Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Na een vakantie en caravan, en vele km daarvoor, geen meldingen gehad. Maar opeens de vorige week: "storing uitlaatgas". De auto rijdt geen moment slechter, onregelmatiger, onzuiniger oid. In eerste instantie kwam er af en toe een melding, daarna elke keer na het starten. deze ochtend was opeens de melding weg(ik bedoel het "service en het oranje icoontje van motorblok). Ook geen piepje meer na het starten. Ik had me gerealiseerd dat ik de laatste keer Esso had getankt ipv bijna altijd Shell. En in de vakantie natuurlijk bij de Franse supermarkten.
Dus de tank gevuld met Shell. En na 2 keer starten kwam er geen melding meer. Een halve dag bleven de meldingen en piepjes vandaag dus weg. Tot er op de snelweg weer een melding kwam. En weer geen problemen merkbaar aan de motor.
En nu dus weer elke keer na het starten de melding "storing uitlaatgas".
Maar eens een afspraak maken voor uitlezen.
Het is een HDI dus wat ik hier gelezen heb over bougies, EGR klep etc gaat niet op.
Ben benieuwd wat er wel aan de hand is.
Johan
Dus de tank gevuld met Shell. En na 2 keer starten kwam er geen melding meer. Een halve dag bleven de meldingen en piepjes vandaag dus weg. Tot er op de snelweg weer een melding kwam. En weer geen problemen merkbaar aan de motor.
En nu dus weer elke keer na het starten de melding "storing uitlaatgas".
Maar eens een afspraak maken voor uitlezen.
Het is een HDI dus wat ik hier gelezen heb over bougies, EGR klep etc gaat niet op.
Ben benieuwd wat er wel aan de hand is.
Johan
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Ik heb dat probleempje ook. Ik heb 2 maal laten uitlezen en ik blijk een storinkje te hebben bij de luchtinlaat. Mogelijk is mijn luchtmassameter niet helemaal top. Dat laat ik binnenkort (onder garantie) repareren.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Het probleem is opgelost. Even laten uitlezen deze ochtend, en toen bleek de elektroklep (bediening) EGR de storing te veroorzaken. Nadat het stekkertje eraf was geweest kwamen er ook al geen storingsmeldingen meer. Even gedacht aan corrosie op de stekker. Maar na uitzetten contact bleef de elektroklep een onregelmatig zoemend geluid maken. De nieuwe klep doet dat ook maar veel regelmatiger en iets luider. Na een tijdje stopt dit geluidje overigens.
Wel je oor er dicht bij houden, het is een geluid-je.
De motor draait nu toch mooier/regelmatiger en iets stiller. Blijkbaar was de verandering erin geslopen en niet opgemerkt.
Met dank aan de citroenspecialist waar ik zo snel terecht kon en ook nog eens het uitlezen service vond!!!! Is toch al snel een 15 a 20 minuten werk.
En heerlijk om daarna(bij de dealer) in het grote systeem te kijken waar het onderdeel op voorraad lag. Zowel bij peugeot als citroen.
Voor de deur in 5 minuten zelf het ding vervangen.
Al met al een korte storingsmelding die dus snel is opgelost en relatief goedkoop, de elektroklep koste 52 euro.
Johan
Wel je oor er dicht bij houden, het is een geluid-je.
De motor draait nu toch mooier/regelmatiger en iets stiller. Blijkbaar was de verandering erin geslopen en niet opgemerkt.
Met dank aan de citroenspecialist waar ik zo snel terecht kon en ook nog eens het uitlezen service vond!!!! Is toch al snel een 15 a 20 minuten werk.
En heerlijk om daarna(bij de dealer) in het grote systeem te kijken waar het onderdeel op voorraad lag. Zowel bij peugeot als citroen.
Voor de deur in 5 minuten zelf het ding vervangen.
Al met al een korte storingsmelding die dus snel is opgelost en relatief goedkoop, de elektroklep koste 52 euro.
Johan
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8










Te vroeg gejuigd!
Nadat ik het de elektroklep had vervangen en een 100km achter de kiezen had, een rustige 120km/h op de snelweg reed, kwam de piep en de melding: "uitlaatgas storing" weer terug.

Het wat soepeler lopen is wel gebleven.
Aanstaande maandag maar een afspraak gemaakt met de garage, er is blijkbaar toch meer aan de hand. Nogmaals, alles blijft even soepel en snel draaien. Wat dat betreft geen probleem dus.
Ik wacht even af, en die duim mag dus naar beneden klussie.
Johan

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Na een ritje Groningen - Assen heb ik weer te vroeg gehuild!!
Dank voor je duim Klus.
Na het starten in Groningen kwam er weer een storings melding, en daarna bleef weer het service lampje, en het oranje icoon van de motor, branden. Om daarna uit te gaan en uit te blijven, ook na opnieuw starten. Ik heb dus een soort van oranje knipperlicht in de auto, handig wanneer ik door rood reed. "Sorry, ik werd afgeleid door de oranje lampjes op mijn dashbord
".
Ik wacht maar even af op de afspraak as maandag. Misschien een (kortstondige) knipperlicht relatie met onze dame de komende dagen.
Johan
Dank voor je duim Klus.
Na het starten in Groningen kwam er weer een storings melding, en daarna bleef weer het service lampje, en het oranje icoon van de motor, branden. Om daarna uit te gaan en uit te blijven, ook na opnieuw starten. Ik heb dus een soort van oranje knipperlicht in de auto, handig wanneer ik door rood reed. "Sorry, ik werd afgeleid door de oranje lampjes op mijn dashbord

Ik wacht maar even af op de afspraak as maandag. Misschien een (kortstondige) knipperlicht relatie met onze dame de komende dagen.
Johan
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 jul 2006 07:30
Auto: C5 2.0HDi break Ligne Prestige
Opties: JBL HIFI Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Eau Limpide
KPH: Achter
Locatie: Ochten
Bij mij bleek een jaar geleden de melding te komen van een bijna gare LMM. Na uitgebreide visuele inspectie bleek dat de voelers toch al redelijk gecorrodeerd waren en één aan één zijde al door. 4 tientjes en 5 minuten later probleem voor altijd opgelost.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Kwam die LMM er direct bij het uitlezen al uit?
Een ander punt is nog dat de Lexia aangaf dat de injectiecomputer niet benaderbaar was met de Lexia. Wel met andere (professionele garage) apparatuur.
Ik wacht maandag af.
Johan
Een ander punt is nog dat de Lexia aangaf dat de injectiecomputer niet benaderbaar was met de Lexia. Wel met andere (professionele garage) apparatuur.
Ik wacht maandag af.
Johan
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 jul 2006 07:30
Auto: C5 2.0HDi break Ligne Prestige
Opties: JBL HIFI Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Eau Limpide
KPH: Achter
Locatie: Ochten

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Inmiddels 3 dagen zonder de storing gereden, misschien is dreiging van maandag naar de garage al genoeg! Wat ik zelf nog gedaan heb is alle luchtleidingen van en naar de elektroklep, dus ook vanaf de rembekrekrachtiger, doorgeblazen. Een leiding was moeilijk doorblazen(met de mond gedaan dus niet veel druk). Na deze actie geen melding meer gehad, uiteraard was de elektroklep al vervangen. Het zoemen was geen motortje oid maar klonk meer als een weglopen vacuum.
Misschien is alles nu weer goed, maandag haar geheugen maar eens uitlezen.
Johan
Misschien is alles nu weer goed, maandag haar geheugen maar eens uitlezen.
Johan

C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 22:58
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
Lees ik dat nou goed Peter, maar vier tientjes voor een nieuwe LMM? Waar zijn die te koop?
Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Na het uitlezen deze ochtend weer een storingsmelding 0P400. Echter de afgelopen dagen geen melding en/of knipperende lampjes gehad.
Misschien was het doorblazen van de slangetjes na het vervangen van de klep ook nog even nodig.
Grappige bijkomstigheid is dat voor mijn gevoel de remmen krachtiger aangrijpen!!! En het pedaal hoger blijft staan!! Eerder aangrijpende remmen dus.
Misschien dat er een vuiltje zat in de vacuumslangetjes van de pomp. Zelfs mijn vrouw die niet wist wat ik had gedaan gaf aan dat de remmen anders werkten.
De oude klep in een andere C5 gaf wel direct een storingsmelding, dus die was wel stuk.
Gaf ook wer dat geluid van een lekkend vacuum, een zoem oid. Misschien dus ook wat weinig onderruk naar d ebekrachtiger door een lekkend klepje?
Kortom, weer eens een melding en een verdwijning van een storing.
Johan
Misschien was het doorblazen van de slangetjes na het vervangen van de klep ook nog even nodig.
Grappige bijkomstigheid is dat voor mijn gevoel de remmen krachtiger aangrijpen!!! En het pedaal hoger blijft staan!! Eerder aangrijpende remmen dus.
Misschien dat er een vuiltje zat in de vacuumslangetjes van de pomp. Zelfs mijn vrouw die niet wist wat ik had gedaan gaf aan dat de remmen anders werkten.
De oude klep in een andere C5 gaf wel direct een storingsmelding, dus die was wel stuk.
Gaf ook wer dat geluid van een lekkend vacuum, een zoem oid. Misschien dus ook wat weinig onderruk naar d ebekrachtiger door een lekkend klepje?
Kortom, weer eens een melding en een verdwijning van een storing.
Johan

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
En weet had ik de melding: "storing uitlaatgas". Nu geen slangetjes of EGR oid, maar na uitlezen bleken 2 gloeibougies stuk te zijn. Gelukkig zaten ze niet vast.
En zie daar, geen storingsmeldingen meer.
Johan
En zie daar, geen storingsmeldingen meer.


Johan
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna


...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
o ironie!JHV schreef:Het is een HDI dus wat ik hier gelezen heb over bougies, EGR klep etc gaat niet op.
EGR-bediening en gloeibougies vervangen

C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije