Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10
Berichten: 517
Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
EvilTwin schreef:
Als er markt was voor een C5 V6 benzine dan was die er nog geweest (niks mis met de ES9), maar het is duidelijk dat de Diesels die rol van echt topmodel overgenomen hebben.


Inderdaad, voornamelijk dankzij onze fiscale voorkeursbehandeling voor diesel(-brandstof) en dieselmotoren. Ik heb om die reden de laatste 12 jaar altijd diesel gereden (nog altijd een pak goedkoper bij 30000 km/jaar) maar ik ben zonet vergast op een ritje in een alfa 156 GTA (3,2i dus) en jeeeeeezus, heb ik nu net de argumenten van een benzinemotor als topmodel gevoeld!!! Dan hoop ik echt nog minstens op die 2,0 THP! Al vind ik dat een diesel (veel koppel in lage toeren) goed past bij het karakter van de C5.

EvilTwin schreef:
wat is het nut van het lenen van een 6in lijn van BMW als ze zelf een V6 benzine hebben, die werd gewoon geleverd in de C5-3, maar hij bleek gewoon niet economisch en technisch rendabel naast de V6HDi (of zelfs naast de 2.2HDi200)
En X-drive is het toevoegen van voorwielaandrijving aan het hopeloos achterhaalde concept van motor-voor-aandrijving-achter, wat Citroën al in de jaren dertig op de vuilnishoop heeft gegooid. Dus wat zou daarvan het nut zijn voor Citroën?


Voor wat betreft het lenen van de motor maakte ik uiteraard maar een grapje, vandaar de :D
4wiel aangedreven wagens echter vind ik wel een goede zaak, zeker in het geval van bijv. een 535xi (3 liter turbo) waar je zo veel vermogen kwijt moet op de weg...voor 200 pk is dat inderdaad niet nodig maar zou dat echt de top-benzinemotor worden? Wat dan met de C6 of de DS5als die er ooit komt?

_________________
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)


14 okt 2010 21:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Is dat zo´n automatisch schakelende handbak als in de C1 (aangepast aan koppel/vermogen ) ?

gr.Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


14 okt 2010 22:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Ja de BMP is wat het is: een gerobotiseerde handbak, zoals de sensodrive van de C2/C3 de C4/C4P.
Maar ook wat diverse andere merken leveren; van Alfa's selespeed tot Ferrari F1.

Citaat:
ik ben zonet vergast op een ritje in een alfa 156 GTA (3,2i dus) en jeeeeeezus, heb ik nu net de argumenten van een benzinemotor als topmodel gevoeld!!!


Ik geniet ook altijd met de Xm V6 en ik heb ook wel eens een C6 ES9 gereden: erg plezierig.
Maar het feit blijft dat de 3.0HDi afgeknepen is op 245pk/450Nm (die motor kan 275pk/600Nm leveren) en dat men wel aan dat dat vermogen zou kunnen komen met een ~3.3V6HPi maar die haalt dan niet dat koppel.
Een 2.7THP, zonder de boel al te veel op te fokken, zou ook leuk zijn, maar dan moeten ze de techniek van de THP fuseren met die van de ES9 en dat lukt niet zonder afzetpartner (vgl Jaguar+LaRo voor de V6HDi).

Een 2.0THP kan wel ook op 240pk uitkomen, maar de vraag is of je dan een motor hebt die mooier loopt dan een 3.0HDi...ik denk het niet. Ik denk zelfs dat ik dan de "oude" ES9 zou prefereren boven zoiets.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 okt 2010 10:30
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
EvilTwin schreef:

Iedereen leert van iedereen, d'r zijn toch genoeg merken die dergelijke motoren leveren?
Als er markt was voor een C5 V6 benzine dan was die er nog geweest (niks mis met de ES9), maar het is duidelijk dat de Diesels die rol van echt topmodel overgenomen hebben.


Elk fatsoenlijk merk heeft naast top diesels ook een top benzine, daar hoort m.i. geen 1.6 ( 2.0 ) THP toe, hoe je het ook bekijkt ... al haal je er enorm veel pk's uit, blijft een lullig motortje in een grote auto waarvan je zelf vaak genoeg aangeeft in een hoger segment mee te spelen dan men voor ogen heeft, lees concurreren met o.a. Audi/BMW modellen.
Ja ook die hebben kleine motoren met een hoop PK's, maar er is ook keuze voor mooie V6 motoren ( diesel & benzine ) ... qua loopcultuur nooit een match voor die opgefokte THP'tjes.
PSA slaat hiermee de plank m.i. mis door weer op 1 variant te gokken en enkel voor " downsizen " te kiezen, bijzonder jammer !!

Franse struisvogelpolitiek .... ?? :lol:

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


15 okt 2010 10:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 jun 2009 11:44
Berichten: 54
Auto: Citroën C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business automaat
Opties: Leer, bagagenet, trekhaak, wifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12448
Productienummer: 10556
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 720
Kleur: Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Ik hoop maar dat ze nog flink aan die robobak hebben gesleuteld en hem hebben verbeterd, anders is de keuze na een proefrit snel gemaakt vrees ik. Vergeet niet dat veel mensen die in deze klasse rijden de auto zakelijk rijden en dan spelen zaken als gewicht, onderhoud, etc. minder mee. Men wil gewoon een lekker rijdende auto en ik denk dat de DSG het dan altijd zal winnen van een robobak.

Gelukkig kan ik nog een mooie automaat bestellen vandaag!!


15 okt 2010 11:11
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00
Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
EvilTwin schreef:
:smt017 de HDi138 hoor je te kunnen rijden tussen 1400 en 4400 toeren


Heb niet gezegd dat dat niet kan. Maar echt lekker doet ie het alleen tussen ca 2000 en 3000 rpm, terwijl de benzine een (heel) veel breder bereik heeft. Minder schakelen in een diesel staat in alle autobladen, maar het klopt voor mij in ieder geval niet. Zoals ik aangaf: beter zelf testen.


15 okt 2010 15:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00
Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Menno schreef:
Diep triest als een 1.6'je het top model zou worden ... :?
Leren ze nu nooit eens wat van de concurrentie.


Dat de duitsers ook 'grote' benzine motoren in het schap houden komt vooral vanwege verkoop in de USA, en die heeft PSA niet. In alle omringende Europese landen is het diesel wat de klok slaat, daar kun je geen benzine motor meer voor ontwikkelen. Vreemd blijft dat diesel in NL de oorzaak van het milieuprobleem is, terwijl het in andere landen juist als de oplossing wordt gezien. Voor wie het nog niet wist: het milieu is vooral een politieke aangelegenheid.


15 okt 2010 15:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Dat komt omdat wij het als melkkoe zien ...

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


15 okt 2010 15:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Henk Hulde schreef:
EvilTwin schreef:
:smt017 de HDi138 hoor je te kunnen rijden tussen 1400 en 4400 toeren


Heb niet gezegd dat dat niet kan. Maar echt lekker doet ie het alleen tussen ca 2000 en 3000 rpm, terwijl de benzine een (heel) veel breder bereik heeft.


Dat valt nog te bezien 1400-4400 is hetzelfde bereik als dat van de benzine: 2000-6400, als je de eindoverbrenging in ogenschouw neemt. Als jouw HDi niet lekker loopt bij 1400 of 4000 dan vraag ik me af of we het over dezelfde motor hebben.
Komt nog bij dat de Diesel bij 1400tpm aanzienlijk beter trekt dan een atmosferische benzine.

Een turbo benzine zoals de THP heeft dan wel een wat groter bereik, maar ik vraag me af hoeveel mensen die rijden over het volle bereik van 1400-6000tpm, die rijdt men net als een Diesel: snel naar de (een na) hoogste versnelling en dan rijden op koppel.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 okt 2010 16:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Menno schreef:
Franse struisvogelpolitiek .... ?? :lol:


Nee ze letten juist heel goed op wat de markt wil en dat is dus een 2.2HDi200 en een 3.0HDi240 als topmodellen en geen V6/ES9 met 215pk.

Nederland is door een wat vreemde belastingconstructie niet meer zo Diesel minded (hoge wegenbelasting, minder groot verschil in Dieselprijs dan voorheen) maar dat doet niks af aan het voordeel wat Diesels nog altijd bieden (20% lager CO_2)

In andere landen had je nooit dat prijsvoordeel, maar ook niet het belastingnadeel, met als gevolg een zuiverdere markt: geen kunstmatige barrières met als gevolg een omslagpunt bij 50dkm/jr. Dat soort barrières zijn alleen te rechtvaardigen als er écht beleid achter zit (bijv terugdringen files, milieu verbetering etc.)

In Nederland wilde men het beroepsvervoer bevoordelen met een lagere Diesel accijns, maar daar mochten de "privé" rijders niet al te veel van profiteren: calvinisme in optima forma. :roll: Daar komt dan nog bij dat mensen zich helemaal stuk staren op die laatste knaak per maand (alsof een auto niet gewoon een vrijbrief is veel geld weg te gooien) en ze dus instantaan overstappen van Diesel naar benzine (lpg) als er iets gesleuteld wordt aan belastingen. Het zou mooi zijn als andere beleidsmaatregelen ook zo effectief zouden zijn.

Voorheen lag door de combi prijs-verbruik-belasting het omslagpunt voor grotere auto's nog binnen schootsafstand (30dkm/jr), maar voor de kleinere Diesels is het al een tijdje mis. Zeg nou zelf, een C1 1.4HDi zou toch te prefereren zijn boven een C1 1.0 3cilinder?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


15 okt 2010 16:59
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00
Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
EvilTwin schreef:

Dat valt nog te bezien 1400-4400 is hetzelfde bereik als dat van de benzine: 2000-6400, als je de eindoverbrenging in ogenschouw neemt. Als jouw HDi niet lekker loopt bij 1400 of 4000 dan vraag ik me af of we het over dezelfde motor hebben.
Komt nog bij dat de Diesel bij 1400tpm aanzienlijk beter trekt dan een atmosferische benzine.

Een turbo benzine zoals de THP heeft dan wel een wat groter bereik, maar ik vraag me af hoeveel mensen die rijden over het volle bereik van 1400-6000tpm, die rijdt men net als een Diesel: snel naar de (een na) hoogste versnelling en dan rijden op koppel.


Het is mijn ervaring bij de overstap van PHI 2.0 Benzine naar PHII 2.0 HDI, de mijne is nog zonder roetfilter. In de PHI schakelde ik vrijwel nooit op de snelweg afgezien van file. Nu gebruik ik 4-5 en 6.
Overigens loopt de diesel prima bij genoemde toerentallen. Toch gaat ie wat mij betreft alleen tussen 2000 en 3000 echt lekker als je gas geeft. Wat jij er van vindt mag je zelf weten.


16 okt 2010 13:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Henk Hulde schreef:
PHII 2.0 HDI, de mijne is nog zonder roetfilter.


Zijn die er, C5-II HDi's zonder FAP?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 okt 2010 13:58
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Ja die bestaan ... :)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


16 okt 2010 16:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
jep medio 2005 zijn de 2.0 hdi met fap pas uitgeleverd in belgie...


16 okt 2010 19:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Wel...., zo leer ik elke dag wat bij :lol:

Overigens wel wat verbazing mijnerzijds. In NL had de C5 imho altijd een FAP, waarom niet in Be?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 okt 2010 19:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.