Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 verbruiksmeter afregelen? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verbruiksmeter afregelen?
Even een wat ouder draadje ophalen....

De vraag is: hoe nauwkeurig is de Odometer in de C5.
Hierboven gaf ET aan:
Citaat:
dan ga je er vanuit dat de BSI bandenmaat ook de odometer beïnvloed, maar die maat doet volgens mij alleen mee met snelheid, tripcompu en ESP. Maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.

Dat kan ik me niet voorstellen. Immers de gereden afstand is de basis voor alle berekeningen, en dus móet die wel goed staan, anders is een berekening sowieso fout.

De vraag blijft: hoe nauwkeurig is die afstandsmeting :?:
Je geeft via de Lexia je bandenmaat op, maar waar rekent je systeem dan mee? Is dat de gemiddelde maat, oftewel de afrolomvang als de band halfweg opgesleten is? Immers er zit iets van 2% afwijking in afrolomvang tussen een nieuwe band en eentje die aan vervanging toe is.
En is die maat vervolgens wél zeer precies?

Bij mijn Xantia kon ik vaststellen dat de afwijking gemiddeld iets van 5,4% bedroeg, in welkelijkheid reed ik dus minder kilometers dan de teller aangaf. Dat deed ik mbv van de zeer nauwkeurige VDO 5500 Navi, die ook de gereden afstand kon weergeven. En die is per definitie OK zodra het systeem de pulsen goed gekalibreerd heeft.
Gevolg: ik reed in werkelijkheid wat minder zuinig dan ik dacht....

De afwijking van de snelheidsmeter was overigens 10% over het hele bereik.
Daar heb ik altijd rekening mee gehouden, ik wist dus tot hoever ik kon gaan voordat ik het risiko liep tegen een bon aan te lopen ;)

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

18 aug 2010 15:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
De vraag blijft: hoe nauwkeurig is die afstandsmeting :?:
Je geeft via de Lexia je bandenmaat op, maar waar rekent je systeem dan mee? Is dat de gemiddelde maat, oftewel de afrolomvang als de band halfweg opgesleten is? Immers er zit iets van 2% afwijking in afrolomvang tussen een nieuwe band en eentje die aan vervanging toe is.
En is die maat vervolgens wél zeer precies?

Bij mij was de afstandsmeting heel precies. Zoals beschreven gemeten over een behoorlijke afstand en vergeleken met gpslogs en routeplanner.
Wellicht toevallig, want als je band slijt wordt de omtrek onvermijdelijk iets minder (die 2% klopt voor mijn gevoel wel).
Die 2% is vooralsnog wat nauwkeuriger dan de afwijking in de snelheidsmeter (bij mijn ph1 is dat dus ca 4%; de ph2 is m.i. nauwkeuriger), en heel veel nauwkeuriger dan de verbruiksmeter.
Wat de bsi als formules en waardes aanhoudt bij ingevoerde bandenmaat zou ik niet weten.

18 aug 2010 17:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die 2% verschil in afrolomtrek tussen nieuw en "versleten" heb ik berekend met pi(d2-d1).
Bij een slijtage van 6 mm (8 nieuw, 2 minimum) en een afrolomtrek van tennaaste bij 2 meter kom je dat op iets van 2%.

Ik moet even checken of de juiste maat band ingevoerd is in de computer. Ik vermoed van wel, bij mijn weten heeft de vorige eigenaar altijd op de Suzuka's met Primacy's 215/55x16 gereden. Maar of hij er in de winter andere banden onder gehad heeft weet ik niet, dan zou er een aanpassing gemaakt kunnen zijn.

Maar uit je verhaal begrijp ik dat het wel goed zit met de nauwkeurigheid van de Odometer. Dat maakt dat ik dan nu ook dáárom wat onzuiniger rij dan met de Xant ;)

Groet,
JW

18 aug 2010 17:43
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Bij mijn Xantia kon ik vaststellen dat de afwijking gemiddeld iets van 5,4% bedroeg, in werkelijkheid reed ik dus minder kilometers dan de teller aangaf.
De afwijking van de snelheidsmeter was overigens 10% over het hele bereik.
Ik heb "toevallig" exact dezelfde afwijkingen in mijn huidige Xant, wat ik overigens zeer irritant en eigenlijk onaanvaardbaar groot vind. Maar omdat mijn vorige Xant beduidend nauwkeuriger was, heb ik steeds gedacht dat dit een bijzonder geval was. Kennelijk dus niet.

Adri

18 aug 2010 18:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Als het snelheid en afstandssignaal goed is blijft over waardoor de afwijkingen binnen een modelserie bestaan.

Als ik het goed heb bepaalt de BC het actuele verbuik op basis van een aantal actueel parameters (vooral de inspuitduur van de injectoren) Dit accumuleert tot een totaal verbruik, gedeeld door de totaalafstand een gemiddeld verbruik.

Uiteindelijk zeg je echter niet dat een injector hoeveelheid X in moet spuiten, maar geef je hem een bepaald voltage gedurende een bepaalde duur en verwacht je dat daarmee X brandstof ingespoten is.
Echter dat is natuurlijk afhankelijk van de exacte brandsofdruk en toleranties van de injector.

Allemaal zaken die procenten kunnen afwijken, vandaar dat de inspuiting niet alleen werkt met vaste kenvelden , maar daarnaast is er natuurlijk nog een preciese afregeleing obv de lambda waardes met een long term en short term fuel trim. Deze compenseert wigenlijk voor het onnauwkeurige gedrag van de in de brandstofvoorziening aanwezige componenten.

Ik vermoed echter dat de verbruiksmeter wel alleen op die vaste kenvelden afgaat. Oftewel als je andere injectoren of bv brandstof pomp monteert krijg je een andere afwijking. En andere trim waardes dus.

Interessant experiment zou natuurlijk zijn of je een statistisch verband kan vinden tussen long term trim en BC afwijking. Zo ja, dan is het zaak onderdelen te wisselen tot je in de buurt komt van een minimale trim.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

19 aug 2010 12:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hmm, gek allemaal.

In mijn Ph2 is de snelheid op het display van de cruise control ook precies de snelheid volgens de GPS-data (de analoge snelheidsmeter liegt er bij tachtig twee kilometer bij).

Het verbruik volgens de BC ligt keurig dichtbij het daadwerkelijke verbruik: de BC zei 6.8l/100km, het werkelijke verbruik was 6,88l/100km. Dat is een verschil van ongeveer een halve liter (aan dezelfde pomp, trouwens) op de afgelegde afstand, en ik vermoed dat ik daar net zo makkelijk een grotere variatie in zou kunnen hebben tijdens het tanken, dus daar valt eigenlijk weinig van te zeggen.

Ik stond er wel van te kijken, trouwens... ik heb tijdens de tweede helft van de tank mjn rijgedrag veranderd naar "voor mijn doen behoorlijk doortrappen", anders was ik nog twee tiende per 100 kilometer gunstiger uitgekomen.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive

21 aug 2010 20:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
peterh schreef:
In mijn Ph2 is de snelheid op het display van de cruise control ook precies de snelheid volgens de GPS-data

gaat dit om de ingebouwde GPS? Die moet wel hetzelfde aangeven, omdat die hetzelfde singaal krijgt :smt023

Citaat:
(de analoge snelheidsmeter liegt er bij tachtig twee kilometer bij)

De analoge meter is in feite ook digitaal, dwz die krijgt hetzelfde signaal als de BC/cruise, maar de compu geeft de wijzer de opdracht om er iets bij te doen, om zo zeker binnen de EU regelgeving voor snelheidsmeters te vallen.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

22 aug 2010 13:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Is die "teller" in de CC wél helemaal precies?
Zo ja, waarop baseert hij die snelheid ?

De afwijkingen in de "analoge" km/h aanwijzing kennen we, die is 0-4 km/h tot 130 km/h, en 0-4% daarboven.
Daarbij moet dan rekening gehouden zijn met de afwijking in afrolomtrek van de band, daar zit al zo'n 2% tussen nieuw en versleten.

Groet,
JW

22 aug 2010 14:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
peterh schreef:
In mijn Ph2 is de snelheid op het display van de cruise control ook precies de snelheid volgens de GPS-data

gaat dit om de ingebouwde GPS? Die moet wel hetzelfde aangeven, omdat die hetzelfde singaal krijgt :smt023

Nee, het betreft hier een externe GPS-unit (twee zelfs).

Citaat:
De analoge meter is in feite ook digitaal, dwz die krijgt hetzelfde signaal als de BC/cruise, maar de compu geeft de wijzer de opdracht om er iets bij te doen, om zo zeker binnen de EU regelgeving voor snelheidsmeters te vallen.

Met "analoog" bedoelde ik de aanwijzing, die godzijdank nog gewoon met een wijzertje op een schaal gaat. :D

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
XM 2.1TD

22 aug 2010 21:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:

Dat heb ik nog niet vastgesteld. Gebruikt die niet gewoon dezelfde informatie van de computer als de digitale aanwijzing van de CC?

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
XM 2.1TD

22 aug 2010 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
peterh schreef:
Citaat:

Met "analoog" bedoelde ik de aanwijzing, die godzijdank nog gewoon met een wijzertje op een schaal gaat. :D

maar begrijp je dat deze "analoge" meter in feite ook digitaal is? Hij geeft aan wat de BSI hem opdraagt om aan te geven en dat is inclusief een (kleine) ingebakken afwijking naar boven. De wijzer staat zo exact mogelijk op de plaats waar een digitale aanwijzing ook zou staan. Die fetish voor analoog heb ik sowieso nooit begrepen, maar hij is met een modern computer gestuurd dashboard volledig misplaatst.

Citaat:
Citaat:
JW-NHS schreef:

Dat heb ik nog niet vastgesteld. Gebruikt die niet gewoon dezelfde informatie van de computer als de digitale aanwijzing van de CC?

CC indicatie, snelheidsbegrenzer en dashboard gebruiken allemaal dezelfde (reeds gecorrigeerde) snelheid. Anders zou het instellen van een CC snelheid steeds tot ~4% fout gaan leiden.
NB op een C4, of C6 is dit beter te zien, daar is de indicatie van de snelheid eveneens digitaal, maa rom te voorkomen dat de auto gaat "zwemmen" regelt de CC niet naar een snelheid als die al bijna klopt (<2km/h) en is er een 3km/h stapgroottte voor het instellen.

In de familie

23 aug 2010 12:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
.....
Citaat:
Citaat:
JW-NHS schreef:

CC indicatie, snelheidsbegrenzer en dashboard gebruiken allemaal dezelfde (reeds gecorrigeerde) snelheid. Anders zou het instellen van een CC snelheid steeds tot ~4% fout gaan leiden.
NB op een C4, of C6 is dit beter te zien, daar is de indicatie van de snelheid eveneens digitaal, maa rom te voorkomen dat de auto gaat "zwemmen" regelt de CC niet naar een snelheid als die al bijna klopt (<2km/h) en is er een 3km/h stapgroottte voor het instellen.

Wat bedoel je daarmee?
Bij mijn VDO 5500 was die correctie een gevolg van het mapmatching-kalibratieproces. Na enige tijd rijden wist het systeem precies welke afstand er hoorde bij het aantal afgegeven pulsen. Daarmee werd 'ie super nauwkeurig.

Vindt zoiets ook plaats bij onze C5?
Dat zou dan alleen maar kunnen als de auto voorzien is van een navigatiesysteem

Ik veronderstel dan ook dat dit soort kalibratie niet plaats vindt tijdens het rijden.
Dat betekent dat óók de CC aanduiding behept is met een positieve afwijking, hij mag immers nooit onder de nul uitkomen, volgens de wet. En er moet dan rekening gehouden worden met de 2% verminderde afrolomvang van de band door slijtage.

Klopt m'n redenering?

Groet,
JW

23 aug 2010 13:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
met gecorrigeerde bedoelde ik: geijkt, volgens Citroëns eigen definities
= binnen 0%-3% van de werkelijke snelheid of beneden 130 binnen 0-4km/h afwijking.

Dus zeg maar "meer legaal" gemaakt, omdat de wet indirect een afwijking naar boven eist.

Hij zou het ook exact kunnen afgeven, maar dan loop je het risico illegaal te worden bij hard oppompen.

Citaat:
Daarmee werd 'ie super nauwkeurig.

Bedoel je, klopte beter met de snelheidsmeter? Beter met hectometerpaaltjes? Wat was jouw referentie voor nauwkeurig?

In de familie

23 aug 2010 13:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Met nauwkeurig bedoel ik inderdaad: de exacte afstand gedeeld door de tijd.
Daarmee kon ik zien dat de snelheidsmeter in mijn Xantia een positieve afwijking had van 10%. En dat de Odometer een afwijking had van iets meer dan 5%.

Een Navi die werkt met mapmatching móet heel nauwkeurig zijn. Hij kan immers ook zonder GPS signaal over grote afstanden navigeren.
Zó werkt de VDO 5500, die is zonodig bezig met "nakalibreren" zodra hij merkt dat er iets niet klopt.
Zie ook http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=12813 en http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... php?t=8120

Groet,
JW

23 aug 2010 14:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Met nauwkeurig bedoel ik inderdaad: de exacte afstand gedeeld door de tijd.

maar wat is dan de exacte afstand, wat is de exacte tijd?

Citaat:
Daarmee kon ik zien dat de snelheidsmeter in mijn Xantia een positieve afwijking had van 10%. En dat de Odometer een afwijking had van iets meer dan 5%.

10% in een xantia? dan was daar iets goed mis mee. Ik kwam toevallig een originele test tegen van een Traction, afwijking bij 100km/h was 1km/h :smt023 .

Citaat:
Een Navi die werkt met mapmatching móet heel nauwkeurig zijn. Hij kan immers ook zonder GPS signaal over grote afstanden navigeren.

Zoiets is dan maar zo nauwkeurig als de instantane snelheidsinformatie van de auto en terwijl een goede GPS het verschil kan zien tussen twee rijbanen, kan je dat niet zonder GPS signaal.

In de familie

23 aug 2010 15:45
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende