Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2011 20:41
Auto: C5 2.0i exclusief 2006 + Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 100000
Kleur: grijs
Heeft iemand ooit problemen gehad met de nokkenasverstelling op een C5 PH2 2.0i 16v aut excl?
Mijn auto maakt een ratelend geluid na het starten wat na enkele seconden weer verdwijnt. Laatst wilde deze ook niet meer starten. Startmotor liep heel snel, leek wel of motor geen compressie had. Mogelijk stonden de kleppen nog gedeeltelijk open?
Ben benieuwd!
Mijn auto maakt een ratelend geluid na het starten wat na enkele seconden weer verdwijnt. Laatst wilde deze ook niet meer starten. Startmotor liep heel snel, leek wel of motor geen compressie had. Mogelijk stonden de kleppen nog gedeeltelijk open?
Ben benieuwd!
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Klinkt niet logisch. Het moet een foutmelding opleveren.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Klinkt als het klepstoter fenomeen...
Ik heb ook wel eens een keertje gehad dat hij heel beroerd liep, leek wel op 3 poten.
Nogmaals starten en het was over, ben er nooit achter gekomen wat dit is geweest.
Het hele snelle doorstarten herken ik niet, ik hoop niet voor je dat je kleppen open zijn blijven staan.
Ik heb ook wel eens een keertje gehad dat hij heel beroerd liep, leek wel op 3 poten.
Nogmaals starten en het was over, ben er nooit achter gekomen wat dit is geweest.
Het hele snelle doorstarten herken ik niet, ik hoop niet voor je dat je kleppen open zijn blijven staan.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aan het "klepstoterfenomeen" dacht ook, even.
Maar dat liet ik gauw weer varen toen ik las dat het hier een EW10A motor betreft, en die hebben daar geen last van voor zover ik weet.
Of het zou al moeten zijn dat er sprake (geweest) is van ernstig vervuilde olie, waardoor de klepstoters niet helemaal lekker meer werken.
De verstelling van de nokkenas kan imho geen rol spelen.
Ook al zou die verstelling niet precies kloppen, dan nog gaat dat niet ratelen. En daardoor kunnen er geen kleppen open blijven staan
Groet,
JW
Maar dat liet ik gauw weer varen toen ik las dat het hier een EW10A motor betreft, en die hebben daar geen last van voor zover ik weet.
Of het zou al moeten zijn dat er sprake (geweest) is van ernstig vervuilde olie, waardoor de klepstoters niet helemaal lekker meer werken.
De verstelling van de nokkenas kan imho geen rol spelen.
Ook al zou die verstelling niet precies kloppen, dan nog gaat dat niet ratelen. En daardoor kunnen er geen kleppen open blijven staan
Groet,
JW
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Als ik me niet vergis heb ik eveneens de EW10A, deze reutelde dus ook een seconde na de start.
De dealer heeft er bij de verkoop waarschijnlijk geen verse olie in gegooid, ofschoon hij dit wel had beloofd, dus de oorzaak was misschien vervuilde olie.
Nu, na verse olie, is het praktisch weg.
Verstelling van de nokkenas lijkt mij ook gek, dan blijft hij beroerd lopen.
De dealer heeft er bij de verkoop waarschijnlijk geen verse olie in gegooid, ofschoon hij dit wel had beloofd, dus de oorzaak was misschien vervuilde olie.
Nu, na verse olie, is het praktisch weg.
Verstelling van de nokkenas lijkt mij ook gek, dan blijft hij beroerd lopen.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, in jouw C5-II ligt de EW10A.
Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn V6.
De oorzaak is dat een aantal kleppen open staan bij stilstaande motor, en omdat er geen oliedruk meer is zullen die klepstoters dan wat leeglopen. Daardoor ontstaat er een wat grotere klepspeling op díe kleppen en dat hoor je even tot het moment dat de klepstoters weer voorzien zijn van olie.
Het bij de EW10J4 voorkomende "klepstoterfenomeen" was van andere aard. Daar gingen de klepstoters vastzitten waardoor kleppen tijdens het lopen van de motor open konden blijven staan.
Groet,
JW
Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn V6.
De oorzaak is dat een aantal kleppen open staan bij stilstaande motor, en omdat er geen oliedruk meer is zullen die klepstoters dan wat leeglopen. Daardoor ontstaat er een wat grotere klepspeling op díe kleppen en dat hoor je even tot het moment dat de klepstoters weer voorzien zijn van olie.
Het bij de EW10J4 voorkomende "klepstoterfenomeen" was van andere aard. Daar gingen de klepstoters vastzitten waardoor kleppen tijdens het lopen van de motor open konden blijven staan.
Groet,
JW
Berichten: 1720
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:39
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Locatie: Roden(Drenthe)
link
jawel dus :
bij onze dame was het tandwiel dat de VVT(variabele valve timing)bestuurd wel kapot
naast een koprevisie en een nieuwe distributie riem eva dingen was ik beduidend armer als voor die tijd
lees het verhaal en laat voor de zekerheid de dealer controle uitvoeren
jawel dus :
bij onze dame was het tandwiel dat de VVT(variabele valve timing)bestuurd wel kapot
naast een koprevisie en een nieuwe distributie riem eva dingen was ik beduidend armer als voor die tijd
lees het verhaal en laat voor de zekerheid de dealer controle uitvoeren
vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Weet je zeker dat het dat is?JW-NHS schreef: Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn v6
Het komt ook voor dat de nokkenasverstelling leeg loopt, en dus weer gevuld moet worden met olie gedurende de eerste seconden na de start. Het leeglopen van die paar stoters waarvan de kleppen open staan klinkt meer als tikken en houdt ook wat langer aan.
(De EW10A heeft ook nokkenasverstelling)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Klinkt idd als tikken, en is bij de V6 iig een normaal verschijnsel ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 apr 2011 23:06
Auto: Tourer Exclusive 1.6THP
Opties: Pack Concert (NaviDrive 3D, Philips hifi, Bi-Xenon), Pack Protection (LDWS, Alarm), Leder
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12554
Productienummer: 0582
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 27000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Den Haag
Ik kom bij toeval op dit topic en herken het gelijk. Mijn 3.0 V6 geeft de eerste seconde (alleen in koude toestand) ook een tikkend geluid. Toen ik bij een vriend mijn pas gekochte dame startte was zijn commentaar: Ik wist niet dat je een diesel had gekocht"
, want zo klinkt het inderdaad.
Maar ik begrijp dat ik me geen zorgen hoef te maken? Ik zit nog in de garantieperiode.
Groet,
Frits

Maar ik begrijp dat ik me geen zorgen hoef te maken? Ik zit nog in de garantieperiode.
Groet,
Frits
Groet, Frits
(GSA,GSA, BX, BX, BX, Xantia, Xantia , C5 en nu.........juist)
(GSA,GSA, BX, BX, BX, Xantia, Xantia , C5 en nu.........juist)
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee da's normaal, geen zorgen om maken.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Blijven de kleppen juist niet dicht omdat de oliedruk weg is?JW-NHS schreef:De oorzaak is dat een aantal kleppen open staan bij stilstaande motor, en omdat er geen oliedruk meer is zullen die klepstoters dan wat leeglopen. Daardoor ontstaat er een wat grotere klepspeling op díe kleppen en dat hoor je even tot het moment dat de klepstoters weer voorzien zijn van olie.
Oliedruk weg -> klepveer drukt klep in zijn zitting is mijn redenatie...misschien wel dom, maar dit vink logies.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Kleppen worden uiteraard wel gewoon geopend en gesloten door de nokkenas en op hun zetels gedrukt met de klepveren. De hydrostoterbussen zorgen alleen voor een spelingvrije klepbediening dmv de oliedruk. Geen oliedruk betekent maximale klepspeling.....maar zegt niets over de positie van de klep. Open of dicht wordt bepaald door de nokkenas.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nee, dat weet ik niet zeker...BJG schreef:Weet je zeker dat het dat is?JW-NHS schreef: Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn v6
Het komt ook voor dat de nokkenasverstelling leeg loopt, en dus weer gevuld moet worden met olie gedurende de eerste seconden na de start. Het leeglopen van die paar stoters waarvan de kleppen open staan klinkt meer als tikken en houdt ook wat langer aan.
(De EW10A heeft ook nokkenasverstelling)
Menno schrijft het ook, alle V6'en maken dit geluid, en dat heb ik altijd toegeschreven aan een paar klepstoters die even leeg stonden.
Maar of het juist is dat ik schrijf: alle V6'en, dat weet ik niet.
Wellicht wél die in de C5 zitten en in de C6. Die hebben de nokkenasverstelling.
Maar of de eerdere V6'en, de ES9J4, zoals toepepast in de latere XM en in de Xantia dit geluid ook maken, dat weet ik niet. Misschien kan Menno zich dat nog herinneren van zíjn toemalige Xant.
Ik zal het ook vragen aan Breeze, die heeft een Xantia Break V6.
Overigens, ook de 2.0i-16V in de Xant die ik hiervoor had kon enig lawaai produceren bij de start. En die had wél hydro-stoters maar geen nokkenasverstelling....
Groet,
JW
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Volgens jou is het dus maar millimeterwerk wat die hydraulische klepstoters verzetten?GW-tje schreef:Kleppen worden uiteraard wel gewoon geopend en gesloten door de nokkenas en op hun zetels gedrukt met de klepveren. De hydrostoterbussen zorgen alleen voor een spelingvrije klepbediening dmv de oliedruk. Geen oliedruk betekent maximale klepspeling.....maar zegt niets over de positie van de klep. Open of dicht wordt bepaald door de nokkenas.
En JW, mijn Xm maakte geen geluid na de start, ook een 2.0 16V.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.