V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door JW-C5 »

Inmiddels heb ik via een PB aan de "auteur" van die PDF gevraagd of er een kleurenversie van is...

Gisteren ben ik wat aan het stoeien geweest met de remmen, over de dijk richting Wijk bij Duurstede en via Schalkwijk langs het kanaal terug richting Houten. Daarbij zijn de achterblokken inmiddels gehoorlijk ingeremd.
Te merken is dat het drukpunt duidelijk hoger is komen te zitten, en dat het ook harder aanvoelt.
Merkwaardig blijft dat het pedaal soms (!) wegzakt als je het ingedrukt houdt, maar dat is niet altijd het geval.
Ik kan nog niet reproduceren onder welke omstandigheden dat al-dan-niet gebeurt.

Tijdens die testrit ook een aantal noodstops gemaakt, waarbij BAS soms aansprak, afhankelijk van de snelheid waarmee je het pedaal indrukt. Dat doet 'ie goed, naar ik denk.

Vandaag even naar CM geweest, onderweg voelde de rem normaal aan, redelijk hoog drukpunt en goed te doseren.

Bij het testen gisteren liep ik overigens tegen een merkwaardig verschijnsel aan.
Om de remmen op te warmen gebruik ik vaak de linkervoet om het rempedaal wat in te trappen, terwijl ik met de rechtervoet extra gasgeef.
Dat deed ik ook hier, maar na een paar seconden valt dan het motorvermogen weg, dat wordt kennelijk helemaal teruggeregeld. Ook in de M-stand, bij iets van 3500 rpm gebeurde dat.
Als je dan de rem loslaat duurt het een paar seconden voordat de motor weer vermogen levert...... :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: C5 remprobleem

Bericht door Ploffie »

Dat laatste heb ik al eens eerder gelezen hier.
Zodra je gast en remt tegelijk stopt het gas.

Zelf heb ik het niet kunnen reproduceren, gas bleef er gewoon op.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door Maarten »

Ik heb er wel vaker van gehoord, dat de C5 niet tegelijk kan gasgeven en remmen.
Kan ook omdat de C5 geen mechanische gasregeling heeft maar electronisch.

Het staat hier al ergens op het forum, ik meende in een post van EvilTwin ergens...?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door GW-tje »

JW-NHS schreef:Om de remmen op te warmen
Waarom doe je dat JW? Heeft het opwarmen van de remmen enig nut in dit onderzoek?
Na 2 keer gewoon remmen zijn ze toch warm?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: C5 remprobleem

Bericht door jpiek »

Heb vandaag ook eens de remmentest gedaan, dus bij stilstand rem indrukken en zover mogelijk op rustige wijze het rempedaal richting bodem te krijgen...


't leverde mij een (tijdelijke) ESP error op, compleet met servicelampje, maar ik kreeg het pedaal niet bijster ver ingetrapt. Voelde weerstand, en het 'veert' wat in. Maar met moeite...
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door JW-C5 »

Uit de reacties begrijp ik dat het wegzakken van het rempedaal vaker voorkomt, maar zeker geen "standaard C5 eigenschap" is.
ABS hebben alle C5's, BAS ook bij mijn weten.
ESP, dat is een uitbreiding van het ABS systeem, is niet standaard op de Phase I, wél op de Phase II.

Ook van BJG begreep ik dat er bij zijn Phase II geen sprake is van wegzakken van het pedaal.

Al met al is dit voor mij een verschijnsel waarvan ik niet zeg: laat maar zitten, ook andere C5's hebben het.
Ik wil eerst begrijpen waarom het gebeurt, en op basis van die wetenschap een uitspraak doen of ik er mee moet leren leven dan wel doorga om het probleem op te lossen.

Hopelijk krijg ik dat Bosch EVA Document nog eens in kleur onder ogen, dan zal hopelijk iets duidelijker worden of dáár een aanknopingspunt zit.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door JW-C5 »

Nog een aanvulling...

Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.

Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje.
Dat is welliswaar van een MK20 met voor/achter scheiding van de remmen en in de C5 wordt de MK60 gebruikt, maar het principe is hetzelfde.

Ik heb inmiddels gecheckt bij de garagist hoe het secundaire systeem van mijn C5 ontlucht is. Dat bleek met 1 bar gedaan te zijn, dáár zit dus niet de oorzaak.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door BJG »

@JW:
nog even voor de duidelijkheid,
bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal?
Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan?

Wellicht ten overvloede is idd remmen en gasgeven niet mogelijk bij de C5. Het remsignaal overruled het gaspedaalsignaal in de mm computer. Zou je nu het mm uitlezen met de lexia dan zou je de storing "gaspedaal beklemd" of "een wazige kreet als coherentie rem/gaspedaal" tegenkomen. Vaak werkt dan ook de cruisecontrol niet meer. Maar dat ligt een beetje aan de softwareversie van het mm.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
BJG schreef:bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal?
Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan?
Zo is het bij mij ook, en mijn remmen werken perfect.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door JW-C5 »

Gisterenmiddag stond ik voor een stoplicht te wachten, voet op de rem, uiteraard. Maar niet extra hard op het pedaal drukkend.
Toen voelde ik het pedaal wegzakken, richting bodem.
Kort voordat ik de bodem bereikte ging het licht op groen en moest ik weer optrekken, er stond iemand achter me....

Het zou "mooi" geweest zijn als ik nog wat langer had kunnen blijven staan, dan had ik geweten of de rem helemaal op zou houden z'n functie te vervullen.

Ik ga dat nog eens uit testen, op een rustig plekje, kijken wat er dan gebeurt. Als het dan inderdaad zo is dat het pedaal zover wegzakt dat de remwerking weer gaat verminderen cq ophoudt, dan is dat voor mij duidelijk: onacceptabel.

En ja, als ik gewoon rem gaat het goed, op dit moment. De remmen grijpen dan goed aan, het drukpunt is hoger dan het vroeger was.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: C5 remprobleem

Bericht door Menno »

Uiteraard zou dat onacceptabel zijn .... maar lijkt mij wel heel erg sterk :smt017
Zal straks eens goed op het pedaal drukken, let er eigenlijk nooit op.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door EvilTwin »

Dat is natuurlijk simpel te testen op een helling. Wel de automaat in [N] zetten anders test je in feite de kruipneiging.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: C5 remprobleem

Bericht door JW-C5 »

Dat ga ik dan ook zeker doen, op een hellinkje :idea:

Overigens, het zou toch niet zó mogen zijn dat de rem niet sterk genoeg meer zou zijn om de kruipneiging van de automaat af te remmen?

Eerst maar eens testen, dan discussieren over de testresultaten ;)

Dat staat overigens los van het proberen het "waarom" te achterhalen.
Want waarom doet 'ie van mij, en van enige anderen het wél, en die van anderen niet?
Hoe is dat met jouw C5 gesteld?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: C5 remprobleem

Bericht door Menno »

Ben het eens dat de kruipneiging ten alle tijden tegen gegaan moet kunnen worden, al sta je een half uur op de rem ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: C5 remprobleem

Bericht door jpiek »

Ik zou geen enkele vermindering van remvermogen accepteren bij het continu ingedrukt houden. Je gebruikt op zo'n moment de remmen maar voor 1 ding, om te blijven staan waar je staat. Dan moet de remkracht dus gewoon gelijk blijven. Al duurt het 3 uur (bizarre situatie : op een helling, aandrijving oid defect, handrem defect, wachtend op de hulpdiensten..)
Johan
Plaats reactie