C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Resetten HPI (Siemens-Sirius-81 motormanagement systeem, motorcode EW10D - volgens 'de Vraagbaak' (blz. 92):
- zet het contact aan
- wacht 20 seconden
- start de motor
- laat de motor draaien tot de koelventilator aanslaat
- ga rijden met geringe belasting
- schakel in alle schakelstanden
- laat het gaspedaal een paar keer los (van 3500 tot 1500 1/min.)
- zet het contact af
- wacht 1 minuut alvorens opnieuw te starten (7 min. bij nakoeling)
- einde procedure

Wat betreft de bougies: de kwaliteit van Denso is over het algemeen prima.
De NGK LFR5B bougies passen in de motortypes:
EW7J4 6FZ (1.8 2002-....)
EW10J4-RFN (2.0 2000-....)
EW10A (2.0 2004-....

We spreken hier over het 'hik' probleem van de 2.0. Hoe en wanneer de HPI 'hikt' weet ik niet. Het 'gehik' bij de 2.0 ltr. bij 2000 toeren wordt veroorzaakt doordat het uitlaatgas recirculatie systeem op dat moment (te?) veel te verwerken heeft. De kwaliteit van de bougies is op dat moment de kritische factor. Op dit punt doen de Japanse bougies het kennelijk beter. Onze C5 heeft er helemaal geen last meer van.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2007 15:57
Auto: C5 2.0 HPI
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Den Haag
Thanks, ik ga de HPi instructie zeker proberen.

Betreffende bougies voor de HPI kan ik het volgende melden.
Ik heb zelf Denso FXE20HE11 (zeer goed, Iridium), volgens de vergelijkingslijst zou NGK ook een iridium bougies hebben. De DF6H11A zouden moeten passen, Met de NGK heb ik geen ervaring.

Volgens mij zijn beiden types lastig te verkrijgen in Nederland. Even via google gezocht, maar buiten Azie om heb ik ze niet gevonden. Op bestellingen zullen ze vast leverbaar zijn.
Dit komt volgens mij daar de maatvoering in relatief weinig auto's voorkomt. In Azie heb ik dit model bijv. ook bij Nissan terug gevonden, vandaar dat hij daar vast makkelijker is te verkrijgen.

Ik was de 1500-2000 RPM hik ook helemaal kwijt maar heb laatst de accu enige tijd los gehad en hij is helaas weer terug. Ben nu bij mijn 2e tankbeurt na de reset en het begint weer minder te gaan hikken maar het is nog niet weg. Lijkt erop dat zonder de instructie het aanleren een stuk langer duurt.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
update 23 okober 2009 'hikkerij voorbij' C5 2.0 16V:

Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).

Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van garage Wout Weterings: MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. zie: http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 - zie: http://www.totalmotoroils.com/lub/lubus ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;.
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters. En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
hoe reset je een PH3 uitvoering? Heb er ook net andere bougies ingezet.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2010 18:43
Auto: C5 Break 2.0 16v exclusive
Opties: licht grijze lederen interieur, afn. trekhaak, xenon-verlichting, achteruitrij sensoren, i-pod dock, geen cruise controle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9262
Productienummer: 10038
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 246000
Kleur: bleu mauritius
Locatie: 040
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Vandaag een set NGK LFR5B bougies gekocht, maar maakt het iets uit of het een auto gas of een benzine auto is?

Moet ik bij het vervangen nog ergens speciaal opletten en heb ik een speciale bougiesleutel nodig (of staat dit al in een ander draadje?) Hopelijk loopt de motor dan eindelijk mooi stationair, de auto is in de garantietermijn hiervoor al een aantal keren terug geweest, het euvel was dan even verholpen maar begon toch onregelmatig te lopen!

groet, Erwin :D
de andere Citroëns:
Visa Club 1979 (in opslag)
DS 20 H 1974 (in restauratie)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De bougies zou ik door de garage laten monteren; ze moeten met een momentsleutel worden aangedraaid (hoeveel Nm weet ik niet).

Het kan mogelijk zijn dat je olie ofwel vervuild (is geweest) ofwel niet van de juiste soort is (geweest). Als gevolg hiervan kunnen de oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters vervuild zijn. Gevolg: niet alle kleppen openen of sluiten op het zelfde moment; onregelmatige motorloop. Dit probleem is mogelijk te verhelpen door de juiste olie te gebruiken (zie mijn eerdere berichten) en eventueel een reinigingsmiddel toe te voegen - even overleggen met een Citroendealer over een geschikt reinigingsmiddel. Het duurt na de oliewissel inclusief reinigingsmiddel een paar duizend kilometer voordat de kwaal helemaal over is.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2010 18:43
Auto: C5 Break 2.0 16v exclusive
Opties: licht grijze lederen interieur, afn. trekhaak, xenon-verlichting, achteruitrij sensoren, i-pod dock, geen cruise controle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9262
Productienummer: 10038
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 246000
Kleur: bleu mauritius
Locatie: 040
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Ik heb een momentsleutel liggen dus dat moet lukken. Is er iemand die mij het moment kan opgeven waarmee de bougies moeten worden vastgedraaid?

alvast bedank, Erwin
de andere Citroëns:
Visa Club 1979 (in opslag)
DS 20 H 1974 (in restauratie)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Heb deze bougies op http://www.mijnautoonderdelen.nl/ gezien,
staan ook nog NGK LPG 7 bougies,
iemand daar ervaring mee?
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
dure bougies die NGK's voor LPG. Heb zelf de denso bougies via ebay. Hier in Nederland zijn ze veel te duur.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
€ 5,45 voor een bougie vind ik niet echt duur hoor,
zeker niet als, zoals gemeld op het forum,
het stotteren en hikken (grotendeels) mee verholpen is
en er goede ervaringen mee zijn v.w.b. LPG G3 auto's,
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
En deze zijn nog goedkoper,
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
ik heb t wel over bougies met irridium punt. Die van NGK zijn bijna 20 euro p/st!
Zonder de irridium punt zijn ze goedkoper, dat is nogal logisch :) Maar ja...gaan wel veel korter mee.
En zo'n dun puntje is goed voor LPG :smt038
Bij mij loopt t iig probleemloos.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 13:41
Auto: C5 I (DC_) 2.0 16V (DCRFNC, DCRFNF) - 1997ccm 136pk
Opties: excusive + leder
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: zilver grijs
Locatie: Rotterdam
Die van mij heeft heel lang geschokt bij het optrekken. Op deze site stonden zoveel adviezen dat ik maar niets gedaan heb. De dealer gaf ook geen uitkomst behalve dat ze het moesten uitzoeken en uitlezen. Er viel daar niets te zien.
Echter bij het wisselen van mijn bougies een jaar later bleek het geribbelde luchtslangetje dat je aan de stuurkant ziet als je de deksel boven de bougies eraf haalt, gescheurd. Ik heb er een nieuw stukje tussen gezet en weer luchtdicht gemaakt. En raadt eens? Het is helemaal over.
Plaats reactie