R1200C schreef:Ach, ik vind het zelf irritant als een van mijn koplampen het niet doet dus veel kans om te schrijven krijgen ze niet.
Wat zegt Citroen trouwens over de constructie van de koplampen? Die moeten daar toch ook over nagedacht hebben?
Ach dat probleem van lastige koplamp toegang is al zo oud als de wereld, bij een Sm moet ook de accu d'ruit, ik meen dat het bij de Vulva 7xx-9xx net zo is.
D'r was een of ander wazig initiatief vanuit de EC om hier wetgeving voor te verzinnen (fabrikanten dwingen om dit makkelijk te maken) maar voordat zoiets erdoor is rijden alle nieuwe auto's al lang en breed rond met LED's, Xenon of een andere gasontladingsvariant.
Het mooie aan Xenon is dat de levensduur veel groter is, en het falen redelijk voorspelbaar is (kleurverschil) bij LED koplampen geldt dat de uitval van een LED op een totaal van 8,12 of 20 niet zo veel uitmaakt.
Als je eens een C6 van dichtbij bekijkt moet je ook maar eens goed kijken naar het daglicht (DTRL) dat erop zit:
Hier te zien (aan) onder, naast de ronde mistlampen. Het zijn bolletjes met Xenon oid, vervanging moet ook door de dealer plaatsvinden, maar de levensduur is schijnbaar net zo lang als die van de Xenon hoofdlampen. (ca.5000uur)
Aldi (S6) en Porsche (911t) gebruiken voor dezelfde functie (Day-Time Running Lights) overigens een set van 2x5 of 2x7 LEDs:
Hier aan in combinatie met dimlicht, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling
http://news.caradisiac.com/IMG/jpg/Audi_S6_1.jpg
http://www.seriouswheels.com/pics-2007/ ... 0x1440.jpg
Het grootste probleem is dat mensen alles toch al aan de dealer/lease maatschappij overlaten, zelfs wassen doen ze niet meer zelf. Daarnaast monteren merken als VW met opzet baggerlampjes die te pas en te onpas falen.