C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:15
Auto: c5 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 25000
Kleur: zwart
sinds 1.5 jaar in het bezit van 2002 berline hdi 80kw.
vrijwel meteen de automaat en de koppakking vervangen, sindsdien als ik teveel gas geef bij bv inhalen of rijden met aanhanger krijg ik een fout melding (anti vervuilingsysteem deffect) en houdt de auto er mee op.
na 5 min start hij weer en kan ik verder, dit heeft tot enkele minder leuke situaties geleid.
auto is uitgelezen in de garage en gaf als foutmelding verstuiver, deze is vervangen en het heeft wat geholpen.
nog een sensor vervangen en hij heeft het een heel tijd goed gedaan. (in 1 jaar tijd 2 keer)
alleen met het warme weer begint het weer opnieuw.
ik heb de indruk dat de garage het ook niet goed weet, vandaar mijn vraag hier.

gr Bas
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dit probleem lijkt op een onjuiste drukwaarde van de gallerij, dat is eigenlijk de enige storing waarbij de motor rijdend uit gaat. Vooral als je hem belasten gaat. Er is dan te veel verschil tussen de gewenste en gehaalde gallerijdruk.

Weet je zeker dat er geen powerbox iod tussen de raildruksensor zit om de computer te 'foppen'?
Dan kom je dit wel eens tegen bij vollast situaties. (Ik heb hier zelf ook eens mee geexperimenteerd, en een teveel foppen van het signaal gaf exact de problemen die jij omschrijft).
Ook de stekker van de gallerijdruksensor geeft wel eens problemen.

Uitlezen van de storingscodes geeft natuurlijk als eerste een aanknopingspunt
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Een andere mogelijkheid is dat de HD pomp niet zijn volle debiet levert, bijv doordat de derde plunjer niet inschakelt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:15
Auto: c5 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 25000
Kleur: zwart
ik zal hem uit laten lezen. maar het lijkt of het warme weer ook van invloed is of vergis ik me nu?
ik heb niet de indruk dat er een powerbox tussen zit. zou je moeten voelen in het vermogen lijkt me.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Warm weer merk je misschien in de laatste paar procent qua vermogen, maar hij mag er niet door afslaan.
Bedoel je met afslaan na de motormanagement melding trouwens een noodloop of moet je hem echt opnieuw starten? Ik bedoel, hoe slaat een motor af als je nog rijdt? Gaat de bak dan naar vrij oid?

Mogelijk is de fout andersom: de bak gaat onterecht naar vrij en schakelt de motor uit om erger te voorkomen :idea:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:15
Auto: c5 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 25000
Kleur: zwart
net terug van vakantie en uitlaten lezen: 3e verstuiver zou stuk zijn maar motor loopt toch echt op 4. en pomp levert te weinig druk.dit verklaart misschien wat meer. hij slaat trouwens nu niet meer af met al die regen. is toch ergens goed voor.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een defecte verstuiver kan teveel brandstof retour lekken waardoor de common raildruk te laag blijft. Dit kan zelfs slecht of helemaal niet meer starten tot gevolg hebben. De retour is zo groor dat de HD-pomp niet genoeg opbrengst heeft om de druk op de voor het starten benodigde 300bar te krijgen. Jou opmerking, (of die van de garage) over de hd-pomp die niet genoeg opbrengst heeft kan goed op dit probleem slaan.

Het afslaan kan ook zeer goed hiermee te maken hebben. Als je gas geeft stijgt normaal de common-raildruk. Alleen door het grote verlies van brandstof moet de drukregelaar maximaal open en nog haalt hij toch niet de vereiste druk. Dus krijg je storing brandstofdrukregeling, waardoor de motor zelfs uit kan gaan. De motormanagament computer schakelt dan de drukregeling geheel uit. Ik heb dit ook eens meegemaakt met een hdi in de werkplaats.

Dit is een beveiliging in de software, omdat er immers ook sprake kan zijn van lekkage aan de common rail of leidingen zelf. En dat is gevaarlijk bij drukken van 1000 bar of meer.

Als je weet hoe je met de lexia parameters uitleest en interpreteren moet is dit verhaal ook te controleren.
Mijn advies is:
laat de retour van de verstuivers controleren en vervang eventueel de verstuiver(s) die teveel retour heeft/hebben. Vervang dan ook het complete brandstoffilter (het hele huis) en controleer het oude filter op metaalschilfers
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie