Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Geachte (ervarings)deskundigen!
Sinds korte tijd is mijn dame een bijgeluid rijker.
Wanneer ik optrek of anderszins vermogen vraag, dan hoor ik een brommend, trillend, misschien een beetje schrapend geluid.
Op constante snelheid en bij vaart verminderen is het mooi stil, maar als ik dan weer flink gas geef dan begint het weer.
Je hoort het vooral in de eerste en tweede versnelling, gewoon omdat je daar het vaakst vermogen vraagt met optrekken.
Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dat mijn uitlaat misschien net ergens tegen de carrosserie aan komt en dan daartegenaan trilt.
De uitlaat hangt gewoon stevig in zijn bevestiging, dus dat lijkt het niet te zijn.
Ik heb op het forum gezocht en kwam daar de trilling in het uitlaatsspruitstuk tegen, dat zou misschien een optie kunnen zijn.
Vandaag heb ik een monteur die vroeger bij een Citroën-garage werkte een proefrit laten maken en die sloot het spruitstuk uit als oorzaak. Hij kende dat verschijnsel wel en dit zou met name optreden bij koude motor .
Volgens hem was het voor 98% zeker de versnellingsbak, tussen de versnellingen en de overbrenging naar de wielen.
De opties zijn dan een versnellingsbakrevisie of een ruilbak.
De bak schakelt verder prima, zoals die al die jaren al gedaan heeft.
Komt iemand van jullie dit fenomeen bekend voor? Of heeft een van jullie een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken, voordat ik me (misschien onnodig) diep in de kosten steek?
Wat zou een dergelijke versnellingsbakrevisie gaan kosten en waar zou ik dat dan het beste kunnen laten doen?
Sinds korte tijd is mijn dame een bijgeluid rijker.
Wanneer ik optrek of anderszins vermogen vraag, dan hoor ik een brommend, trillend, misschien een beetje schrapend geluid.
Op constante snelheid en bij vaart verminderen is het mooi stil, maar als ik dan weer flink gas geef dan begint het weer.
Je hoort het vooral in de eerste en tweede versnelling, gewoon omdat je daar het vaakst vermogen vraagt met optrekken.
Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dat mijn uitlaat misschien net ergens tegen de carrosserie aan komt en dan daartegenaan trilt.
De uitlaat hangt gewoon stevig in zijn bevestiging, dus dat lijkt het niet te zijn.
Ik heb op het forum gezocht en kwam daar de trilling in het uitlaatsspruitstuk tegen, dat zou misschien een optie kunnen zijn.
Vandaag heb ik een monteur die vroeger bij een Citroën-garage werkte een proefrit laten maken en die sloot het spruitstuk uit als oorzaak. Hij kende dat verschijnsel wel en dit zou met name optreden bij koude motor .
Volgens hem was het voor 98% zeker de versnellingsbak, tussen de versnellingen en de overbrenging naar de wielen.
De opties zijn dan een versnellingsbakrevisie of een ruilbak.
De bak schakelt verder prima, zoals die al die jaren al gedaan heeft.
Komt iemand van jullie dit fenomeen bekend voor? Of heeft een van jullie een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken, voordat ik me (misschien onnodig) diep in de kosten steek?
Wat zou een dergelijke versnellingsbakrevisie gaan kosten en waar zou ik dat dan het beste kunnen laten doen?
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Ik weet dat een automaat een eigen kringloop heeft met aparte versnellingsbakolie (naast de motorolie in de rest van de motor), maar is dat bij een handbak ook het geval?
Of bedoel je gewoon de motorolie aftappen? Die is zwart, dat weet ik zeker.. (gezien bij het peilen).
Die olie zit er zo'n 25000 kiometer in. Dat wil zeggen, in die 25000 kilometer is er zo'n 4 liter bij gegooid.
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Qua geluid en gedrag zou ik ook de schuld aan de bak geven...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Jazeker, die bak is een hele andere plas olie, met compleet andere specificaties. Dat is ook het geval bij de BE en ML handbakken zoals gebruikt bij de C5.Mik Figaro schreef:Is de versnellingsbakolie een andere plas dan de motorolie?
Ik weet dat een automaat een eigen kringloop heeft met aparte versnellingsbakolie (naast de motorolie in de rest van de motor), maar is dat bij een handbak ook het geval?
.....
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de olie in een propere (nette) pot aflaten ,en nazien op vuil en metalen
dan weet je al veel
dan weet je al veel
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Vind je dan stukjes ijzer in de olie dan weet je meteen hoe laat het is,
Peter
Peter
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Jammer genoeg heb ik geen plek waar ik onder de auto kan kruipen om de versnellingsbakolie eruit te kunnen laten lopen, dus die check kan ik niet meteen uitvoeren.
Maar als ik ervanuit ga, dat inderdaad de versnellingsbak niet goed meer is, wat zou een revisie kosten?
Is er iemand hier die al eens een dergelijke revisie heeft laten uitvoeren?
Is het een klus voor een gespecialiseerd bedrijf of iets wat elke garage kan uitvoeren?
Maar als ik ervanuit ga, dat inderdaad de versnellingsbak niet goed meer is, wat zou een revisie kosten?
Is er iemand hier die al eens een dergelijke revisie heeft laten uitvoeren?
Is het een klus voor een gespecialiseerd bedrijf of iets wat elke garage kan uitvoeren?
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
eerst zien of het de bak is
elke garage kan dat doen
ik heb is gelezen een iets van een 1000€
maar is rondbellen kan zeker geen kwaad
elke garage kan dat doen
ik heb is gelezen een iets van een 1000€
maar is rondbellen kan zeker geen kwaad
C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
Omdat je het geluid met name hoort bij flink gasgeven (belasting van de aandrijflijn) kan het zeker ook een aandrijfas zijn, het tussenlager van de langste aandrijfas, of een lager waar de aandrijfas de bak/het differentieel ingaat.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Bij Bart Ebben op de site kun je zien wat een revisie exemplaar of 2e hands exemplaar kost. Dat is in de orde 500-1000 euro. Dan moet ie er nog wel onder natuurlijk. Dan kom je de koppeling mogelijk ook direct tegen.
Maar eerst versn bak olie verversen en kijken of het ietsje verbeterd en vooral niet erger wordt. Revisie kan altijd nog.
Maar eerst versn bak olie verversen en kijken of het ietsje verbeterd en vooral niet erger wordt. Revisie kan altijd nog.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het lijkt me toch heel sterk dat dit de versnellingsbak is en het verversen van handbakolie ben ik nog nooit tegengekomen. Gewoon laten zitten. Brommen en schuren zijn niet geluiden die ik associeer met schade aan tandwielen, synchromeshes of lagers en dat is het enige wat er in een v-bak zit.
Homokineten, aandrijfassen en tripoïdes daarentegen zijn eerder verdacht. Evenals de koppeling, eventueel het vliegwiel. Het verschil is duidelijk, de eerste drie gaan met de wielsnelheid, de laatste twee met motortoerental.
Homokineten, aandrijfassen en tripoïdes daarentegen zijn eerder verdacht. Evenals de koppeling, eventueel het vliegwiel. Het verschil is duidelijk, de eerste drie gaan met de wielsnelheid, de laatste twee met motortoerental.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Het vervelende is, dat het niet echt duidelijk te horen is waar het geluid nou precies vandaan komt. Ik zou inderdaad verwachten dat het geluid met het toenemen van toerental of snelheid zou veranderen van intensiteit en/of toonhoogte, maar ik heb de indruk dat daar niet echt een samenhang mee is.EvilTwin schreef:...Homokineten, aandrijfassen en tripoïdes daarentegen zijn eerder verdacht. Evenals de koppeling, eventueel het vliegwiel. Het verschil is duidelijk, de eerste drie gaan met de wielsnelheid, de laatste twee met motortoerental.
Wel viel me vandaag op, dat er bij wat slechter wegdek bij lage snelheid (..bij mij in de wijk dus
Enniewees, ik ga morgen maar eens een met een goeie garage bellen voor wat aktie...
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht


