exroosje schreef:Ik denk dat je iets te absoluut stelt dat ze stuk gaan bij 135K. Ook al is dat bij jouw ene exemplaar gebeurd en was je andere dun.
Als ze allemaal stuk zouden gaan dan was er wel een modificatie geweest en hadden nieuwe C5's andere exemplaren.
Ik zal niet bestrijden dat het een zwak onderdeel is met een grotere kans op defecten binnen de normale levensduur van 200.000 km / 10 jaar. En al helemaal niet overengineered om lang hierna probleemloos te functioneren.
Maar een geval en een signaal dat het vaker voorkomt is statistisch zeker niet significant genoeg om hier dit soort conclusies aan te verbinden. Al helemaal niet omdat de populatie op een forum niet representatief is.
Voor alle duidelijkheid: dat stel ik niet.
Ik heb waargenomen dat bij mijn C5 V6 de eerste bij 135 kkm de geest gegeven heeft, en dat de tweede het niet al te lang meer uitgehouden had.
Wat ik wel gesteld heb is dat de kleppen geen "eeuwig leven hebben" en waarschijnlijk de termijn voor de geplande D-wissel bij 240 kkm niet halen.
Uiteraard heb je gelijk als je stelt dat er geen algemene uitspraak mogelijk is op basis van twee "incidenten".
Maar imho is ook duidelijk dat die twee incidenten niet zomaar voor kennisgeving aangenomen mogen worden en dat het niet verstandig is om maar gewoon tot de orde van de dag over te gaan.
Ik heb aangeboden om uitgewisselde kleppen nader te onderzoeken. Inmiddelks weet ik wáár ik naar moet kijken en hoe dat verder onderzocht kan worden. Die moeite doe ik graag, en de daaruit resulterende bevindingen deel ik uiteraard met een ieder op dit Forum.
Voor de rest laat ik het graag over aan collegae V6 Phase II bezitters om te beslissen wat ze met dit verhaal doen
Groet,
JW