, 205 '97, C5 HDi '02, Xantia Collection '98
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2009 13:28
Auto: C5 Break 2.0 HDi-F Exclusive
Opties: leer, stoelverw.,RT3, pdc, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10390
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 245000
Kleur: sable de langrune
C5club Newbie
C5club Newbie
Heb je LPG wel eens echt overwogen... ?

Ik heb zelf jarenlang (van 140 naar 410 dkm) een Xantia 2.0 op LPG-G3 gehad. Qua kosten is LPG nog altijd veruit het goedkoopst. Vaak wordt er geroepen over veel aanvullende kosten, nou dat is mij reuze meegevallen:
- voorafgaand aan de koop je auto even laten checken door een echte LPG-specialist is 'een must' ; hij kan heel snel zien of alles nog goed is ingeregeld en de installatie dus nog in goede staat verkeerd
- je regelmatig filters vervangt want anders vervuillen de kleppen (op de tank en nabij de verdamper)

Als je voor LPG zou gaan, kies dan wel de 2.0 16V en zeker geen 1.8 16V want die heeft te weinig koppel. Een 3.0 V6 op LPG kom je bijna niet tegen. Een C5 met een LPG-installatie van AG is vaak probleemloos.

Dan diesel...
Ik rijd nu een C5 type II 2.0 HDI met 136 pk, getuned naar (zegge ze) 160 pk, geloof dat niet helemaal maar vooruit. Qua rijgedrag met een caravan erachter is dit veruit te prefereren boven een auto op benzine (of LPG). Ook een 3.0 V6 benzine legt het qua trekkracht af: 285 Nm tegenover 320 Nm voor de HDI, die van mij nu zelfs 360 Nm. Dat is echt lachen hoor, vooral als je bergop rijdt met die caravan.... Al sinds 2002 rijden we dezelfde caravan, een Adria 460 die volbeladen circa 1.200 kg weegt. Wellicht overbodig, maar ik heb nog een belangrijke tip: rijd nooit met een caravan te laag in toeren, ook niet met een diesel: behalve dat het verbruik (ondanks de lagere toeren) toch veel hoger is, wordt de motor maar vooral ook de aandrijflijn onnodig zwaar belast. Bij 90 tot 100 km/u bleek (volgens de boordcomputer) de 4e versnelling het zuinigst. Heel vreemd eigenlijk want in zijn zes draait ie bij 100 km/uur ongeveer 1.900 tpm, ongeveer nabij het maximale koppel
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2009 13:28
Auto: C5 Break 2.0 HDi-F Exclusive
Opties: leer, stoelverw.,RT3, pdc, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10390
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 245000
Kleur: sable de langrune
C5club Newbie
C5club Newbie
Marthijn, ik heb (zie bericht hiervoor) geen ervaring met LPG in de 3 liter, maar in de 2 lilter motoren van PSA is LPG geen enkel probleem, zo lang je maar de 16 kleppers hebt (die hebben geharde klepzetels).

Naast een zo'n 15% hoger verbruik (1 liter LPG heeft nou eenmaal circa 15% minder energie-inhoud dan 1 liter benzine) kan ik maar één echt nadeel vinden: de onsteking luistert nogal nauw. Een beetje slechte bobine en hup, weg goede vonk. Dan rijd ie op benzine nog perfect maar loopt ie op gas beroerd. Slechte bobines is heel vaak het probleem van slecht lopende LPG-auto's (dit zijn niet mijn woorden, maar die van mijn oude gas-specialist uit Rotterdam)

Kostentechnisch is LPG veruit het voordeligst, zeker als je een auto op LPG kunt vinden is dat al lonend vanaf circa 8.000 km per jaar. Als je zelf nog een installatie moet laten inbouwen (circa € 2.000,00) ligt het omslagpunt natuurlijk veel hoger, zie ook de eerder genoemde vergelijkingssite.

Succes met je uiteindelijke keuze!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
hmmm de TS vraagt naar de meest betrouwbare en dan praten jullie hem LPG aan :lol:

Zo'n G3 installatie gaat je bij 25dkm twee jaar kosten om eruit te halen, de uiteindelijke "winst" ligt dus ergens in de nabije toekomst. De LPG installatie kost dan ook meer dan de genoemde V6, maar is het overwegen zeker waard. Houd wel rekening met heel specifieke problemen van bijv oververhitting met LPG, als je met +45C de berg op gaat; airco aan caravan erachter, automaat (?!).

De V6 is op zich een robuste motor, maar juist de zwakste schakels (katalysatoren en bobines/bougies) zijn icm LPG extra kritiek.

Daarnaast voelt het economisch gezien ook vreemd: koop een auto van 2200EUR, gooi er een gasbom in van 2500EUR en gelijk een distributiewissel van 1000EUR. Dat kán lonend zijn, maar het klinkt niet lekker. :|
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EvilTwin schreef: De V6 is op zich een robuste motor, maar juist de zwakste schakels (katalysatoren en bobines/bougies) zijn icm LPG extra kritiek
Precies, en als je dan weet wat twee pre-cats en een gewone kat samen kosten.....
dan rij je 5 jaar en heb je nog niets verdiend.... :smt017
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De oplossing is dan: om de twee jaar een C5 kopen van 2200 en wat er dan nog werkt van de LPG zooi over zetten. :smt190
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Ik zou voor de diesel gaan!
Heb hiervoor LPG gereden en gelukkig nooit noemenswaardige kosten gehad, maar als ik het rijgenot vergelijk met een diesel kun je LPG 4kant wegstrepen.
Voordelen in mijn ogen van een diesel, uitgaande van mijn rijgedrag (50000 km per jaar).
- Hoef maar 1 keer per week aan de pomp te staan.
- Veel robuustere motor lees sterker, draait rustiger op de autoweg en is stiller.
- Onderhoud, diesel is voor mij vergeleken met mijn vorige wagen veel goedkoper. enige waar ik nu meer in inversteer zijn de oliewissels (om de 10 a 15000km) Maar dat is motortype afhankelijk.

Succes met je keuze want er staat genoeg voer tot lezen, ;)
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie