Als ik meepraat over chippen, heb ik in mijn achterhoofd nog de herrinering aan een goede uitzending die ik heb gezien op een duitse satelietzender, nu zo 'n jaaar of 10 geleden. Het kanaal of de zender weet ik niet zeker meer DSF misschien, 't was via Astra. Het programma was in ieder geval AutoMotorundSportTV.
Maar de essentie van hoe daar over chiptuning werd gesproken, waren de effecten op gebied van prestaties in relatie tot brandstofgebruik.
Wat mij daarin zeer aansprak was dat men met een gechipte golf diesel (weet niet meer welk type 2 of drie of anders) gebruiksresultaten behaalde die beter waren dan de fabrieksuitvoering en bijkomend ook meer vermogen en meer koppel, maar met een gemiddeld lager gebruik!!
Kijk hier gaat 't mij om als ik hier meepraat over chiptuning. In Duitsland zijn er electronicaliefhebbers, die er werk van gemaakt hebben om "in te breken" om het zo maar eens te zeggen in de fabrieksgegevens (motmormanagementinstellingen). Door de opgedane ervaring hiermee en aan de hand van proeven, zijn ze er daar in geslaagd om betere resultaten te behalen dan de originele fabrieksuitvoering. En als ik hier speciaal over resultaten spreek, wil ik daar niet mee zeggen dat een auto per definitie beter moet presteren of harder moet lopen of sneller moet optrekken. Nee, wat mij nu juist boeit in de discussie over chiptuning is dat het "buitenstaanders zijn geweest die hun huiswerkt beter hebben gedaan dan menig fabrieksingenieur.
Mea culpa als ik iets fouts zeg, maar zo ligt nu mijn mening. En ik geef 'm weer graag voor en andere als die beter is - - - -
En over verbruik gesproken, kijk hier maar eens:
Verbruik - - - - - - - - - - - - - - - - standaard - - - - na 't chippen - - -- verbetering:
Verbruik binnen beb. kom - - -- 8.10 / 100 km - - 7.69 / 100 km---- -0.41 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom - -- - 5.00 / 100 km - - 4.75 / 100 km- -- --0.25 / 100 km
Verbruik gecombineerd - - - - - 6.10 / 100 km - - 5.79 / 100 km- -- --0.31 / 100 km
Eén en ander bij een vermogenstoename van 173 -> 206 pk
Voor meer
details, kij op: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Citr ... 173pk.html" onclick="window.open(this.href);return false;