V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je hebt gelijk, die axiale kracht is er, en dus moet die component meegerekend worden.

[O-T]En ja, je hebt het natuurlijk bij het rechte eind, kg/cm² is zeeeer gedateerd. Laten we het er maar op houden dat ik daarmee opgegroeid en opgevoed ben, die nieuwerwetsigheden als Pascal zijn pas veeeeel later gekomen. En wie weet hoeveel dat is, omgerekend in bar?
Zelfs de weerman gebruikt nog een trucje om de zeer gebruikelijke en overbekende millibar herkenbaar te houden, hij noemt dat hectoPascal..... :smt023
Hetzelfde zie je bij de PK's en de kW. Dat laatste is de norm, maar praktisch iedereen heeft het over PK's. Dat oogt ook wat beter, dat getal is een factor 1,36 hoger :lol:
Wél ingeburgerd is de Nm, daar hoor je bijna niemand meer praten over kgm. Toch gebruik ik dat laatste als ik, bij gebrek aan een momentsleutel met een unster even een koppel moet checken.[/O-T]

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Nog even snel een O-Tje.
Ik ben niet heiliger dan de paus hoor. Ik denk dat het 1 generatie (en misschien wel 2 generaties) duurt voor het SI algemeen aanvaard en gebruikt wordt. Zelf betrap ik mij er op dat ik voor een snelle spanningsberekening nog steeds tonnen en vierkante centimeters gebruik, omdat de getalwaarden zo makkelijk rekenen en ik de toelaatbare spanningen in tf/cm² voor constructiestalen uit mijn hoofd ken.
Maar eerlijk is eerlijk, het consequent gebruiken van SI eenheden heeft het grote voordeel dat je in formules nooit meer fouten kan maken met constante factoren, want die zijn er niet. :)

Adri
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
bar? hectopascal?

In mijn werk wordt nog gerekend in meters waterkolom...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Dat is geen SI maar wel een mooie inzichtelijke drukeenheid. En 10 mwk = 1 atm = 1 bar = 1 kg/cm² ;)
Oh ja en ook 100 kPa.

Adri
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
nee,
1atm =101.325 Pa (N/m2)
bovendien 1kgf=9,81N dus 1bar != 1kgf/cm2
en op 10m waterkolom zit je 33cm fout. :idea:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Ik dacht nog, laat ik het simpel houden. ;)
EvilTwin schreef:dus 1bar != 1kgf/cm2
Dat meen je niet. :)

Adri
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Erg OT is het niet? :smt017
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Menno schreef:Wat het ook is, monnikenwerk is er niets bij ... :smt023

Volgens mij heb ik het woord automatisch ook nergens genoemd. De info komt uit spritmonitor, maar wordt handmatig opgezocht

Om nog maar even Off topic te blijven:

Het SI staat ook het gebruik van afgeleide eenheden toe, dus bv km/u ipv m/s. Dus daar zouden een aantal genoemde eenheden best in kunnen vallen (niet de atmosfeer overigens).

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
rcw
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2010 14:21
Auto: C5 Tourer 3.0i V6 Exclusive Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11652
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 16500
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar aanleiding van het verzoek van JW-NHS en het bericht van Menno over het nummer op het verstelventiel:
Mijn C5-III V6 is geproduceerd op 3 oktober 2008; de kilometerstand is inmiddels 28600.
De verstelventielen hebben een groene aansluiting, zijn gemaakt door Delphi en het nummer begint met 08...
Dat zal dus inderdaad het productiejaar zijn.
Succes met het verdere onderzoek; ik ben zeer benieuwd naar het vervolg, al zit ik nog niet op 100.000 km.

Vriendelijke groet,
RCW

PS. (even OT): over het traag terugschakelen van de automaat van JW-NHS. Mijn Aisin 6-bak schakelt flitsend terug bij kick-down. Het is misschien een verbeterd type, maar ik zou zeker bij de garage vragen of er een software update voor is.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2009 18:26
Auto: c5 ph2 3.0 exclusive automaat
Opties: leder, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11208
Productienummer: 10128
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 45.000
Kleur: KDKD
Locatie: Barendrecht
Beste Forumleden,

Gelukkig heb ik (nog) geen last gehad van het beschreven probleem; mijn auto heeft dan ook slechts 47.000 km. gereden. Preventieve vervanging lijkt de meest aangewezen oplossing, echter bij welke km stand? Als ik zie, dat het reeds bij 28.600 km. en zo'n jonge auto kan voorkomen slaat de schrik mij om het hart. Vreemd dat hier nog niet eerder door anderen over gepubliceerd is.

met vriendelijke groet,

Hans Groenewegen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
GroenewegenH schreef: Als ik zie, dat het reeds bij 28.600 km. en zo'n jonge auto kan voorkomen slaat de schrik mij om het hart
Waar heb je dat gelezen?
Bij mijn weten ben ik de eerste die dit híer gesignaleerd heeft, en bij mij ging het fout bij 135.000 km.

Bij welke kilometerstand het verstandig is ze preventief te vervangen is moelijk te zeggen.
Voor mezelf leg ik de grens vooralsnog bij 100.000 km :idea:

Menno heeft geschreven dat het veel vaker voorkomt, maar hij heeft nog geen gedetailleerde gegevens van de ongelukkigen die dit overkomen is. Hij heeft op zich genomen dit verder te onderzoeken.

Voor het overzicht: kun je aangeven wat er voor getal staat op de voorste klep? Zie het plaatje van exroosje op pagina 5 van dit draadje.

En verder: bedankt voor de reaktie. En veel plezier verder met je V6 :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2009 16:07
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Locatie: Heerhugowaard
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Onze C5 is net over de 140.000 KM heen.

Nog geen last van olie verlies, peil staat nu wel aan de lage kant ahum...is puur toeval hoop ik! :smt190
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bedankt voor de terugkoppeling :smt023

Jouw C5 is er eentje uit 2005 en 140.000km. Het getoonde ventiel is uit 2004, dus nog origineel. Het andere ventiel is vermoedelijk uit dezelfde serie.
Met de wetenschap van nu zou ik me daar wél zorgen over gaan maken en als ik in jouw positie verkeerde zou ik ze allebei vervangen door nieuwe.
Als je dat doet neem ik graag op me de oude kleppen te onderzoeken op slijtage en de resultaten hier te publiceren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2009 18:26
Auto: c5 ph2 3.0 exclusive automaat
Opties: leder, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 11208
Productienummer: 10128
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 45.000
Kleur: KDKD
Locatie: Barendrecht
Zonder demontage kan ik geen nummers zien, het spijt mij dat ik geen bijdrage kan leveren.

Hans Groenewegen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
JW-NHS schreef:Als je dat doet neem ik graag op me de oude kleppen te onderzoeken op slijtage en de resultaten hier te publiceren.
Hihi, JW handelaar in 2-hands N.V.V.'s. ;)

Adri
Plaats reactie