C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
the never ending story

Bericht door biebie »

Het wordt bijna grappig maar dat is het eigenlijk helemaal niet meer.

Onze starter is nog maar juist gemaakt en we vragen of we nu gerust op verlof mogen vertrekken en daarop antwoordt de garage dat je dat nooit weet met een oudere auto...

Woorden waren nog niet koud of we kregen een melding esp/asr storing bij het naar huis rijden!! Aangezien we geen tijd meer hadden en garage meldt dat het ook niets ernstig kon zijn vertrekken we maar. Heel de reis door, bij starten en automaat in D te willen zetten springt melding aan. Soms krijgen we automaat zelfs niet uit P-stand en moeten we stoppen en starten of 2/3 maal rem indrukken om dan met een "klonk" los te komen! Rare is dat heel af en toe hij geen prob heeft bij starten.

Wat is het nu? Automaat of rem-prob? Of combinatie van de twee? Staan ze met elkaar gelinkt?

Op laatste dag 's morgens om 4 uur met kindjes in de auto, willen doorrijden en dan bij starten Pufpufpuf en niets meer!!!!!! Om zot te worden van die auto!!!! NIKS MEER!!!! Electronica werkt nog, maar auto start niet meer. Geen melding van fout of wat dan ook. Enkel één rood lichtje dat blijft branden van superslot dat ik had opgezet ivm bagage in koffer, dat blijkbaar niet uitgaat alhoewel de auto al lang open is?? Na lang zoeken dan maar startkabels op de 2 weken oude batterij!! en 5 min later konden we vertrekken.

Deze morgen opnieuw pufpufpufvroeeeeem. Met moeite gestart alhoewel dat we 900km hadden gereden. Specialiteitje deze keer: storing airbag of pyrotechnisch defect. :smt017 Deze avond opnieuw zelfde scenario bij starten maar dan kreeg ik bij het afsluiten mijn gevarendriehoek die begon te knipperen , spontaan. :smt017

Heb ik nu een auto die serieus aan het flippen is of wat? Dit wordt me toch wel wat teveel van het goede hoor.
Wat zou dit allemaal kunnen betekenen? Dynamo stuk? Verborgen stroomverbruiker? Maar vanwaar dan alle andere storingen? Dit heeft toch geen logica meer?

Auto is 4x binnen geweest op 2 maand tijd! Alles nagekeken. Wanneer gaat het ophouden?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: the never ending story

Bericht door BJG »

biebie schreef: Heel de reis door, bij starten en automaat in D te willen zetten springt melding aan. Soms krijgen we automaat zelfs niet uit P-stand en moeten we stoppen en starten of 2/3 maal rem indrukken om dan met een "klonk" los te komen! ?
Deze storing lijkt verdacht veel op het niet goed functioneren van een van beide remschakelaars (coherentie tussen beide contacten)
biebie schreef:
Deze morgend opnieuw pufpufpufvroeeeeem. Met moeite gestart alhoewel dat we 900km hadden gereden. Specialiteitje deze keer: storing airbag of pyrotechnisch defect. :smt017 Deze avond opnieuw zelfde scenario bij starten maar dan kreeg ik bij het afsluiten mijn gevarendriehoek die begon te knipperen , spontaan. :smt017 ?
Deze storingen kunnen voortkomen uit het sterk dalen van de accuspanning tijdens het moeizame starten.
biebie schreef: Heb ik nu een auto die serieus aan het flippen is of wat? Dit wordt me toch wel wat teveel van het goede hoor.?
Dat kan ik me wel voorstellen
biebie schreef: Wat zou dit allemaal kunnen betekenen? Dynamo stuk? Verborgen stroomverbruiker? Maar vanwaar dan alle andere storingen? Dit heeft toch geen logica meer? ?
De meeste van deze storingen lijken idd verband te houden met de stroomvoorziening.
De bevestiging van de +kabel aan de bsm de startmotor en de dynamo, en ook de verbinding van de Massakabels aan de bak en carrosserie zijn verdacht. Deze zou ik als eerste controleren, omdat de storing niet consequent is en dus een slecht contact zou kunnen zijn.
Igv een gemonteerde trekhaakstekker controleer deze dan eens op oxidatie, ook dit kan via de constante voeding op de stekkerdoos voor rare storingen zorgen.

Daarnaast zou het natuurlijk zoals je zelf ook al aangeeft ook in het laadcircuit, de accu of een verborgen verbruiker kunnen zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Lijkt me enorm fustrerend!!! :x

Ik zou eens beginnen met je accu polen en aansluitingen op te scheuren met een schuurpapiertje.

Kijk maar eens of dat dat verandering brengt in het storings beeld.

Greetz Iceman
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Storing airbag i.c.m. ESP/ABS storing is vaak de airbag computer, tyrap om alles goed vast te zetten en dan moet deze melding weer verdwenen zijn.
Alhoewel het allemaal erg vaag is m.b.t. je andere problemen, ik kan het niet helpen om te denken eens naar een andere ( goede !! :oops: ) garage te gaan, ook gezien het verleden met problemen en oplossingen ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Zeker als ze bij de garage een tijdje bezig zijn dan wil een accu die op het randje zat wel eens eroverheen geduwd worden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Deze middag mocht mijn vrouw onmiddellijk langskomen want de garage kon het amper geloven. Gezien onze voorhistorie maakten ze een uitzondering want was lange wachttijd.

Bleek dat de accu van 2 weken oud!! reeds stuk was. Dwz dat ik op amper 1 jaar aan mijn 3de accu zit. Er bleek 1 cel kortsluiting te geven... . Vandaar al de rare meldingen. Dit gebeurt dus 1 x op 20 jaar tijd hééé. Hebben wij geluk zeg!! :D :D

Wat ESP prob betreft bleek er "ergens" een schakelaar de geest gegeven te hebben. Mijn vrouw heeft niet gevraagd waar dus... . Deze hebben ze al tijdelijk met een 2de handse vervangen. Stuk hebben we meegeleverd gekregen. Vermoed dat het dus die van de automaat is zoals ik ondertussen ook op dit forum bij iemand anders heb gelezen die idem-dito zelfde symptomen had. Type cp-100 van ?BITRON? Gekend probleem bleek wel.

Dus dit viel nu al bij al wel mee. Voor 1/2uur werk 22eurokes kwijt en terug op de baan. Nu afwachten voor hoe lang. :D

Maar we blijven er in geloven! Stevige microbeke, dat citrofilitis.
:cit4
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Zal dan wel de remschakelaar geweest zijn, wat een pech zeg, maar mooi dat het verholpen is ... suc6 maar weer :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Inderdaad, wat een pech! Vooral dat het tijdens je reis in de bergen moet gebeuren dat je remsysteem het af laat weten.

Was er eigenlijk een gevaar of niet?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Nee, remsysteem valt echt niet zomaar uit ... het is geen Toyota he ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
biebie schreef:Bleek dat de accu van 2 weken oud!! reeds stuk was. Dwz dat ik op amper 1 jaar aan mijn 3de accu zit. Er bleek 1 cel kortsluiting te geven... .
was de oude accu wel van het juiste type, mn qua koudstart amperage?
Zeker bij kou moet zo'n 2.2 nogal wat prik hebben om aangeslingerd te worden. (500 à 700A afhankelijk van meetmethode)
Vandaar al de rare meldingen.
ja dat wisten we al ;)
bij rare meldingen: check eerst accu.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Denk het wel, meen me te herinneren dat de eerste batterij slecht 360 ipv de oorspronkelijke 700 amph afgaf.

Tja, ik dacht ook aan een stroomprob maar niet aan de accu natuurlijk. Ik geloof in toeval maar dit ging mij toch te ver. :D Ben blij dat het dat is kwestie van garantie. Onders had ik weer in de buidel kunnen tasten en na mijn 800eurokes vorige maand had het niet grappig meer geweest.

Het enige waar ik nog mee inzit is dat ik telkens ik wou vertrekken ik de automaat eruit moest 'trekken" met een klonk. Ik heb dit dus vaak moeten doen. Hoe nadelig is dit voor de automaat bak?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Dat kan op zich geen kwaad, dat is enkel de parkeerzekering waar je hem uit trekt, heeft verder niets met het schakelen te maken.
Je merkt dit b.v. ook als je hem op een heuvel parkeert zonder handrem, ...

Ik neem maar aan dat je de rem intrapt :mrgreen:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Oh, moet dat soms? Staat er daarom een voetje naast de P getekend?? :lol:

Ok, dan ben ik gerustgesteld! Zag al de volgende kosten aankomen :D .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
biebie schreef:Het enige waar ik nog mee inzit is dat ik telkens ik wilde vertrekken ik de automaat eruit moest 'trekken" met een klonk. Ik heb dit dus vaak moeten doen. Hoe nadelig is dit voor de automaat bak?
Dit probleem heb ik ook (gehad) met allebei de V6´en, die hebben dezelfde ZF bak als de 2.2. De auto´s hoefden maar minimaal na te rollen in de stond P of je moest ze er met een grote plonk uittrekken.
Al snel aangeleerd om toch weer de handrem te gebruiken als bij een handbak. En dan eerst de handrem natuurlijk en dan pas P inschakelen. Gaat nu al 200.000 km pijnloos.
Komt allemaal goed.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Klopt! Zo heb ik het ook vorig jaar moeten ondervinden in de bergen.
Te laat handrem aangetrokken op een helling en hij zat keivast. Wist niet wat doen en uiteindelijk dan maar uitgesleurd en mijn vrouw maar roepen dat ik het stuk ging maken :lol: :lol:

Toch lees je hier dat sommigen nooit hun handrem gebruiken in combinatie met een automaat. Maar ja, Nederland is dan ook vrij plat hé. Of zou het te maken hebben met een andere type automaat dan de ZF?
Plaats reactie