EvilTwin schreef:water is dunner dan olie

De praktijk is dat een LPG motor de verbruikte motorolie niet aanvult met verbrandingsresten zoals een diesel en een benzinemotor.
Ook is er heel veel minder condens, en als het er al is dan verdampt het redelijk snel bij het op temperatuur komen van de motor.
Zoals ik al eerder schreef had ik vroeger een buurman die op het laboratorium van de Shell werkte en voor mij gratis oliemonsters kon testen, net zoveel als ik wilde.
Ik reed in die periode een Opel Record 2.0-S op LPG en nam elke 5000km een oliemonster.
Vervuiling was vrijwel nul, wateraandeel ook en de indikking was zodanig dat ik bij 60.000km de olie moest verversen omdat de dikte ergens in de buurt van de 50 lag en vrijwel alle in de olie aanwezige dopes waren verbruikt.
Deze praktijkgegevens klopten heel aardig met de gevens van de motoren die daar in een proefopstelling draaiden.
Ook een opvallend gegeven was dat de motorolie vóór een trip naar Frankrijk (waar toen nog geen LPG was) aan de eisen voldeed en na 3000km op benzine aan verversen toe was.
Dit verhaal dateert van 1980, maar ik denk dat het in grote lijnen nog steeds opgaat.