Dus kan er gesplitst worden? of anders start ik een nieuw topic hiervoor.veerbol schreef:BTW. als het tijd wordt voor een nieuw toppic... dan verzoek ik de mod eea te splitsen aub.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 sep 2008 18:26
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
aangezien de TS niks meer gepost heeft, kan het hier rustig verder....

Berichten: 194
Lid geworden op: 08 sep 2008 18:26
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Locatie: Amsterdam
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vanaf de tweede posting op pagina 2 van dit draadje, die van de hand van Veerbol, gaat het hier niet meer over het onderwerp van de TS "Verlagen van de wokkelvering?", maar over het "harde afrollen" van de C5-3 met HP.Roman schreef:aangezien de TS niks meer gepost heeft, kan het hier rustig verder....
![]()
Dat is op zich een onderwerp waar zeker verder over gediscussieerd zal worden, en derhalve de vraag: is het mogelijk om dat gedeelte, meer dan 2/3 van dit draadje intussen, af te splitsen er er een eigen Topic titel aan te knopen?
Groet,
JW
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
op jullie verzoek , bij deze... 
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
ik begrijp hier niet zo veel van, mijn eerste post in dit onderwerp is toch écht gerelateerd aan het verlagen van wokkels. Die post hoort hier niet, en is zeker geen openingspost. Zelfs mijn post van 5okt is nog gerelatieerd aan de oorspronkelijke vraag. (waarom de wokkels standaard hoger staan)
Het is pas off topic gegaan met dat geëmmer over afrolcomfort. Gewoon het draadje bijeen houden en de titel veranderen in "vanaf pag X discussie over afrolcomfort".
Het is pas off topic gegaan met dat geëmmer over afrolcomfort. Gewoon het draadje bijeen houden en de titel veranderen in "vanaf pag X discussie over afrolcomfort".
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....je bejegening van andere Forummers en wat ze over hun ervaringen neerpennen is niet bepaald prettig te noemenEvilTwin schreef:ik begrijp hier niet zo veel van, mijn eerste post in dit onderwerp is toch écht gerelateerd aan het verlagen van wokkels. Die post hoort hier niet, en is zeker geen openingspost. Zelfs mijn post van 5okt is nog gerelatieerd aan de oorspronkelijke vraag. (waarom de wokkels standaard hoger staan)
Het is pas off topic gegaan met dat geëmmer over afrolcomfort. Gewoon het draadje bijeen houden en de titel veranderen in "vanaf pag X discussie over afrolcomfort".
Groet,
JW
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Idd, mee eens, word er ook een beetje moe van 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Als fervent HP rijder kan ik de bevindingen van JW-NHS toch ook wel bevestigen, een HP auto is op korte dwarsrichels wél erg "hard". Zelf heb ik altijd de indruk gehad dat dat te maken had met de koppeling tussen links en rechts, zoals Eviltwin ook al opmerkte, want als je slechts met één kant over zo'n korte richel gaat is de klap LANG niet zo hard. Maar ik ben me wel eens kapot geschrokken van de klap die ik kreeg toen ik op de richel van een weggefreesde asfalt-toplaag reed. Alleen: die komt in een willekeurige, traditioneel geveerde auto óók erg hard aan. Maar het is natuurlijk erg moeilijk vergelijken, pas met de komst van de C5 Ph.3 zou je een zo rechtstreeks mogelijke vergelijking kunnen maken. Want een GS, BX of Xantia is niet te vinden met wokkels. 
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Welke omgeving ? Bij Rotterdam en Gorinchem ken ik er nog wel een paar...veerbol schreef:Ik zal even wat meer "pijn"/test-trajecten gaan opnemen aankomende periode. Handige input voor een test-meeting!
Johan
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2010 17:08
Auto: C5 Tourer 150 Exclusive BVM - Start Stop
Opties: GPS Detectie pack exclusive, panoramisch glazen dak, leder Claudia Matinal, Net voor hoge lasten, beschermingspack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2600
Kleur: Shark Grey
Locatie: Antwerpen
Ik ben niet technisch genoeg aangelegd om alle discussies hier te volgen. Heb heel wat ervaring met bollen. Ik heb altijd gevonden dat dit op kasseistroken of korte drempels veel zachter is dan andere vering. Vanaf dat dit niet meer het geval was liet ik de bollen vervangen (desnoods na 50000 of 60000 km). Ze waren technisch nog best in orde, maar ze reden niet meer zoals een HP het moet doen. Ik weet nog heel goed dat op forse verkeersdrempels waar niet HP wagens fors moesten remmen, ik met mijn CX gewoon gas bijgaf. De bollen namen dit zonder problemen en zeer zacht! Ik vermoed dat er reacties zullen komen die dit ontkennen, maar ik rij ondertussen al 17 jaar op bollen en wil voor geen geld van de wereld een andere wagen.
By the way, ik hoop mijn C5 tegen het einde van het jaar te hebben en dan kan ik vergelijken.
Groetjes,
Lex
By the way, ik hoop mijn C5 tegen het einde van het jaar te hebben en dan kan ik vergelijken.
Groetjes,
Lex
1993-1998 Citroen CX 2500 TRD Turbo 2
1998-1999 Citroen CX 2500 TRD Turbo
1999-2010 Xantia Break HDI 2.0 110 Collection
2010-20?? C5 Tourer 163 Exclusive
2016-2017 C5 Tourer 150 Exclusive
Eens je het rijcomfort van hydropneumatische vering kent, wil je niets anders meer...
1998-1999 Citroen CX 2500 TRD Turbo
1999-2010 Xantia Break HDI 2.0 110 Collection
2010-20?? C5 Tourer 163 Exclusive
2016-2017 C5 Tourer 150 Exclusive
Eens je het rijcomfort van hydropneumatische vering kent, wil je niets anders meer...
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Al uw bollen vervangen is toch al direct een grote kost??? of vervang je alleen de middenbollen?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Bij die ouwe bollen (CX etc.) was 50 à 60dkm wel ongeveer het maximum, dwz dat de meeste mensen het verschil in druk gingen voelen (vering te hard en springerig). Vanaf de Xm/Xantia werden er bollen gemonteerd met nieuwe membranen, zeker goed voor 100dkm herkenbaar aan drie punten bovenop.
Maar voor de C5 is dit niet meer relevant, die bollen lekken (bijna) niet en zijn dus altijd goed, behalve als ze door overbelasting zichzelf stuk gemaakt hebben en dan zijn ze instantaan keihard = geen vering.
Maar voor de C5 is dit niet meer relevant, die bollen lekken (bijna) niet en zijn dus altijd goed, behalve als ze door overbelasting zichzelf stuk gemaakt hebben en dan zijn ze instantaan keihard = geen vering.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2010 17:08
Auto: C5 Tourer 150 Exclusive BVM - Start Stop
Opties: GPS Detectie pack exclusive, panoramisch glazen dak, leder Claudia Matinal, Net voor hoge lasten, beschermingspack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2600
Kleur: Shark Grey
Locatie: Antwerpen
Op mijn Xantia stak ik vooraan alle 70000 km ten laatste nieuwe voorbollen. Ze waren gewoon veel te hard geworden. De achterste bollen gingen ongeveer 100.000 km mee, maar hadden het toen ook wel echt gehad. Je merkte dit vooral aan drempels waar de auto echt met een figuurlijke smak, HP onwaardig, telkens neerkwam.
1993-1998 Citroen CX 2500 TRD Turbo 2
1998-1999 Citroen CX 2500 TRD Turbo
1999-2010 Xantia Break HDI 2.0 110 Collection
2010-20?? C5 Tourer 163 Exclusive
2016-2017 C5 Tourer 150 Exclusive
Eens je het rijcomfort van hydropneumatische vering kent, wil je niets anders meer...
1998-1999 Citroen CX 2500 TRD Turbo
1999-2010 Xantia Break HDI 2.0 110 Collection
2010-20?? C5 Tourer 163 Exclusive
2016-2017 C5 Tourer 150 Exclusive
Eens je het rijcomfort van hydropneumatische vering kent, wil je niets anders meer...
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik deed met de Xant een rondje Cyparse voor 100 gulden/45 euro... bollen op druk laten brengen/nakijken Incl. nieuwe vloeistof...
Johan







