Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Op het nokkenaswiek van de uitlaatkleppen zit een trillingsdemper. Die is losgegaan en loopt aan tegen de distrubutiekap.
Ik dacht eerst dat het de spanrol van de multiriem was. Die heb ik vervangen. Mis dus.
Nu wil ik proberen de trillingsdemper weer vast te lijmen met zettex of zoiets.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt.
Ik dacht eerst dat het de spanrol van de multiriem was. Die heb ik vervangen. Mis dus.
Nu wil ik proberen de trillingsdemper weer vast te lijmen met zettex of zoiets.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een welgemeend advies:
Doe dit niet!! het gaat gegarandeerd fout! Als er wat losschiet, of de demper gaat eraf loopt je motor aan stront omdat de distributieriem verspringt of er af loopt!!
Doe dit niet!! het gaat gegarandeerd fout! Als er wat losschiet, of de demper gaat eraf loopt je motor aan stront omdat de distributieriem verspringt of er af loopt!!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

V.I.P.


Berichten: 120
Lid geworden op: 19 okt 2010 12:02
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic
Locatie: spijkenisse
Nee hoor niet doen!! Gewoon een nieuwe er op kost bij de dealer 107 euro. ongeveer 1 uurtje werk, heb ze later gezien bij Misterauto of zoiets voor 36 euro, over de krukas poelie zijn verschillende draadjes.
Groeten van Peet
Groeten van Peet

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Het is niet de krukaspoelie maar het nokkenasriemwiel.
De demper past precies in het nokkenasriemwiel en kan zich alleen axiaal verplaatsen als hij los komt.
Hij komt dan tegen de bovenste kap van de distributie. Dat hoor je dan.
Eigenwijs als ik ben heb ik hem toch maar even tijdelijk vastgezet met zettex ms polymer.
Dat spul werkt tot 95 graden met een piek van 150 graden en is trillingsbestendig.
Voorlopig laat ik het spulletje 48 uur drogen en dan zien we wel.
Wel heb ik er op gelet dat het gat voor de blokkeerpen voor het stellen van de distributie nog toegankelijk is.
Ik zal in mijn vakantie een poging gaan doen om de zaak weer origineel te maken.
Weet iemand of die trillingsdemper los van het riemwiel zit of dat dit een geheel is? De citroëndealer kon mij hier telefonisch geen antwoord op geven. Wel dat het riemwiel € 35,- incl. kost. Of hier een trillingsdemper in zit kon hij mij niet vertellen.
Kent iemand de maten voor de blokkeerpennen van de distributieriemwielen en de paspen voor het vliegwiel?
Ik heb er al wel wat over gelezen maar ik ben er nog niet uit.
Houd jullie op de hoogte of het lijmen is gelukt.
De demper past precies in het nokkenasriemwiel en kan zich alleen axiaal verplaatsen als hij los komt.
Hij komt dan tegen de bovenste kap van de distributie. Dat hoor je dan.
Eigenwijs als ik ben heb ik hem toch maar even tijdelijk vastgezet met zettex ms polymer.
Dat spul werkt tot 95 graden met een piek van 150 graden en is trillingsbestendig.
Voorlopig laat ik het spulletje 48 uur drogen en dan zien we wel.
Wel heb ik er op gelet dat het gat voor de blokkeerpen voor het stellen van de distributie nog toegankelijk is.
Ik zal in mijn vakantie een poging gaan doen om de zaak weer origineel te maken.
Weet iemand of die trillingsdemper los van het riemwiel zit of dat dit een geheel is? De citroëndealer kon mij hier telefonisch geen antwoord op geven. Wel dat het riemwiel € 35,- incl. kost. Of hier een trillingsdemper in zit kon hij mij niet vertellen.
Kent iemand de maten voor de blokkeerpennen van de distributieriemwielen en de paspen voor het vliegwiel?
Ik heb er al wel wat over gelezen maar ik ben er nog niet uit.
Houd jullie op de hoogte of het lijmen is gelukt.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
kan allemaal wel, maar via pb en graag met chassisnummer
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Na 2 dagen drogen heb ik net een stukje gereden en het zit nog steeds vast.
Olie op temperatuur laten komen.
Ben benieuwd hoe het zich bij langere stukken (=hoge temperaturen) houdt.
Olie op temperatuur laten komen.
Ben benieuwd hoe het zich bij langere stukken (=hoge temperaturen) houdt.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Zit na twee weken nog steeds muurvast.
Toch maar een nieuwe besteld. Met trillingsdemper.
Als ik op vakantie ga wil ik geen ellende hebben.
Ik moet toch de distributie opnieuw afstellen. Die staat volgens het pijltje ietsje te strak.
Ook heb ik gezien dat het riemwiel maar op 1 manier op de nokkenas kan. Gelukkig maar.
Dat is was bij mijn vorige Mondeo niet zo.
Toch maar een nieuwe besteld. Met trillingsdemper.
Als ik op vakantie ga wil ik geen ellende hebben.
Ik moet toch de distributie opnieuw afstellen. Die staat volgens het pijltje ietsje te strak.
Ook heb ik gezien dat het riemwiel maar op 1 manier op de nokkenas kan. Gelukkig maar.
Dat is was bij mijn vorige Mondeo niet zo.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Wat wordt bedoeld met pb?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat is een persoonlijk bericht ,dat is dus alleen aan u gericht of naar wie je het stuurt, onderaan links zie je staan
profiel pb email
op pb drukken
profiel pb email
op pb drukken

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Na 20.000 km zit het nog steeds vast.
Een goed alternatief voor vervanging dus.
Het is tenslotte af fabriek ook gelijmd.
Een goed alternatief voor vervanging dus.
Het is tenslotte af fabriek ook gelijmd.

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Hi,
ik heb het zelfde probleem, trillingsdemper van de nokken as is volledig los,
Ik rij hier volgens mij nu meer dan een jaar mee (je hoeft dus niet bang te zijn dat je motor in de soep draait).
Ik heb hem nu het afdek kapje van de distributie af gehaald, ik de riem wil vervangen en zie nu dat de demper volledig los is ( ik kan hem er zo van af halen).
Mijn vraag is nu wat is eigenlijk het nut van deze demper, ik ik hem ook gewoon weg laten.
groet,
Frank
ik heb het zelfde probleem, trillingsdemper van de nokken as is volledig los,
Ik rij hier volgens mij nu meer dan een jaar mee (je hoeft dus niet bang te zijn dat je motor in de soep draait).
Ik heb hem nu het afdek kapje van de distributie af gehaald, ik de riem wil vervangen en zie nu dat de demper volledig los is ( ik kan hem er zo van af halen).
Mijn vraag is nu wat is eigenlijk het nut van deze demper, ik ik hem ook gewoon weg laten.
groet,
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Door dat de riem een heel klein beetje elastisch is, zal deze altijd een beetje "klapperen".
Bij gas geven/loslaten kan dit zelfs aanzienlijk zijn. de automatische spanner haalt hiervan het grootste deel weg, maar voornamelijk tussen uitlaatwiel en waterpomp/krukas. Deze trillings demper absorbeert het "slaan/klapperen" aan de voorzijde.
uiteraard loopt de motor zonder demper ook, maar alles krijgt het veel zwaarder te verduren, incl de riem.
Bij gas geven/loslaten kan dit zelfs aanzienlijk zijn. de automatische spanner haalt hiervan het grootste deel weg, maar voornamelijk tussen uitlaatwiel en waterpomp/krukas. Deze trillings demper absorbeert het "slaan/klapperen" aan de voorzijde.
uiteraard loopt de motor zonder demper ook, maar alles krijgt het veel zwaarder te verduren, incl de riem.
Zeg maar André

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 26 jul 2006 22:19
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Locatie: Venlo
Ik heb een nieuwe riem gemonteerd en even gekeken, hoe deze loopt: maar hij flapper enorm bij ongeveer 2000 toeren.
Je hoort hem ook tijden het rijden.
Zie ook dit filmpjehttps://youtu.be/mlrDetYbUvY
Ga toch maar een nieuw nokkenas wiel bestellen, iemand een idee waar je deze kunt krijgen?
Groet,
Frank
Je hoort hem ook tijden het rijden.
Zie ook dit filmpjehttps://youtu.be/mlrDetYbUvY
Ga toch maar een nieuw nokkenas wiel bestellen, iemand een idee waar je deze kunt krijgen?
Groet,
Frank
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Demontagebedrijven op de onderdelenlijn. Of gewoon de dealer.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Bij de dealer iets van 40 euro
Zeg maar André